Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting snel klaar, kan ik al bottelen?

Gestart door Johannesdeloper, 06-03-2015 13:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Johannesdeloper

Ik heb afgelopen zaterdag een Spencer Trappist kloon gebrouwen. 15 L en ik gebruikte 1 zak Wyeast 3787 gist.
Eerste 24 uur op 19.5 ÂșC en daarna verder op 20.5 (recept gaf veel hogere waarden aan)
Na een uur of 8 sloeg de vergisting goed aan en na 24 uur stond ie te blazen als de brandweer - 200 bellen per minuut.
Na 60 uur kwam de vergisting tot 6 bellen per minuut en na 80 uur was het verder gedaan met de bellen.

Na 5 dagen ging ik eens meten. Het beoogde SG was 1016. Met de hydrometer mat ik 1010-1011.
Conclusie, er zal niet zoveel meer vergisten na 5 dagen.

Ik heb het jongbier overgeheveld naar een ander vat en zoals gewoonlijk borrelt het dan weer een beetje op.
Nu is mijn vraag, zou ik dit jongbier na 7 dagen al kunnen/moeten bottelen of beter maar nog wat wachten?
Overweging voor mij is dat mijn eerste 2 volmoutvergistingen na 2 en 3 weken vergisting ondanks 6 g/l suiker, niet de juiste koolzuur/schuim waarden haalden.
Dus beter nu bijtijds bottelen?

Brouwers

Je zou het bier, als het uitvergist is, na een week kunnen bottelen. Enige probleem dat je kan hebben is dat het bier toch echt niet helemaal uitvergist is en dat je relatief veel gist in de fles krijgt. Wyeast high gravity heeft een best goede vergistingsgraad en vaak wordt het gebruikt icm een deel suiker in de stort. Ter referentie, mijn tripel met dit gist had een vergistings graad van ~93%. Dus staar je vooral niet blind op de verwachte waarde als je suiker in je stort hebt.

Maar je moet wel even rekening houden dat dit niet je probleem van weinig koolzuur en slecht schuim gaat oplossen. 2-3 weken op nagisten zijn hier niet de oorzaak van.

Wolter

Als je het sg hebt gemeten een paar dagen wachten en daarna weer meten. Als de waarde gelijk blijft is de vergisting klaar en kun je gaan bottelen.

Johannesdeloper

Bedankt ga morgen meten en besluit dan wat te doen.
Het leuke is dat ik met deze keurige vergistingsgraad van 93% of meer weer goed maak,
dat ik een BIAB brouwzaalrendement had van 72% ipv de vooropgezette 75%  :)

Wolter

Dat is volgens mij wel een aardig hoge SVG voor deze gist. Heb je de start SG wel goed genoteerd?

Hay

Dan zou je een begin SG van 1.157 moeten hebben gehad en dat is wel heel hoog.

Wolter

Citaat van: Hay op 06-03-2015  17:34 uDan zou je een begin SG van 1.157 moeten hebben gehad en dat is wel heel hoog.

Hoe kom je daar nou bij? Ben benieuwd naar de rekenwijze?

Hay

Hij schrijft dat zijn SG na vergsten 1.011 is.
SVG was 93% , 1.000 is 100%.
Dus is 0.011  7%.
0.011/7 is dan 1% en dat maal 100.

Johannesdeloper

Nee dan klopt er iets niet...

Ik dacht dat de formule was begin SG - eind SG / Begin SG - 1000 en in dat geval kom ik op 83 %, sorry. Het begin SG was 1060 en gisteren stond de 'dobber' op 1010

Om het nog weer anders te maken, staat mijn jong bier nu ook weer te pruttelen, zou ie gewoon door gaan naar 1000?

Vooralsnog wordt er hier dus nog niet gebotteld!

Hay

Dan is het inderdaad 83%.
En waarom sorrie, fouten maken we allemaal wie zegt dat ik het goed heb.
Maar als het SG 1010 is dan zal het een heel eind uitgegist zijn.
En hoef je niet lang meer te wachten met bottelen want dat was eigenlijk je vraag.
Geef het nog een paar dagen zou ik zeggen tot ie uitgeprutteld is.
Succes ermee.

Wolter

Opgehelderd!

83% is een mooie SVG. Rustig nog even afwachten.
Vergist je in een klimaatkast (gecontroleerd) of op een andere manier. Kan namelijk zijn dat als je in een ruimte, waarvan je denk dat het een constante temperatuur is, vergist dan door kleine temperatuursveranderingen er ook leven in het waterslot kan komen door de lucht die uitzet en/of krimpt.

Johannesdeloper

Het bier is vanavond gebotteld. Met een rustige blub ging de vergisting nog lang door.
Eind SG was 1000. En ja dan kom je dus uit op een vergistingsgraad van 100%.
Het alc % wordt 8% ipv 6,5.
Gelukkig heeft het jongbier geen droge afdronk
Het krijgt een aroma van mout, noot, hout en karamel. Nu nog een mooie koolzuur en schuimvorming.
Helaas weet ik niet hoe de echte Spencer trappist smaakt. Met 8% zal het niet gelijk zijn.

Wolter

Citaat van: Johannesdeloper op 10-03-2015  20:17 uHet bier is vanavond gebotteld. Met een rustige blub ging de vergisting nog lang door.
Eind SG was 1000. En ja dan kom je dus uit op een vergistingsgraad van 100%.
Het alc % wordt 8% ipv 6,5.
Gelukkig heeft het jong bier geen droge afdronk
Het krijgt een aroma van mout, noot, hout en karamel. Nu nog een mooie koolzuur en schuimvorming.
Helaas weet ik niet hoe de echte Spencer trappist smaakt. Met 8% zal het niet gelijk zijn.

Met het bottelsuiker erbij zal het alcoholpercentage zelf nog wel iets hoger kunnen worden.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.