Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistschema Pils

Gestart door Arman73d, 02-03-2015 20:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Arman73d

Ik heb met vrienden een Pils gebrouwen afgelopen zaterdag (45 liter: pilsmout, caramout en Saaz). We hebben een giststarter gebruikt en de hoofdgisting op kamertemperatuur in onze gistkast op gang laten komen. Een kleine 12 uur later stond ie vrolijk te bluppen en toen de kast op 10 graden gezet.

Mijn vraag: welke gistschema bij welke temperatuur is verstandig? Ik lees veel verschillende doorlooptijden.

3 weken op 10 graden en dan 2 weken lageren op een graad of 18?

Bedankt!

Brouwers

Citaat van: Arman73d op 02-03-2015  20:32 uIk heb met vrienden een Pils gebrouwen afgelopen zaterdag (45 liter: pilsmout, caramout en Saaz). We hebben een giststarter gebruikt en de hoofdgisting op kamertemperatuur in onze gistkast op gang laten komen. Een kleine 12 uur later stond ie vrolijk te bluppen en toen de kast op 10 graden gezet.

Mijn vraag: welke gistschema bij welke temperatuur is verstandig? Ik lees veel verschillende doorlooptijden.

3 weken op 10 graden en dan 2 weken lageren op een graad of 18?

Bedankt!
10 graden is aan de koude kant voor een ondergister. Het kan wel maar je moet wel zorgen dat je genoeg gist ent. In principe is 12-14 graden koel genoeg afhankelijk van het gist natuurlijk.
Ik heb bij mijn märzen een goede week op op 13 graden vergist, daarna 3 dagen op 16 graden diactylrust en daarna een 4 dagen op 2 graden voor de coldcrash. Ik had 2 zakjes W34-70 op 15 l met begin SG van 1.054

William

Ik ga er even van uit dat je ook echt een pilsgist gebruikt.

Je kunt dan beter niet de vergisting al laten starten op 20°C en dan pas koelen omdat de kans dan groot is dat er al esters worden gevormd voordat het geheel teruggekoeld word. Een pils wil je zo clean mogelijk hebben.

Wel ent ik een pils vaak rond de 18°C maar begin dan direct te koelen zodat de vergisting pas echt merkbaar wordt als je op de eindtemperatuur zit

Jacques

Citaat van: Brouwers op 02-03-2015  20:58 udaarna 3 dagen op 16 graden diactylrust

Een diacetylrust is alleen noodzakelijk als je ook daadwerkelijk diacetyl (een stof met een boterachtige smaak) ook proeft in het jongbier.
Bij de ondergisters die ik gebrouwen heb was dat niet vaak het geval.

seed7

Gist toevoegen bij 10°C, of zelfs 8°C, gaat prima. Als je over de gistingspiek heen bent, 50% vergist, dan kun je met ongeveer een graad per 12 uur naar de 18°C toe, daar een dag of drie houden en cold crash, afvullen.

De truuk om je starter, of gehydrateerde gist, te koelen is om er steeds wat wort van 10°C aan toe te voegen zodanig dat te temperatuur niet te snel daalt. Je hebt dan een super actieve koele starter die bij enten vrijwel meteen aan de gang kan.

B.v. de W34/70 doet zijn werk probleemloos bij 2°C, zij het wat traag.

Ingo

Jacques

Hoe kouder je vergist des te langzamer de vergisting verloopt. Om dit compenseren heb je meer gist nodig.

Waarom zo veel hobbybrouwers willen vergisten bij 10 ºC of lager snap ik niet zo goed. Je krijgt prima cleane ondergisters als je vergist bij 12 ºC. 

Marc0F

Ik kan beamen dat de smaak goed is met een s-189 gist (zwitserse ondergist), bij een vergisting van 12 graden.
Ik heb niet ge-coldcrashed, wel een week of 3 gelagerd op 12 - 15 graden en daarna gebotteld.
Ik merk wel dat het nog troebel is, zou ik nu veel sediment krijgen?

Kan ik de flessen ook cold-crashen na de hergisting op fles? Of werkt dat niet goed?

Brouwers

Citaat van: Jacques op 02-03-2015  23:12 uEen diacetylrust is alleen noodzakelijk als je ook daadwerkelijk diacetyl (een stof met een boterachtige smaak) ook proeft in het jongbier.
Bij de ondergisters die ik gebrouwen heb was dat niet vaak het geval.
Had geen mogelijkheid zonder veel gedoe om te proeven of er diactyl in zat. Had deze namelijk vergist in mijn emmer en had geen zin in over te hevelen, daarom maar het zekere voor het onzekere genomen. Diactylrust was natuurlijk ook mooi om het bier echt goed te laten uitgisten.

Arman73d

Dank voor de reacties. Ik ben wat laat met reageren. Ik heb mij ook zojuist even aangemeld en voorgesteld  ;D

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.