Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Houtsnippers (Amerikaans eiken)

Gestart door Edolem, 23-01-2015 16:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Edolem

Heel korte vraag.

Bij welke biersoorten vinden jullie lageren op houtsnippers meerwaarde hebben?

Brouwers

Het ligt er deels aan hoe het wordt toegepat en of het oude vaten of nieuw eiken is. In principe zijn de zwaardere bieren met een sterk mout karakter de bieren bij uitstek (RIS, Quad etc..)  maar zou maar zo met andere bieren ook wl slagen mits het niet te overdadig wordt gedaan. Vroeger zaten alle bieren in houten vaten dus dat had ook zeker zijn weerslag op de smaak in meer en mindere maten.

Heb een tijd terug de oak aged la trappe quad gehad. Vond hem vreselijk, overdadigheid aan tanines icm niet al te beste quad. Als het wat lichter was toegepast had het het bier vast beter gemaakt maar nu sloegen ze de plank mis.

Had je een biertype voor ogen om te combineren met eikenhout?

David Steeman

Het klopt dat traditioneel vooral donkere, zware bieren op eik gelagerd worden, maar het kan ook met blonde bieren. Ik heb toevallig gisteren nog een Cornet gedronken, een sterk blond bier op eik gelagerd. Dat was erg geslaagd!

rajd

Heb het pas 1x gedaan - een RIS op Jack Daniels snippers (eik). Lekker!

wilbertd

Een aantal keren houtsnippers aan een stout toegevoegd, maar moet bekennen nooit echt een resultaat naar tevredenheid heb gekregen d.w.z. ik heb nooit echt de smaak kunnen terugvinden.
Nu, met een stout op vat krijg ik wel het gewenste resultaat.
De wijze (hoeveelheid/duur) waarop je de snippers toevoegt is erg belangrijk en ik heb die methode/balans nooit kunnen vinden.

Maar ik kan me ook veel bieren voorstellen (vooral de bieren met een wat sterkere smaak) waarbij een eiken smaak/geur wat toevoegt.
Als je zit te denken aan het toevoegen van houtsnippers zou ik in eerste instantie gaan voor het type bier die jij het meest waardeert.

Edolem

Wat zijn de ervaringen? Hoeveel g/l en hoelang??
Een aantal weekjes of zo? Kan gaan experimenteren met een zware licht voorjaarsbok.

Schrauwen

Ik heb zelf aan het begin van dit jaar een 20 liter zware gerstewijn (11,1%, EBC ±100, EBU ±95) gebrouwen waarvan ik de helft op eikenhout laat lageren en de andere helft niet.

Voor het gemak heb ik ervoor gekozen om bij Brouwmarkt houtsnipers te bestellen, Amerikaans eiken medium toast (http://www.Brouwmarkt.nl/eikenhout-chips-amerikaans-medium-toast-100-gr.html). Hiervan heb ik ongeveer 2,5gr./l. aan het bier toegevoegd toen het de lagerfles in ging.

Mijn plan is om beide flessen 1,5 maand te laten lageren, maar ik denk dat ik na een maand wel even een proefmonster neem en dan besluit wat ik doen.

Dus nog geen cunclusies voor je helaas, maar misschien inspiratie. Zodra ik meer weet post ik het wel  :brouwen:

Pirremenir

Citaat van: waaslandwolf op 23-01-2015  17:19 uIk heb toevallig gisteren nog een Cornet gedronken, een sterk blond bier op eik gelagerd. Dat was erg geslaagd!

Dat klinkt goed, was ook zoiets van plan eigelijk, leuk om te lezen dat het ook goed uitpakt!

Pirremenir

Edolem

Citaat van: Edolem op 24-01-2015  11:02 uWat zijn de ervaringen? Hoeveel g/l en hoelang??
Een aantal weekjes of zo? Kan gaan experimenteren met een zware licht voorjaarsbok.

Helemaal geen richtlijnen voor?
Niemand enig idee?

Jacques

Houtsnippers worden vooral bij donkere bieren gebruikt.

Hoeveel? Een kwestie van smaak en het gebrouwen bier.
Mijn advies: 25 g op 10 liter toevoegen en regelmatig een beetje proeven. Maar ik eerlijk gezegd niet veel ervaring met houtsnippers.

Zie ook de tag hout rijpen.

wilbertd

Het ligt er ook weer aan wat voor houtsnippers; Frans eiken of Amerikaans eiken, licht gebrand of zwaar gebrand.
Ik denk dat Google je nog het meest hierover kan vertellen.

Zelf heb ik 25 gram Amerikaans eikenhouten snippers, zwaar gebrand op 18 liter toegevoegd tijdens het lageren.
Helaas staat in de aantekeningen nier meer hoe lang ik gelagerd heb, waarschijnlijk 3 weken.
Nu was die stout al een aardige smaakbom omdat ik ook chocolade en koffie bonen had toegevoegd, dus ik kon de smaak niet echt terugvinden.

seed7

Ik maak wel eens een soort van vage kruising tussen een Belgisch Blond en een Duits Weizen, die krijgt altijd 4 g/l kersenhoutsnippers (30 min @ 180°C in de oven) en wordt daar twee weken op gelagerd. Met en zonder maakt een meer dan merkbaar verschil, de houten versie is vooral fruitiger en ook iets stroever in de mond. Als je het niet weet zou je de fruitigheid aan de gist toeschrijven. Zonder het hout is het bier ineens een stuk minder interessant. Het hout al bij de hoofdgisting toevoegen werkt ook en geeft een iets ander resultaat omdat de gist een aantal van de stofjes uit het hout weer omzet in iets anders, net als bij hop (PDF).

Persoonlijk denk ik dat je bij gebruik van hout ook niet op zoek moet gaan naar die eiken splinter achter in je keel maar net naar de subtiele toevoeging aan het palet. Wat ik bij eiken merk is dat er nog al eens geprobeerd wordt om de vanille tonen met echte vanille te benadrukken, dat gaat bijna gegarandeerd mis. Vanille overheerst (ik vind het echt niet te drinken). Een eenvoudig goed vanille roomijs naast een StevigeStout doet het dan weer prima.

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

14330

Reacties: 172
Gelezen: 50639

32044

Reacties: 11
Gelezen: 2744

20053

Reacties: 3
Gelezen: 4762

02-05-2012 17:16 u
door Erick
38062

Reacties: 7
Gelezen: 1496

27274

Reacties: 29
Gelezen: 11562

29886

Gestart door Bvk1983

Reacties: 6
Gelezen: 2332

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.