Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Op gang komen vergisting (S23)

Gestart door paul001, 04-01-2015 11:38 u

Vorige topic - Volgende topic

paul001

Hallo,

Gisteren een eerste poging voor een pils gedaan, na het maichen en koken een wort van ± 1.048.
Ongeveer 17 liter, heb twee pakjes S23 in (warm) water eerst laten oplossen. Kwam er later achter dat het water te warm was ± 35 graden.
Vlug aflaten koelen (au bain marie). Nu na ± 12 uur is de gisting nog niet opgang gekomen. Hoe lang moet je normaal wachten bij een ondergister voordat je belletjes ziet in het waterslot?  Ik heb nog een pakje S23 die ik er bij zou kunnen doen voor het geval ik de gist vermoord heb  :'(

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bennemans

Ondergisters komen wat trager op gang.
Gewoon afwachten.

paul001

Bedankt, Ik heb nog even het gistvat goed dicht gedraaid, misschien onstapte de CO2 via het deksel.
Ik hoor nu de vergisting opgang komen eens per 10 seconden een blurp  :)
Kijken hoe het verder verloopt

Hoppenbrouwers

Ondergister kan wel eens tot 2 dagen duren.

Raar genoeg lees ik hier erg weinig over de S23. Brouw zelf vaak ondergisters maar heb deze nog nooit geprobeerd. kennelijk wordt de gist niet veel gebruikt onder hobbybrouwers. (er wordt in ieder geval weinig over vermeld)

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 04-01-2015  14:18 uOndergister kan wel eens tot 2 dagen duren.

Raar genoeg lees ik hier erg weinig over de S23. Brouw zelf vaak ondergisters maar heb deze nog nooit geprobeerd. kennelijk wordt de gist niet veel gebruikt onder hobbybrouwers. (er wordt in ieder geval weinig over vermeld)

Hij is een tijdje erg populair geweest (rond 2010/2011). Ik heb er een paar lekkere Duitse bocken mee gemaakt.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 04-01-2015  14:33 uHij is een tijdje erg populair geweest (rond 2010/2011). Ik heb er een paar lekkere Duitse bocken mee gemaakt.
Ah leuk. Ik wil hem nog steeds een keer proberen maar heeft voorlopig even geen prioriteit.
Als ik op dit forum "s23" intik in de zoekfunctie krijg ik met dit topic erbij maar 4 hits. Zou je niet zeggen voor een populaire gist.

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 04-01-2015  14:36 uAh leuk. Ik wil hem nog steeds een keer proberen maar heeft voorlopig even geen prioriteit.
Als ik op dit forum "s23" intik in de zoekfunctie krijg ik met dit topic erbij maar 4 hits. Zou je niet zeggen voor een populaire gist.

Dan is de zoekfunctie kreupel. Ik heb hem bijvoorbeeld in Munnebock of Proemepils gebruikt en in die topics komt de term S23 gewoon voor.

Even wat getest maar de zoekfunctie zoekt alleen in de topic titels ...

Sander van Dijk

Als ik zoek op S-23 krijg ik 10 hits.

William

Citaat van: Sander van Dijk op 04-01-2015  20:31 uAls ik zoek op S-23 krijg ik 10 hits.

Maar ook hier alleen maar hits in de topic titels.

Sander van Dijk

Citaat van: William op 04-01-2015  21:09 uMaar ook hier alleen maar hits in de topic titels.

Dat klopt inderdaad. Ik denk dat dat komt door de (te) korte zoekvraag. Als je iets langers zoekt, wordt er wel in de berichten gezocht.

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 04-01-2015  21:11 uDat klopt inderdaad. Ik denk dat dat komt door de (te) korte zoekvraag. Als je iets langers zoekt, wordt er wel in de berichten gezocht.

Klopt.

Zo'n hele korte zoekvraag kun je beter uitvoeren met het Google zoekvenster helemaal onderin de index pagina van het forum. Door Google wordt dan gezocht in de openbare topics van het forum.

William

Citaat van: Jacques op 04-01-2015  22:17 uZo'n hele korte zoekvraag kun je beter uitvoeren met het Google zoekvenster helemaal onderin de index pagina van het forum. Door Google wordt dan gezocht in de openbare topics van het forum.

Ah, weer wat geleerd  :duimop:. Zo laag zoek ik het nooit.

Vergelijkbare Topics (7)

33122

Reacties: 3
Gelezen: 1179

27110

Reacties: 12
Gelezen: 4523

15026

Reacties: 13
Gelezen: 3600

41181

Reacties: 6
Gelezen: 962

35615

Reacties: 9
Gelezen: 2040

29349

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 22
Gelezen: 6471

24-08-2015 21:46 u
door homoeccentricus

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.