Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lange vergisting met Wyeast 1388

Gestart door merijndr, 28-10-2014 18:59 u

Vorige topic - Volgende topic

merijndr

Op 18/10 heb ik een sterke blonde gebrouwen welke op een begin SG uitkwam van 1078.
Hoeveelheid op gistvat is 13 liter, gebruikte gist Wyeast 1388 strong ale activator pack.
Deze heb ik op een temperatuur tussen 22°C en 24°C weggezet, 's nachts laat ik indien nodig bijverwarmen dus te koud kan het niet worden.
Na vijf dagen vergisten was de SG nog maar gezakt tot 1043 wat mij verwonderde. Nog vier dagen gewacht en daarna kwam deze uit op 1032. Als de gist zijn gemiddelde vergistingsgraad zou halen zou ik op 1020 moeten uitkomen. Wat kan ik best hiermee doen? Er is nog steeds een matige beweging in het waterslot. Is het fout dat een hoofdvergisting tot twee weken duurt? Laat ik deze gewoon staan of gist bijgooien?

Robert1968

Opvallend dat ook dit brouwsel van je niet ver door gist.
Enkele vragen:
- waarmee meet je het SG (hydrometer, refractometer)?
- bij welke temperatuur maisch je en hoe lang. Temperatuurmeter al eens gecontroleerd?
- voeg je gistvoedingscomplex toe aan het wort?
- pas je de pH aan van het beslag?

Handiger is om het recept te posten om te zien waar wellicht de oorzaak ligt.

merijndr

Om even te antwoorden op uw vraag Robert:
SG gemeten met hydrometer
temperatuur meter is thermokoppel aangesloten op een FLUKE multimeter
geen gistvoeding toegevoegd aan het wort
pH niet aangepast

recept:
Kooktijd  60 Min.
Berekende kleur  9 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid  32 EBU 

Mouten:
Pilsmout 3 EBC  83,56%  4405 gr  3 EBC
Tarwevlokken  4,84%  255 gr  4 EBC
Kristalsuiker  11,61%  612 gr  0 EBC

Hop:
Styrian Golding  5,20%  14 gr  60 Min.  10 EBU
Saaz (CZ)  2,90%  45 gr  60 Min.  18 EBU
Saaz (CZ)  2,90%  5 gr  10 Min.  1 EBU

Kruiden: Koriander 15gr 10min

Gistsoort  1388 Belgian Strong Ale
Gist toegevoegd als  Inhoud verpakking

merijndr

Nog even maischschema:

63°C  40 Min.  3,5 l/kg
72°C  30 Min.  3,5 l/kg
78°C  5 Min.  3,5 l/kg

Robert1968

Met recept en maischschema is niets mis.

Gistvoedingscomplex voeg ik zelf altijd toe, elimineert in ieder geval een mogelijke oorzaak van een verstokte vergisting.

Is de pH van je brouw(drink)water toevallig aan de hoge kant of is bicarbonaat erg hoog? Een hoge pH werkt nadelig op de vergistingsgraad. Een aanwijzing van een hogere pH kan tevens een donkerder kleur zijn van je wort dan dat je eigenlijk zou verwachten.

Zie bv. figuur 13 en 14 in http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Effects_of_mash_parameters_on_fermentability_and_efficiency_in_single_infusion_mashing

Oxhead

Gewoon laten staan, de 1388 is traag. over 2 weken nog eens meten.
 :brouwen:

merijndr

Wat is het beste dat ik nu kan doen mits er nog actie is op het waterslot?
Het bier nog enkele dagen door laten vergisten of best al overhevelen om de dode gistcellen eraf te halen.

Oxhead

Laten staan en vat dicht laten.

Jacques

Citaat van: merijndr op 28-10-2014  21:34 uWat is het beste dat ik nu kan doen mits er nog actie is op het waterslot?
Het bier nog enkele dagen door laten vergisten of best al overhevelen om de dode gistcellen eraf te halen.

