Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mijn vergistingsprocedure

Gestart door homoeccentricus, 20-08-2015 10:42 u

Vorige topic - Volgende topic

homoeccentricus

Toen ik pas begon te brouwen, nu een kleine twee jaar geleden, had ik ook regelmatig vergistingen die stopten op 1.020. Nu gebeurt dat niet meer. Hoe dat precies komt is niet duidelijk. Er is niet 1 magische truc. Wellicht zijn het een aantal kleine stapjes die daartoe geleid hebben.

Zo doe ik het dus, om ervoor te zorgen dat mijn bier goed uitgist. Dat wil niet zeggen dat er geen andere goede procedures zijn, of dat mijn methode de beste is, of dat alles wat ik doe even zinvol is. Ik wil ook niemand ertoe aanzetten om deze procedure te volgen. Het is gewoon wat ik doe.

0.   Ik ga ervan uit dat het woord 'gist' mannelijk is, en niet onzijdig, maar dit geheel terzijde.
1.   Ik maak geen zware bieren. Dat kan ik nog altijd later doen, wanneer ik groot ben.
2.   Ik gebruik geen droge gist. In het begin wel US-05 en S-04. En neen, ik heb die andere droge gisten niet uitgeprobeerd, en neen, ik heb geen zin om dat te doen.
3.   Ik volg min of meer de aanbevelingen van Mr Malty i.v.m. de hoeveelheid gist en de grootte van giststarters.
4.   Ik gebruik droog moutextract om de starter te maken. Geen appelsap of zo. De gist moet groeien op maltose.
5.   Ik gebruik gistvoeding zowel in de starter als in het wort.
6.   Ik gebruik geen magneetroerder (gewoon omdat ik er geen heb en er geen behoefte aan heb), maar doe de starter in een 1,5 liter plastic waterfles. Ik schud de fles regelmatig om te beluchten en de CO2 te verwijderen (ik brouw maximaal 15 liter bier).
7.   Ik vergist in een koelkast met temperatuurregeling (maar dat deed ik al van het eerste bier, en toch kreeg ik stokkende vergisting op 1.020).
8.   Ik koel het wort af tot 1 graad onder de  gewenste begintemperatuur. Zorgvuldig checken. Het gaat om de temperatuur van het wort, niet van de koelkast.
9.   Ik zorg ervoor dat starter en wort ongeveer dezelfde begintemperatuur hebben.
10.   Ik belucht het wort overvloedig.
11.   Ik laat de temperatuur van de vergisting stijgen tot waar ik hem wil. Gewoonlijk blijft dat aan de relatief lage kant (bv 19C voor US-05).
12.   Ik roer niet, proef niet, kijk niet, meet niet.
13.   Aan het einde van de vergisting laat ik de temperatuur geleidelijk aan een paar graden stijgen, om er zeker van te zijn dat het bier uitgegist is.
14.   Ik haal het bier zeker niet te vroeg van de gist. Bij sommige gistsoorten (saison), kan de vergisting nog  gemakkelijk een week langer doorgaan, zelfs wanneer je denkt dat het gedaan is.
15.   Ik bewaar de gistslurry in honingpotten onder een laag bier, in de koelkast. Zo kan ik de gist lang bewaren en hergebruiken, en vervalt het prijsargument voor droge gist.

Markiej87

Leuk topic, ik zie wel wat gelijkenissen.

Hoe lang bewaar je je gist in honingpotten?

homoeccentricus

Citaat van: Markiej87 op 20-08-2015  11:04 uHoe lang bewaar je je gist in honingpotten?

Ben er begin dit jaar mee begonnen. Heb nu French Saison, Denny's Favorite, London Ale en Duvel (gebruik ik voor mede). Daar komt binnenkort de Wyeast 1056 bij, en hopelijk ook de Conan-gist.

ciesvandekwis

Interessant!

Geen coldcrash na het lageren?
Gistvoeding is volgens mij enkel nodig tijdens opkweekfase van je starter.

homoeccentricus

Citaat van: ciesvandekwis op 20-08-2015  13:32 uInteressant!
Gewoonlijk wanneer mensen dat zeggen bedoelen ze net het tegenovergestelde  ;)

Geen coldcrash na het lageren?
ik beschrijf hier enkel de eerste vergisting, niets wat daarna komt. Maar ik doe het wel.

