Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Secundaire vergisting/nagisting

Gestart door Samv, 29-01-2015 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Samv

Beste brouwers,

Bij mijn eerste brouwsel (Duvel kloon) heb ik na de hoofdvergisting van 10 dagen overgeheveld naar een ander vat bij een SG van 1.020, maar ipv het eerst nog 3 dagen op kamertemperatuur te laten gisten heb ik het meteen op 10° gezet. Na twee weken is het SG nog altijd 1.018 en er is geen activiteit in het waterslot.

Nu vraag ik mij af of ik mijn foutje nog recht kan zetten. Moet ik het vat terug enkele dagen warmer zetten? Moet ik het langer op 10° laten? Of moet ik gewoon bottelen? Verwacht eind SG is trouwens 1.010.

Alvast bedankt,
Sam

Oscar

Citaat van: Samv op 29-01-2015  21:11 uMoet ik het vat terug enkele dagen warmer zetten?

Ja...

Citaat van: Samv op 29-01-2015  21:11 uVerwacht eind SG is trouwens 1.010
Door wie?

Samv

Vooraf berekend met BrouwHulp. Mijn excuses trouwens moest ik foute of domme dingen zeggen, zoals gezegd was het de eerste keer

Brouwers

Waarom staat je bier 2 weken op 10 graden? En waarom hevel je het pas na 10 dagen over?
Gewoon terug naar kamertemperatuur en hopen dat de gist er nog zin in heeft. Zoniet gewoon bottelen.

bierhenkie

Citaat van: Oscar op 29-01-2015  21:20 uDoor wie?
BrouwHulp 'berekent' het eind SG kennelijk op basis van de vergistingsgraad. Maar houdt geen rekening met begin SG en vergistingstemperatuur...

Brouwers

Citaat van: bierhenkie op 30-01-2015  12:15 uBrouwHulp 'berekent' het eind SG kennelijk op basis van de vergistingsgraad. Maar houdt geen rekening met begin SG en vergistingstemperatuur...

Hoe kan BrouwHulp dit berekenen zonder rekening te houden met het begin sg? Berekende eind sg is namelijk begin SG - SVG * begin  SG
Verder heeft de vergistingstemperatuur (mits deze wel in de aanbevolen range voor het gist ligt, dus niet op 10 graden vergisten voor een bovengist) niets tot nauwelijks effect op het eind SG.

Zaken die daar wel invloed op hebben zijn de maischschema en hoeveelheid speciale/donkere mouten. Daar houdt BrouwHulp dan geen rekening mee.

bierhenkie

Citaat van: Brouwers op 30-01-2015  12:25 uHoe kan BrouwHulp dit berekenen zonder rekening te houden met het begin sg? Berekende eind sg is namelijk begin SG - SVG * begin  SG
Verder heeft de vergistingstemperatuur (mits deze wel in de aanbevolen range voor het gist ligt, dus niet op 10 graden vergisten voor een bovengist) niets tot nauwelijks effect op het eind SG.

Zaken die daar wel invloed op hebben zijn de maischschema en hoeveelheid speciale/donkere mouten. Daar houdt BrouwHulp dan geen rekening mee.
Ik bedoelde of je nu met 1030 of 1080 start, daar houdt BH geen rekening mee. Overigens is de vergistingstemperatuur wel degelijk van invloed op de vergistingsgraad.
Je maischschema zorgt uiteraard voor meer of minder vergistbare suikers. Ook je stort, sommigen houden van suiker, is van invloed.

hobbybob

En niet te vergeten, welke gist

MaartenP

Citaat van: bierhenkie op 30-01-2015  12:33 uIk bedoelde of je nu met 1030 of 1080 start, daar houdt BH geen rekening mee.

Jawel, voer het SG van wat in het vergistingsvat gaat maar eens flink op, dan zie je dat de verwachte eind SG ook oploopt.

Jacques

Ik gebruik geen BrouwHulp, maar Adrie een beetje kennende zal hij met heel veel factoren rekening hebben gehouden zoals de gebruikte gist, het begin SG en de samenstelling van de storting.

Er is hier op het forum een model waarmee je hele goede voorspellingen kunt doen van het uiteindelijke SG.
Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9140.msg110088.html#msg110088

Het is goed mogelijk een goede voorspelling te maken van de SVG en het eind SG.

Vergelijkbare Topics (1)

32850

Reacties: 3
Gelezen: 2486

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.