Een lastig dilemma. Aan de ene kant wil je hebben dat het bier goed uitgist en aan de andere kant wil je voorkomen dat het bier een minder frisse smaak krijgt door autolyse.
Of je last krijgt van autolyse door het bier op de gist te laten staan is een discussie die al gevoerd wordt sinds ik brouw (dat is nu 34 jaar).
RobinB is van oordeel dat je binnen een periode van 4 weken geen last hebt van autolyse. Op basis van mijn jarenlange ervaring zeg ik dat ik daar mijn twijfels over heb. Ik heb al een paar jaar een CCT waarbij de gist afgetapt wordt. Naar mijn oordeel leidt dat aftappen (lees verwijderen van overtollige gist) tot een beter smakend bier. Ook in grote commerciële brouwerijen wordt de gist meerdere keren afgetapt.

Ik ben bezig met een experiment waarbij ik meerdere brouwsels met elkaar wil vergelijken. Bij dat experiment wordt vergist in glas, zowel de hoofdgisitng als de nagisting. Om de invloed van de leeftijd van het bier na het bottelen af te vlakken laat ik de bieren nog een tijd staan.
Ik wil ook gaan kijken of het uitmaakt of je veel of weinig gist ent.
Daarom zal het nog even duren voor uit dit experiment conclusies getrokken kunnen worden.

RobinB

Citaat van: Jacques op 29-10-2014  20:57 uRobinB is van oordeel dat je binnen een periode van 4 weken geen last hebt van autolyse.

Je schrijft het nu zo alsof ik de enige ben die dat standpunt heeft. Niks is echter minder waar.
Oa. John Palmer, Jamil Zainachef (boek yeast), Gregg Doss (Wyeast), Chris White (white labs) en de mensen van Basic Brewing Radio delen dit standpunt.
Er is zelfs al een internationaal hobbybrouwersexperiment gedaan om deze vraag te beantwoorden. Hierin werd geen duidelijk verschil geproefd tussen de bieren die werden geheveld of de volledige vergisting op de (hoofd-)gist hebben gestaan.

Daarnaast gebruik je de term autolyse (als smaakafwijking) verkeerd en is de situatie in CCT's op grote commerciële schaal niet te vergelijken (qua druk en temperatuur) met de hobbybrouwsituatie. Ook zijn hun doelen en mogelijkheden heel anders.

Jacques

Citaat van: RobinB op 29-10-2014  21:17 uJe schrijft het nu alsof ik de enige ben die dat standpunt heeft. Niks is echter minder waar.
Oa. John Palmer, Jamil Zainachef (boek yeast), Gregg Doss (Wyeast), Chris White (white labs) en de mensen van Basic Brewing Radio delen dit standpunt.

Ik heb over dit onderwerp ook gesproken met brouwers van een grote commerciële brouwerij en die hebben toch een wat ander standpunt...

Wat mij betreft ben je bij de proeverij als de bieren van het experiment gedegusteerd wordt.

RobinB

Citaat van: Jacques op 29-10-2014  21:23 uIk heb over dit onderwerp ook gesproken met brouwers van een grote commerciële brouwerij en die hebben toch een wat ander standpunt
Dat had ik al aangegeven:
Citaat van: RobinB op 29-10-2014  21:17 uen is de situatie in CCT's op grote commerciële schaal niet te vergelijken (qua druk en temperatuur) met de hobbybrouwsituatie. Ook zijn hun doelen en mogelijkheden heel anders.

CiteerWat mij betreft ben je bij de proeverij als de bieren van het experiment gedegusteerd wordt.
Leuk!

Jacques

Citaat van: RobinB op 29-10-2014  21:28 uDat had ik al aangegeven:

Niet in eerste instantie...

Feit is dat ik door het gebruik van de CCT anders ben gaan denken over het nut van wel of niet overhevelen. In het kader van het wereldwijde experiment van Basic Brewing Radio, waarnaar jij verwijst en waaraan ik heb deelgenomen, heb ik ook de vergelijking gedaan. Toen nam ik een klein smaakverschil waar maar vond dat niet storend. Inmiddels ken ik de smaak beter en herken ik hem ook eerder...

Citaat van: RobinB op 29-10-2014  21:28 uLeuk!
Ok. Ik zal je laten weten wanneer dit plaatsvindt.

Vergelijkbare Topics (7)

37156

Reacties: 6
Gelezen: 2040

20074

Reacties: 3
Gelezen: 2185

3187

Reacties: 30
Gelezen: 17436

39148

Reacties: 12
Gelezen: 1716

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.