Gistvoeding is volgens mij enkel nodig tijdens opkweekfase van je starter.
Interessant!

RienP

Gistvoeding voeg ik ook altijd bij de kook toe. Zeker bij bieren met een SG >1075 a 1080. Die extra steun kan de gist best gebruiken denk ik.  Bij mede voeg ik de gistvoeding in delen toe tijdens de vergisting.

Hay

Ik gebruik wel korrelgisten en mijn bieren gisten ook goed door.
Nu heb ik gisteren een bier overgeheveld en die was al 1.010 met de bry-97.
Ik gebruik juist geen vloeibare gisten en ga dat ook nooit doen door het gedoe met opkweken.

Ansius

Zo doe ik het;

1-idem
2-goed uitgangspunt, ook mijn bieren met vloeibare gist zijn vaak smaakvoller
3-geloof ik totaal niet in, gewoon genoeg actieve en gezonde gist gebruiken
4-idem
5-doe ik nooit
6-idem
7-idem
8-idem
9-idem
10-doe ik nooit
11-idem
12-idem
13-idem
14-idem
15-bewaar nooit gistslurry

Samenvattend best veel overeenkomsten op het gebruik van gistvoeding en beluchten van het wort na!

Jacques

@homoeccentricus

Er zijn vele wegen die leiden tot een goede vergisting. Dat kan met vloeibare gist maar ook met korrelgist. Korrelgist of vloeibare gist maakt tegenwoordig niet zo veel meer uit. In het verleden was dit wel eens anders.

Het voornaamste is dat je voldoende actieve gist gebruikt. Bezuinigen op gist door een kleine hoeveelheid te enten is een slechte keuze. Het is voor mij duidelijk dat je dit niet doet.

homoeccentricus

Citaat van: Jacques op 23-08-2015  23:02 uHet voornaamste is dat je voldoende actieve gist gebruikt. Bezuinigen op gist door een kleine hoeveelheid te enten is een slechte keuze. Het is voor mij duidelijk dat je dit niet doet.

Pardon? En mijn puntje drie dan?

homoeccentricus

Citaat van: Jacques op 23-08-2015  23:02 uHet voornaamste is dat je voldoende actieve gist gebruikt. Bezuinigen op gist door een kleine hoeveelheid te enten is een slechte keuze. Het is voor mij duidelijk dat je dit niet doet.

Jacques, na herlezen ben ik nu echt in de war. Doe ik het of doe ik het niet? En wat doe ik precies al dan niet wel?

Eric v B

Citaat van: homoeccentricus op 23-08-2015  23:38 uJacques, na herlezen ben ik nu echt in de war. Doe ik het of doe ik het niet? En wat doe ik precies al dan niet wel?
Nu ik dit lees ben ik nog meer in de war  ::)

Amateurke

Ivm de gistslurrie:
Volgens mij alleen korte tijd (ten hoogste veertien dagen) te bewaren op steriele wort bij temperatuur rond het vriespunt.
Als je op bier bewaart, dan bewaar je hem onder zijn eigen uitwerpselen. Je bent dan een hoop lijkjes, verminkte beestjes en hier en daar nog een levendig exemplaar aan 't bewaren. Dat ga je niet met het blote oog zien. Je zou op zo'n slurrie eens een vitaliteits- en viabiliteitstest moeten doen...
(Dat levendig exemplaar kan dan misschien wel een supergistje zijn door natuurlijke selectie!)

homoeccentricus

Citaat van: Amateurke op 24-08-2015  08:54 uIvm de gistslurrie:
Volgens mij alleen korte tijd (ten hoogste veertien dagen) te bewaren op steriele wort bij temperatuur rond het vriespunt.
Als je op bier bewaart, dan bewaar je hem onder zijn eigen uitwerpselen. Je bent dan een hoop lijkjes, verminkte beestjes en hier en daar nog een levendig exemplaar aan 't bewaren. Dat ga je niet met het blote oog zien. Je zou op zo'n slurrie eens een vitaliteits- en viabiliteitstest moeten doen...
(Dat levendig exemplaar kan dan misschien wel een supergistje zijn door natuurlijke selectie!)

