Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting stopt op dag 1, help!

Gestart door pgeenen, 10-04-2015 00:21 u

Vorige topic - Volgende topic

pgeenen

Hoi allemaal.

Een dringende vraag>

Ik heb een Weizen dunkel gebrouwen en het goedje (25 liter) zou nu (na pakweg 10 uur) toch flink aan het gisten moeten zijn.
Gist is : Wyeast 3068 Weihenstephan
SG was bij begin 1065
De gist bolde goed op in het Smackpack. Maar het leek veel te weinig. Had beter 2 pakken kunnen kopen denk ik.

Ik zie wel dat er iets gebeurt is omdat het lijkt alsof er flink schuimvorming is geweest aan de rand. Maar het waterslot is stil.
Nu ben ik vanavond een aantal uurtjes niet thuis geweest maar eerdere brouwsels gingen de eerste week "flink tekeer" Nu niks meer.
Wat te doen: Naar Brouwland rijden om meer gist te halen? (retourtje ruim 200 km). Wachten?
Het brouwsel staat in mijn FastFermenter in een koelkast die mooi op plm 21.5 graden staat. Het brouwsel zelf is 24 graden
Tja, dilemma dus.

gr.
Peter.

rajd

Dag Peter,

Ik denk dat 1 zakje vloeibare gist wel aan de krappe kant is voor de 25 liter die je van plan bent te vergisten. E.e.a. hangt ook af van de vitaliteit van je gist et cetera. Volgens Mr. Malty zou je zonder starter 3 pakjes nodig hebben gehad, uitgaande van kakelvers gist.

Ik zou niet durven zeggen of je vergisting gestokt is of dat het gewoon erg rustig aan gaat. Ik weet wel dat een gist op z'n donder geven doorgaans niet tot de beste resultaten leidt.

Zelf zou ik het volgende doen:
1. Vanavond SG meten, morgenvroeg weer SG meten. Indien het SG lager is geworden, dan is de vergisting er ieg. niet 100% mee gestopt. Nog steeds niet ideaal (kan ook een effect op de smaak hebben), maar het geeft wat speling.
2. Tover ergens wat gist vandaan, evt. een andere gist. 200Km rijen voor een zakje gist is ver - weet je wel zeker dat je zo ver moet gaan? Mocht je echt ver van alle winkels af wonen (check ook eens de Brouwland verdeelpunten!) dan is er wellicht een brouwer in de buurt die je kan en wil helpen.
3. Voor de toekomst: zorg dat je altijd een backup hebt. Een simpel zakje korrelgist in de koelkast is prima als backup. Zelf heb ik altijd een zakje US05 liggen - niet voor alle stijlen de ideale gist, maar wel breed toepasbaar.

Ik hoop dat dit een beetje helpt :)

pgeenen

Hoi Radj.

Bedankt voor je snelle reactie. Inderdaad is dit een les voor de toekomst, om een backup scenario klaar te hebben.
Maarrr.... ik ben te snel geweest met mijn vraag stellen op dit forum en ben te ongeduldig geweest.
Vanochtend zag ik dat het wort-thermometer op 26 graden stond. 2 graden meer dan gisteravond 23:00 uur.
Toen ik de koelkastdeur open deed kwam bij wijze van spreken " het schuim mij tegemoet". De vergisting is zo fel dat het schuim zich een weg heeft gevonden door het waterslot heen en er nu een plas wort onderin staat.
Er is toch ruimte genoeg bovenin de gistfles voor wat schuim. Dus erg veel schuimvorming / gisting.
Ben benieuwd waar dit toe leidt.
Zie bijlage met een foto van mijn vergistingskast.

Als iemand nog opmerkingen heeft betreffende die felle vergisting dan hoor ik het graag.
Bedankt.

Wolter

Je kunt bij zo'n heftige vergisting gebruik maken van een blow off. Door op de plek van het waterslot een (siliconen) slang te plaatsen en deze in bv een voor de helft gevulde fles water te hangen maak je dit voor elkaar.

Wellicht had je de vergistingsemmer niet goed afgesloten (een lek) waardoor het waterslot in eerste instantie geen bubbels gaf.

Eric v B

Even WLBS in Sevenum bellen.Misschien hebben zij iets op voorraad is dichterbij dan anderen.
+31 (0)6 1335 7373 (Hans)   
        +31 (0)6 2807 9895 (Mariëlle)

Succes

Sander van Dijk

Citaat van: pgeenen op 10-04-2015  09:41 uVanochtend zag ik dat het wort-thermometer op 26 graden stond. 2 graden meer dan gisteravond 23:00 uur.

Even een andere vraag. Hoe heb jij je teperatuurcontroller (STC-1000) ingesteld staan? 26ºC is voor veel gisten behoorlijk warm en dat de temperatuur 2ºC oploopt vind ik ook best veel. Of ben je met een saison bezig, waarbij je de temperatuur vrij laat oplopen?

De vergisting kan ook wat heftiger worden door een hogere temperatuur.

