Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting start niet?

Gestart door bolks, 09-11-2014 10:27 u

Vorige topic - Volgende topic

bolks

Graag jullie advies:
De vergisting van de Alt die ik vrijdag gebrouwen heb start niet. Ik heb deze vrijdag om 18:00 ge├źnt op 18graden en weggezet bij 14/15 graden. Nu staat ie sinds gister avond op 20 graden en doet nog niets.
Ik heb 3 mogelijkheden mijns inziens:

1.Ik heb een ruime halve liter wort ( het restant van het overhevelen na het koken )waar nu een mooie vergisting bezig is: deze heb ik gewoon op het aanrecht laten staan en de temp bij het pitchen was misschien 23 graden.
2.Ik heb een zakje saflager W 34/70 liggen....
3. Of nog langer wachten

De gist betreft de 1007 German Ale (pak van mei 2014) die na het smacken niet echt op wilde bollen, maar wat ook niet echt noodzakelijk zou zijn volgens de beschrijving.

Oxhead

Warm houden tot hij begint met gisten.
20 graden is ok.
 Heb je een giststarter gemaakt?

bierhenkie

Gewoon warmer vergisten. Het beetje gistende wort, ik neem aan ook met 1007, er bij mikken.

bolks

Geen starter gemaakt (niet nodig volgens pack). SG was 1054
En de vergistende wort is inderdaad ook 1007 ( het restje uit het pack ).
Jullie denken dat de vergisting wel op gang komt?

Oxhead

Uiteindelijk wel, geval te weinig actieve gist. ;)

bolks

Dank voor je reactie: ik ga die actieve wort erbij gooien en hou hem op 20 graden tot ie goed bezig is en dan koeler zetten dus?

Oxhead

Goed plan. Als je zeker ben dat het restje actieve wort niet geinfecteerd is.
Succes. :brouwen:

bolks

Dank je!
Ik doe dit altijd zo met het restant van het kooksel en drink het gewoon op als het uitvergist is: nog nooit problemen mee gehad.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.