Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergistingsgraad verlagen

Gestart door Hoppenbrouwers, 07-03-2015 11:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Mijn laatste batch weizen is te ver uitvergist naar mijn zin en dat wil ik voor de volgende batch voorkomen. Ik heb met de 3068 een vegistingsgraad gehaald van ruim 83%. Hij is van 1048 terug gegaan naar 1008. Daardoor smaakt mijn weizen relatief droog. Nu vind ik vaak bij bier; hoe droger hoe beter. Maar bij een weizen vind ik het minder passend. Dit wil ik voor een volgend brouwsel voorkomen op de meest eenvoudige manier. Dat lijkt mij het maischen. Maar mijn maischschema ziet er al vrij standaard uit voor een weizen: 40 - 64 - 72 - 78 en alles binnen en goed uur.

Ideeën?

Ronnie

Die 64°: er vlug overheen gaan.
Dus zo snel mogelijk van 40 naar 64°, bij die 64° daar slechts 10' vertoeven en hopsakee naar 72° waar je lang (40') kan vertoeven.
Die stappen "snel naar hogere T°" doe je misschien best middels heet water toevoeging.
Dus dik inmaischen om bij 72° met dunner beslag te zitten.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Ronnie op 07-03-2015  11:09 uDie 64°: er vlug overheen gaan.
Dus zo snel mogelijk van 40 naar 64°, bij die 64° daar slechts 10' vertoeven en hopsakee naar 72° waar je lang (40') kan vertoeven.
Die stappen "snel naar hogere T°" doe je misschien best middels heet water toevoeging.
Dus dik inmaischen om bij 72° met dunner beslag te zitten.
Zou je dus door een infusie maisch een lagere vergistingsgraad kunnen bekomen?

bierhenkie

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-03-2015  11:10 uZou je dus door een infusie maisch een lagere vergistingsgraad kunnen bekomen?
Kennelijk wel. Maar het gaat om de snelle temperatuursverhoging die Ronnie voorstelt. Die kun je met elektriciteit of gas nooit zo snel halen als door toevoeging van heet water.

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-03-2015  11:02 uMaar mijn maischschema ziet er al vrij standaard uit voor een weizen: 40 - 64 - 72 - 78 en alles binnen en goed uur.

Mijn idee zou zijn om in ieder geval uit te maischen zodat je weet dat er na het maischen niets meer aan suikers wordt afgebroken. Ik heb het idee dat er steeds minder wordt uitgemaischt om het rendement te verhogen. Maar te zien aan de temperaturen die je noemt doe je dat wel. Is de thermometer wel geijkt?

En inderdaad infusie door te starten met een dikke maisch en met kokend water snel naar hoog in de 60°C. Bij een paar bieren heb ik gemerkt dat dit de volheid te goede komt (typisch sg 1055 bieren). Bij dit soort bieren zal eiwit ook bijdragen aan volheid dus ook snel door de 55-60°C maar dat gaat met de infusie ook goed.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 07-03-2015  15:24 uIs de thermometer wel geijkt?
Da kun jij weten. Dezelfde als die jij had ;) (ik heb gelezen dat mijn thermometer zelf gebruikt wordt om andere te ijken dus dat zit wel goed)

Ik denk dat ik die infusie methode dan een keer ga proberen.
Vind het op zich wel opmerkelijk dat ik weinig lees dat andere mense ook zo'n hoge uitvergisting hebben bij deze gist. Wellicht lag het ook aan de vergistingstemperatuur di vrij hoog was. Maar da moet die volgens de fabrikant best kunnen hebben...

Gadiot

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-03-2015  21:10 uVind het op zich wel opmerkelijk dat ik weinig lees dat andere mense ook zo'n hoge uitvergisting hebben bij deze gist. Wellicht lag het ook aan de vergistingstemperatuur di vrij hoog was. Maar da moet die volgens de fabrikant best kunnen hebben...

Ik heb op dit moment ook een Weizen in het vat met dezelfde gist en ook deze lijkt ver door te gisten. Ik zit nu al op 1010 en er lijkt nog activiteit te zijn.
Details: Start SG 1046, maischschema 40C/10min - 67C/60min - 78C/5min. Vergist in kast op 20 graden. Waarschijnlijk is het wort de eerste dagen wat warmer geweest aangezien ik een vrij hevige vergisting had.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Gadiot op 08-03-2015  09:25 uIk heb op dit moment ook een Weizen in het vat met dezelfde gist en ook deze lijkt ver door te gisten. Ik zit nu al op 1010 en er lijkt nog activiteit te zijn.
Details: Start SG 1046, maischschema 40C/10min - 67C/60min - 78C/5min. Vergist in kast op 20 graden. Waarschijnlijk is het wort de eerste dagen wat warmer geweest aangezien ik een vrij hevige vergisting had.
Volgens Wyeast zelf zou je dan op ongeveer 77% sgv uit moeten komen. Dat is heel wat lager...

EvdBroek

Citaat van: Gadiot op 08-03-2015  09:25 uVergist in kast op 20 graden. Waarschijnlijk is het wort de eerste dagen wat warmer geweest aangezien ik een vrij hevige vergisting had.

Als je temperatuurgecontroleerd vergist, dan zou ook de start van je vergisting op 20 graden moeten plaatsvinden.

Henielma

Mijn Gozdawa weizen is op 1011 geeindigd en heeft een mooie volle smaak. Zie dat topic.

Maischschema was 43 55 en dan met 0,2  ºC/min naar de 70 en daar 12 min blijven en dan uitmaischen. 

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.