Wel en geen verstokte vergisting, moet ik hier uberhaupt iets aan doen?

Gestart door koffie, 22-02-2015 11:17 u

Vorige topic - Volgende topic

koffie

Ik heb een tijd geleden een enorme hoeveelheid bier gebrouwen (circa 100 liter). Dit is verdeeld over 2 gistvaten.
Doordat er 2 verschillende installaties zijn gebruikt, was het SG niet zoals bedoeld. Een groot gedeelte had een veel hoger SG dan gepland, de andere een lager SG.

Enkele getalletjes:
Verwacht begin SG : 1081 (met een kleine 10% kandijsuiker, als je deze uit het recept haalt kom je op een begin SG van 1070)
Verwacht eind SG 1020 (zonder de kandijsuiker 1018)
gistvat 1: begin SG 1078
gistvat 2: begin SG 1060

Het vat met een SG van 1060 is behoorlijk doorvergist. Toen het SG op 1024 zat is hier 2 kilo kandijsuiker (opgelost in 2 liter water) aan toegevoegd. Berekend SG was toen 1037.
Inmiddels zit dit vat op een SG van 1010.
Het andere vat (met een hoger begin SG, zonder extra kandijsuiker) is stilgevallen op circa 1021.

Moet ik nu nog tijd en moeite steken in het op gang krijgen van het gestokte vat? In totaal heb ik gedurende het vergisten al circa 7 liter overgeheveld van het actievere gistvat naar het mindere actieve gistvat.
Voor het bottelen wil ik natuurlijk wel de boel zo mooi mogelijk mengen.

Waar ik aan zit te denken:

- Hevel de helft van het gistvat met SG 1010 over naar een nieuw gistvat
- Hevel de helft van het gistvat met SG 1021 naar het gistvat met SG 1010
- Hevel de overgebleven helften bij elkaar

Op die manier heb ik 2 gistvaten met ongeveer de helft van 1010 en de helft van 1021. Mocht de boel nog op gang komen laat ik dat nog even gaan, anders zo enkele dagen laten staan en bottelen.

Heeft iemand nog opmerkingen over deze gedachtegang?

Ansius

Ik zou stoppen met al dat gehevel.
Of de versie zonder suiker is gestokt vraag ik me af.

Als je echt een bier wil hebben dan zal alles in een vat moeten is mijn gedachte.
Beter 2 verschillende bieren dan 2 op elkaar trekkende bieren die toch verschillend zijn.

Misschien is het een optie om een A en B versie te leveren.
Kan je ook nog een mooi verhaal van maken.

Jacques

Ook vraag mij af of sprake is van een verstokte vergisting. Ik begrijp dat in twee verschillende installaties is gemaischt. De installatie en verloop van het maischen maakt uit voor de vergistingsgraad...

Jammer dat je geen groot vat van 120 of 130 liter tot jouw beschikking hebt. Dan had je beide brouwsels in één vat kunnen vergisten.
Als je vaker zo'n groot brouwsel brouwt is een dergelijke aanschaf de moeite waard.

koffie

Het verhaal is iets genuanceerder :) De ene installatie leverde 20 liter op, de andere 80 liter. Deze zijn samen verdeeld over 2 vaten van 60 liter. De 20 liter kwam uit een Speidel Braumeister en had een aanzienlijk lager SG dan de traditionele installatie (en eerlijk gezegd kwam die weer veel hoger uit dan gepland). Hierdoor is 1 gistvat lager in SG uitgekomen tov het andere vat, maar een stuk hoger tov de Braumeister ;)

Ik heb inmiddels besloten om ze 50/50 te blenden bij het bottelen (in de loop van de week). Omdat er bij het blenden toch redelijk wat restsuikers van het ene bier (1021) bij het andere (1010) komen, wil ik bottelen met 3 gram suiker per liter.

Een gistvat van 120 liter zou ik wel willen hebben voor dergelijke projectjes maar heeft als bijzonder groot nadeel dat het eigenlijk niet meer handelbaar is. Een vat met 50 liter krijg je met een extra handje nog wel op het aanrecht... :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.