Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Maischen met rogge

Gestart door leendert, 14-04-2015 12:27 u

Vorige topic - Volgende topic

leendert

Hallo
Ik het vorige week een vier granen tripel gebrouwen, met gerstemout , tarwemout, roggemout,havervlokken. Rogge was nieuw voor mij. De verstijfde temperatuur is 80 graden. Voor de rest is dat lager. Het maischschema heb ik tot 78 graden  (ivm wrang worden ) dat is geen 80 graden. Bij het koken  kreeg ik verstijfseling in mijn kookketel.
Is dat normaal met rogge?
Geef dat een bijsmaak?
Is dit de methode?
Of zijn  er andere methodes.
Wie kan mij iets vertellen over rogge en de procedure.

Al vast hartelijk dank
Gr leen

seed7

Hoi Leendert,

ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, met name over het koken. De verstijfselingstemperatuur van rogge ligt zo tussen de 56-72 °C maar ik merk dat als ik over de 80°C kom tijdens het maischen het geheel dikker, viskeuzer wordt. Ik maisch dan ook niet uit en zorg dat ik tijdens het spoelen ook niet de temperatuur te veel verhoog.

T.a.v. rogge, het heeft een hoge concentratie aan stoffen die je bier "dik" maken, dat maakt het spoelen vaak lastig. Je moet vooral in het begin het wort heel erg langzaam laten stromen, ook is het van belang of je een filterbodem gebruikt of een sleuvenfilter Javalfilter. Bij de laatste gaat het allemaal wat minder problematisch.

Om te zorgen dat de maisch dan wel het wort wat dunner blijft kun je voor de rogge een glucanase rust gebruiken bij ca.40°C, daarbij worden de nodige gomstoffen afgebroken.

Zelf heb ik bijzonder weinig problemen bij het gebruik van rogge en brouw probleemloos bieren met 75% rogge en Barley Wine sterkte,

Ingo

leendert

Maischschema
45 graden 10 min
53 graden 10 min
62 graden 45 min
72 graden 20 min
78 graden 5 min

En toen ik in de kookketel keek. Zaten er allemaal slierten ik het wort. Ik denk verstijfde!

Ik dacht dat de verstijfseling temperatuur van rogge 80 graden?

Wat doe ik verkeerd? Of doe ik het  goed?

Gr leen

seed7

Waren die slierten misschien eiwit?

Ingo

leendert

Ze waren licht bruin en veel. Nog nooit eerder gezien. Dus ik denk rogge. Maar eiwitten, dan had ik toch met eerdere brouwsel ook last van moeten hebben gehad.

Gr leen

Brouwers

Niet per se hoor. Als ik TF Pale mout gebruik heb ik bijna geen eiwittrub in mijn wort zitten. Pilsmout van Dingemans daarentegen zorgt voor heel veel eiwit trub.

leendert

Zijn er nog meer ideeën?

Gr leen

tdp

Volgens mij is Seed7 goed bekend met het brouwen met rogge. Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar ik kan wel in zijn 'aannames' meegaan.

Heb je wellicht een foto gemaakt van die slierten? Wellicht kunnen de kenners dan aan de hand van die foto bepalen wat het is!
Nu is het gissen op basis van de aangeleverde informatie.

Groet,
de TDP

Herman

Ik heb wel vaker met rogge gebrouwen, ondanks mijn 1e niet zo leuke ervaring: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,793.msg9913.html#msg9913

Als je veel rogge gebruikt, kun je een viscoserust toepassen: door te rusten bij 38 ºC, wordt de viscositeit van het wort verminderd. Het wordt dan minder lobbig. Volgende keer inderdaad maar een fotootje maken, dat maakt het makkelijker zoeken. Ik neem aan dat je de trub bij filteren gewoon achter kon laten? Ik ga ook uit van eiwit.

leendert

Hier een link naar de foto van de slierten,

Gr leen

Herman

Dat zijn mooie uitgevlokte eiwitten.

ciesvandekwis

Inderdaad eiwitten, no worries. En een ketel die staan overkoken heeft  >:D...

bastiaanD

Die eiwitten vindt je straks vanzelf weer terug onderin je gistvat. Niks aan de hand.

leendert

Bedankt allen.
De eiwitten heb ik gevonden op de bodem van het gistingsvat.

Gr leen

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.