Het was niet de bedoeling van dit draadje om een fundamentele discussie op te starten over mijn methode. Ze is gewoon ter informatie gegeven. Zoals ik al schreef: "dat wil niet zeggen dat er geen andere goede procedures zijn, of dat mijn methode de beste is, of dat alles wat ik doe even zinvol is." Maar je beschrijving is wel heel expliciet en angstaanjagend. Ik begon er van te hyperventileren!

Amateurke

Citaat van: homoeccentricus op 24-08-2015  11:02 uHet was niet de bedoeling van dit draadje om een fundamentele discussie op te starten over mijn methode. Ze is gewoon ter informatie gegeven. Zoals ik al schreef: "dat wil niet zeggen dat er geen andere goede procedures zijn, of dat mijn methode de beste is, of dat alles wat ik doe even zinvol is." Maar je beschrijving is wel heel expliciet en angstaanjagend. Ik begon er van te hyperventileren!

"Fundamentele discussies" zijn nooit goed, Homoeccentricus... dus dat was niet de bedoeling!
Plastic zakje bij de hand is altijd goed bij hyperventilatie!

Ik beweer ook niet dat alle gist zal dood zijn bij het bewaren op bier, maar je zou je kunnen verkijken op het aantal gistcellen dat je toevoegt (of denkt toe te voegen) bij het in gisting brengen.

Even terzijde: ik kan jou bijdragen wel appreciëren op het forum, je taalgebruik is erg creatief.

homoeccentricus

Citaat van: Amateurke op 24-08-2015  12:47 uEven terzijde: ik kan jou bijdragen wel appreciëren op het forum, je taalgebruik is erg creatief.

Dank je. Dat zegt mijn vriendin ook altijd: "je zit er volledig naast, he, maar je taalgebruik was erg creatief, dat is toch ook iets."

Henielma

Heb je dit al eens gedaan? Dit werkt best wel naar mijn ervaring. Je kan toch ook gist opkweken uit flesjes bier met gist zoals de Westmalle bieren?

Marcel_k

Leuke tips, hoor  :)
Over de korrelgisten, ik gebruik ze altijd, en eindig altijd (ruim) onder de 1.020.
Ik neem aan dat vrijwel iedereen diezelfde ervaring heeft.
Niettemin sla ik al je tips op in mijn archiefje. Top!

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 23-08-2015  23:31 uPardon? En mijn puntje drie dan?
Citaat van: homoeccentricus op 23-08-2015  23:38 uJacques, na herlezen ben ik nu echt in de war. Doe ik het of doe ik het niet? En wat doe ik precies al dan niet wel?

Ik bedoel dat je niet bezuinigt op de hoeveelheid gist. En dat is prima. Mijn ervaring is dat als je je houdt aan de hoeveelheid die Mr. Malty aanbeveelt je goed zit. Zelf wil ik vaak zelfs wat meer gebruiken. Hierdoor gaat de vergisting nog iets sneller en krijg je een iets hogere vergistingsgraad.

homoeccentricus

Citaat van: Jacques op 24-08-2015  20:53 uIk bedoel dat je niet bezuinigt op de hoeveelheid gist. En dat is prima. Mijn ervaring is dat als je je houdt aan de hoeveelheid die Mr. Malty aanbeveelt je goed zit. Zelf wil ik vaak zelfs wat meer gebruiken. Hierdoor gaat de vergisting nog iets sneller en krijg je een iets hogere vergistingsgraad.
Oef!

Amateurke

Citaat van: Henielma op 24-08-2015  19:15 uHeb je dit al eens gedaan? Dit werkt best wel naar mijn ervaring. Je kan toch ook gist opkweken uit flesjes bier met gist zoals de Westmalle bieren?
Onder "slurrie" versta ik een gebruiksklare hoeveelheid gist, waarmee je probleemloos een volgend brouwsel in gisting brengt.
Als je uit een flesje gaat opkweken is dat niet hetzelfde. Je zegt het zelf: "opkweken".

Henielma

Dan snap ik je. Ik maak van de (langere tijd) onder zijn eigen bier bewaarde slurrie altijd eerst een starter.

homoeccentricus

Inderdaad, eerst een starter maken.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.