Overigens is het beter om de sensor onder een sponsje op de wand van de fermentor te bevestigen. Zie dit draadje. Als je de sensor in het buisje van de fermentor doet, meet tie alleen de temperatuur van het wort. Het verschil tussen de temperatuur in de koelkast en van het wort kan dan behoorlijk oplopen, waardoor je een overshoot van je wort temperatuur kan krijgen. Als je de sensor onder een sponsje op de wand doet meet je de temperatuur van het wort, maar ook een beetje van de koelkast temperatuur. Je krijgt een soort van gemiddelde, waardoor de verschillen niet te groot worden.

---
Edit: ik zie dat jij in het draadje waar ik naar gelinkt heb, deze tip al had gehad.

pgeenen

Hoi.

Ik heb een temp.sensor in het buisje van de Fastfermenter zitten maar die sensor is alleen een uitlezing. Hij is nu dalende. Max waarde tijdens die flinke vergisting (met schuimvorming)
was 26 graden. Nu dus dalende en op dit moment (na een dag vergisten) 24 graden.

De temp.sensor van de STC1000 ligt ter hoogte van de kraan van de Fermenter, achter in de koelkast. Die staat ingesteld op 22 graden max. Dus 21.3 inschakelen, , 22 graden uitschakelen. (offset van 0.7 graden.  Dus langzaam klimt het wort-temperatuur naar de koelkast temperatuur toe.

Zie ook de foto: http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/36e82a7905706586f360e26874741a01.jpg

Sander van Dijk

Citaat van: pgeenen op 10-04-2015  18:51 uHoi.

Ik heb een temp.sensor in het buisje van de Fastfermenter zitten maar die sensor is alleen een uitlezing. Hij is nu dalende. Max waarde tijdens die flinke vergisting (met schuimvorming)
was 26 graden. Nu dus dalende en op dit moment (na een dag vergisten) 24 graden.

De temp.sensor van de STC1000 ligt ter hoogte van de kraan van de Fermenter, achter in de koelkast. Die staat ingesteld op 22 graden max. Dus 21.3 inschakelen, , 22 graden uitschakelen. (offset van 0.7 graden.  Dus langzaam klimt het wort-temperatuur naar de koelkast temperatuur toe.

Zie ook de foto: http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/36e82a7905706586f360e26874741a01.jpg

Je stuurt nu dus alleen op de temperatuur van de lucht. Die warmt veel sneller op of koelt veel sneller af dan je wort. Dit blijkt ook wel omdat je wort temperatuur zoveel hoger is. Als je de sensor op de wand (ter hoogte van het wort uiteraard) onder een schuursponsje doet, meet je de temperatuur van het wort en een heel klein beetje van de lucht. (dit dus om te grote verschillen te voorkomen) Je stuurt dan de temperatuur op het wort en dat veranderd maar heel langzaam van temperatuur, waardoor er maar weinig aan en uit geschakeld hoeft te worden.

Ik had mijn STC 1000 (heb nu Tcontrol) altijd op een offset van 0.3 ºC staan en de koeling op een vertraging van 3 minuten om de compressor van de koelkast te sparen. Dit werkte super.

Bennemans

Citaat van: Sander van Dijk op 10-04-2015  19:56 uJe stuurt nu dus alleen op de temperatuur van de lucht. Die warmt veel sneller op of koelt veel sneller af dan je wort. Dit blijkt ook wel omdat je wort temperatuur zoveel hoger is. Als je de sensor op de wand (ter hoogte van het wort uiteraard) onder een schuursponsje doet, meet je de temperatuur van het wort en een heel klein beetje van de lucht. (dit dus om te grote verschillen te voorkomen) Je stuurt dan de temperatuur op het wort en dat veranderd maar heel langzaam van temperatuur, waardoor er maar weinig aan en uit geschakeld hoeft te worden.

Ik had mijn STC 1000 (heb nu Tcontrol) altijd op een offset van 0.3 ºC staan en de koeling op een vertraging van 3 minuten om de compressor van de koelkast te sparen. Dit werkte super.

Ik doe hetzelfde en nog steeds met de STC, werkt inderdaad als een tierelier.

pgeenen

Ok.
Bedankt. Ik zal bovenstaand schuursponsje-sensor idee gaan toepassen.

gr.
Peter

jeroenk

Is het raadzaam om de off set zo klein te houden of als ik hem op 2 graden verschil zet tussen 20 en 22 b.v.ook klein genoeg.
Of merk je hier helemaal niks van als je het verschil b.v. 1 ,2 of 0.4 zet?

gr jeroen

Vergelijkbare Topics (7)

39265

Gestart door jorgvde

Reacties: 3
Gelezen: 1195

37841

Reacties: 104
Gelezen: 21550

31767

Reacties: 11
Gelezen: 3073

6125

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 21
Gelezen: 6534

01-04-2007 17:01 u
door oranjeboombiertje
41104

Reacties: 18
Gelezen: 2292

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.