Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Probleem met brouwpakket Vlaams Blond

Gestart door Gunnar, 01-09-2015 14:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Gunnar

Hallo allemaal,

Nog niet eens begonnen met mijn eerste brouwsel en ik zit al in de problemen. In de gebruiksaanwijzing van het brouwpakket Vlaams Blond van Arsegan staat geen woord over de 250 g bruine basterdsuiker en de 50 g witte kandij die in het pakket zitten. Telefonische navraag bij Brouwmarkt leverde de informatie op dat de beide zakjes moeten worden toegevoegd tijdens stap 5 Koken, en wel na 80 minuten als ook hopzakje 2 en UltraMoss erbij moeten (de suiker die benodigd is voor het starten van de gist en voor de hergisting op fles zou niet in het pakket zitten en uit de eigen suikerpot moeten komen).

Kan een van jullie deze informaties uit eigen ervaring bevestigen dan wel corrigeren? Ik ben misschien overdreven voorzichtig met het vragen naar een second opinion maar de gedachte aan 20 liter mislukt bier... enfin, wie zeg ik dat?

Alvast hartelijk bedankt,
Gunnar de lux.

Markiej87

Heej Gunnar,

Moet wel goed zitten, die toevoeging, het zal in ieder geval geen slecht bier opleveren :)

Brouwers

Ik neem aan dat je een korrelgist in het pakket hebt zitten?
Deze kan je beter niet opstarten met suiker. Of je strooit het gist over het afgekoelde wort of je hydrateert het eerst in water van ~27 graden.

Speciaaltje

Ik heb dit pakket ook gehad en wilde dit gebruiken voor mijn 2e brouwsel. Het viel mij echter op dat er maar heel weinig mout in het pakket zit, en na het wegen van de zak mout bleek het maar 2730 gram te zijn. Dit leek mij erg weinig voor 20 liter, dus ik heb het pakket zelf veranderd naar een recept van een prijswinnend Blond bier wat ik hier op het forum heb gevonden, door mout toe te voegen, alleen de basterd suiker uit het pakket te gebruiken, en zeker een andere gist te gebruiken (die Safbrew S-33 korrelgist deed het namelijk niet goed bij mijn eerste brouwsel).

Maar het klopt wel dat je de suiker toe moet voegen aan het einde van het koken. En de suiker voor het bottelen zit helaas niet in het pakket.

Succes met je eerste brouwsel!

_M_M_

Ik heb dat pakket ook gemàkt, en je moet het inderdaad met koken toevoegen. Komt een mooi biertje uit kan ik je zeggen! Succes :brouwen:

Hartman-Bier

Heb dit biertje dit weekend ook als de eerste keer gebrouwen. Inderdaad de gebruiksaanwijzing is niet echt heel duidelijk.
Maar met wat rondvragen kom je een heel eind.
Staat nu te gisten in mijn klimaatkast en nu maar wachten.

Gunnar

Hallo allemaal,

nou, we heben het overleefd, ik en het bier geloof ik ook. Niet in de laatste plaats dankzij jullie goede raad en morele steun. Inmiddels staat er zo´n 19 liter verschrikkelijk lekker ruikend en naar bier smakend troebel vocht in de wijnkelder. In goed gezelschap, het donker en een vochtig klimaat van rond de 16°.

Maar na een vlekkeloze droge generale repetitie op de voordag, ging er bij het brouwen nogal wat mis. Zoals gezegd, aan het gebruiksaanwijzing van Darsegan schort het nodige. Dan maalde de molen eigenlijk te fijn. Verder bleek het heel wat lastiger een ketel maische herhaald op temperatuur te brengen en te houden dan een ketel water. Niet in de laatste plaats omdat de digitale thermometer niet bestand bleek tegen damp (sic) en hardnekkig op 58,2° bleef staan - waar ik pas bij 65° achterkwam ...

Enfin, alle begin is moeilijk en er is nog geen brouwmeester uit de hemel komen vallen. Ik vertel het hele verhaal wel op de voorstel-pagina, als het eerste flesje ontkurkt is. Wat me gelijk bij mijn volgende vraag brengt: hoe krijg ik in vredesnaam 60 bierflesjes ontsmet, met de inhoud van dat ellendig kleine potje PuroOxi, bij een vereiste contactrenigingstijd van 2 tot 5 minuten?

Nog een vraag: op het etiket komt natuurlijk te staan wat er in de fles zit. Hoort daar dan strict genomen ook niet de PuroOxi bij? Er zullen toch zeker sporen in de flesjes achterblijven. En zit er mogelijk nog meer in PuroOxi dan : ".. bevat natriumcarbonaat peroxydhydraad .." (volgens mij is dat met een t)? Een vergelijkbare vraag over Ultra Moss: wat is/zijn dat eigenlijk voor een stof/fen?

Nog even reageren op
@ Brouwers: je goede raad kwam te laat, ik had de giststarter toen al aangezet, maar voor de volgende keer weet ik het;
@ Speciaaltje: dat moet een inpakfout van Darsegan geweest zijn. In de beide pakketten Vlaams Blond die ik heb zit inderdaad een zak van 2700 gram, met opschrift "Moutzak 2" maar ook eentje van 2500 gram, met opschrift "Pils".

Zo. Zondag hoop ik te bottelen. Gezondheid,

Gunnar uit Luxembourg

Hay

Je kijkt hoeveel oxi per liter opgelost moet worden.
Je pakt een emmer water met warm water lost de oxi op, flessen onderdompelen en uit laten druppen en klaar.

Succes

_M_M_

Volgens mij is het 4 g/L heet water.

Jacques

Citaat van: _M_M_ op 15-09-2015  15:25 uVolgens mij is het 4 g/L heet water.

Klopt. Zie hier.

McMelloW

Citaat van: Gunnar op 15-09-2015  11:28 u@ Speciaaltje: dat moet een inpakfout van Darsegan geweest zijn. In de beide pakketten Vlaams Blond die ik heb zit inderdaad een zak van 2700 gram, met opschrift "Moutzak 2" maar ook eentje van 2500 gram, met opschrift "Pils".
Gunnar bedankt voor deze tip.
Ik mis ook de zak met Pils Mout. Een telefoontje met Brouwmarkt en een mailtje erachter aan met mijn gegevens. De zak met mout wordt nu naar mij nagezonden.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.