Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoge waarde hydrometer na 10 dagen

Gestart door RichardV, 07-04-2015 18:55 u

Vorige topic - Volgende topic

RichardV

Beste allemaal,

We hebben op 29-03 onze tweede batch gebrouwen. Een Beverius moutpakket van Brouwmarkt.
20 liter beslag water
vervolgens gevuld tot 24 liter als spoelwater

Onze SG was 1100, volgens de site zou dit 1068 moeten zijn.
Na 10 dagen wachten komen wij op 1030 EG uit. Aanbevolen is om tussen 1010-1015 te bottelen.
Na de 9e dag werd 1032 aangegeven, er is nog weinig activiteit op het waterslot.

Wat is jullie advies om te doen bij deze batch met bottelen?

En waaraan zou het kunnen liggen dat onze dichtheid zo hoog ligt?

Met vriendelijke groet,

Richard

bert braadslee

Klinkt als een variant van high gravity brouwen.
A - Een litertje aftappen en verdunnen tot ie lekker is, daarna alles doorrekenen voor de hele batch en verwerken alsof er niks gebeurd is.
B - Een litertje aftappen, aanlengen tot ie op 1010-1015 zit, daarna alles doorrekenen voor de hele batch en verwerken alsof er niks gebeurd is.
C - De hele batch verwerken alsof er niks gebeurd is.
D - Geen van bovenstaande antwoorden.
 :biersmile:

William

Hoeveel liter wort had je uiteindelijk in het gistvat en hoeveel had dit volgens de instructie moeten zijn. Op basis van de sg's lijken jullie te weinig liters in het vat te hebben.

Hoeveel gist en wat voor gist heb je toegevoegd? Heb je de gist gehydrateerd en/of een starter gemaakt?

Met zo'n start sg is het waarschijnlijk dat bij het toevoegen aan het wort een deel van de gist stuk gaat en je uiteindelijk te weinig actieve gist hebt.

RichardV

Bedankt voor jullie reactie.

@William:
Uiteindelijk hadden we 16 liter over na het koken. Volgens het pakket zou het 20 moeten zijn. (Als dit voorkomt zou je dan water na het koken moeten toevoegen tot 20?)

We hebben de standaard gist gebruikt van Brewferm. In 100ml op temperatuur van plus minus 50 graden 10 minuten laten staan zoals het zakje aangeeft.

@ Bert:
Het gaat waarschijnlijk B of C worden. Ik wacht nog even de reactie van William verder af.

William

Citaat van: RichardV op 07-04-2015  20:15 u@William:
Uiteindelijk hadden we 16 liter over na het koken. Volgens het pakket zou het 20 moeten zijn. (Als dit voorkomt zou je dan water na het koken moeten toevoegen tot 20?)

We hebben de standaard gist gebruikt van Brewferm. In 100ml op temperatuur van plus minus 50 graden 10 minuten laten staan zoals het zakje aangeeft.

Je had inderdaad 4 liter water kunnen toevoegen. Die 25% te weinig water zou 25% meer sg-punten op moeten leveren: 25%*68=17 punten + 1068 = 1085. Dan komen jullie nog steeds erg hoog uit. Maar ook 16 liter a 1085 is met één zakje gist op het randje of net te weinig.

Ik denk niet dat er op de Brewferm verpakking staat dat die 10 minuten bij 50 ºC moet staan: dan zal de gist voor een groot gedeelte dood zijn... Zo'n 30 a 35 ºC zou beter zijn geweest (maar dan wel echt de temperatuur meten)

RichardV

Citaat van: William op 07-04-2015  20:34 uJe had inderdaad 4 liter water kunnen toevoegen. Die 25% te weinig water zou 25% meer sg-punten op moeten leveren: 25%*68=17 punten + 1068 = 1085. Dan komen jullie nog steeds erg hoog uit. Maar ook 16 liter a 1085 is met één zakje gist op het randje of net te weinig.

Ik denk niet dat er op de Brewferm verpakking staat dat die 10 minuten bij 50 ºC moet staan: dan zal de gist voor een groot gedeelte dood zijn... Zo'n 30 a 35 ºC zou beter zijn geweest (maar dan wel echt de temperatuur meten)

Het waren 2 zakjes waar bij beide 50 ml water nodig was, en dit verklaarde mijn typ fout van de temperatuur, dit was inderdaad niet 50 graden maar 25 graden.
http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/biergist/Brewferm-korrelgist/biergist-Brewferm-blanche-12-gram-2768.html

Wat raad jij aan te doen?

William

Je zit nu op de 70% vergistingsgraad. Dat mag nog wel iets beter.

Ik zou hem nog een weekje laten staan en dan opnieuw meten. Eventueel even een beetje zwenken om de gist weer wat in suspensie te brengen.

Bij welke temperatuur staat het nu?

RichardV

70% vergistingsgraad? Wat houdt dit in?

Ik heb het vat rustig geschud en kijk dit weekend nog een keer.
Ik heb een koelkast aangesloten op een STC-1000 en een gloeilamp. De temperatuur ligt constant op 22,5 graden, in de instructie stond tussen de 20 en 25 graden.

Bedankt voor je advies,

Groetjes

Richard

William

De vergistingsgraad geeft aan hoeveel van de suikers de gist heeft omgezet (op dit moment van 1100 naar 1030 is 70 van de 100 sg-punten -> 70%). Elke gist heeft een min of meer karakteristieke waarde. De Brewferm moet volgens mij de 75% kunnen halen (dus een sg van 1025). Dat gaat in een weekje waarschijnlijk nog wel lukken.

Jacques

Citaat van: William op 07-04-2015  21:03 uDe vergistingsgraad geeft aan hoeveel van de suikers de gist heeft omgezet (op dit moment van 1100 naar 1030 is 70 van de 100 sg-punten -> 70%). Elke gist heeft een min of meer karakteristieke waarde. De Brewferm moet volgens mij de 75% kunnen halen (dus een sg van 1025). Dat gaat in een weekje waarschijnlijk nog wel lukken.

Bij zo'n hoog begin SG is een vergistingsgraad van 70% voor de Brewferm Top niet ongebruikelijk. Ligt ook aan de samenstelling van de stort.

Op de site van Brouwland wordt beperkt inzicht gegeven in het recept. Er worden zowel caramoouten als suiker gebruikt. De exacte samenstelling wordt niet gegeven. Dat maakt het lastig om een goede voorspelling van de vergistingsgraad te maken.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.