Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting

Gestart door Pimpeltje, 05-11-2003 11:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Pimpeltje

Hoi,

ons eind SG komt is altijd tussen de 1025 en 1030. Dit is vrij hoog neem ik aan. We hebben echter ook altijd een hoog begin SG, rond 1095. We hebben nl. enige malen hetzelfde recept gebrouwen.
Voor 50 liter: 13,9 KG Pilmout, 850 gram Cara Crystal en 900 gram zuurmout. Ook wordt 1350 gram suiker toegevoegd.
Maischen: 35 min op 60°c, 30 min op 70°C en 5 min op 75°C.
We gebruiken korrel (trappist) gist van Brewferm.
De vergistings graad is zo rond de 70%. Vergistingstemp. is 20 tot 22°C.
Komt het hoge eind SG door het hoge begin SG of zouden we langer moeten maischen bij 60°C om meer vergistbare suikers te verkrijgen.?
Is 70% vergisting acceptabel of is dit laag?

Groeten Ad.  

Edwin

Hoi Ad  :proost:

Een vergistingsgraad van 70% voor korrelgisten is normaal. Met een hoog SG van 1095 kom je dus ook ongeveer uit op 1025 à 1030. Je kunt eens proberen om een lager begin SG te bereiken (bijvoorbeeld om de suiker niet toe te voegen, hoewel dat voor de doordrinkbaarheid van zo'n zwaar bier wel weer bevordelijk is).
Een andere tip is om een andere gist te gebruiken met een hogere vergistingsgraad (bijvoorbeeld de Chimay-gist (Wyeast 1214). Deze heeft een vergistingsgraad van rond de 80%.

Je maischschema is trouwens niet verkeerd. Daar zou ik niet meteen iets aan veranderen.

Edwin

MO

Ik gebruik die Brewferm gist ook regelmatig. Met een start SG van 1066 kom ik dan (met 45 min op 60 grC) uit op 1013, zonder beluchten van het wort. Dus ik denk dat als je lager begint, dat je dan ook lager eindigt. Hoe zoet smaakt jullie bier precies ongeveer?
gr
MO

Pimpeltje

Redelijk zoet (neem ik aan). Het zou een soort La Chouffe kloon moeten zijn. Recept komt uit Wheeler en Protz. Er worden ook nogal wat kruiden in verwerkt. Persoonlijk vinden wij (ik en mijn 2 brouwmaten) het lekker.
Heeft iemand suggesties welk bier we kunnen proeven om dit bier een "zoetheids ranking" te geven. Dan bedoel ik een commercieel droog en zoet bier zodat we een vergelijking hebben.
Ik zal ook wat flesjes meebrengen naar de Roerstokavond as. 14 Nov. Kunnen de kenners het ook beoordelen. Het lijkt mij dat zij goed advies kunnen geven en hier kunnen we dan weer van leren.

Groeten Ad

Bas

Hoi Ad,

Mijn ervaring met het universeel gist van Brewferm is dat het een niet al te hoge vergistingsgraad heeft. Ik was er nooit zo tevreden over: mijn eind SG lag meestal rond de 1018 tot 1020, wat een te zoet bier, voor mijn smaak, opleverde. Vervangen van een gedeelte van de moutstorting door kristalsuiker veranderde daar niet veel aan, dus ik denk dat het gewoon een gistsoort is dat niet ver genoeg door wil gisten. Daar hebben trouwens de meeste korrelgisten wel last van. Beter controle over het eindresultaat is met een vloeibaar gist of opgekweekt gist te verwachten.

Als je trouwens een hoog begin SG hebt is het aan te raden voor een hogere storting suiker te kiezen om te zoet bier te vermijden.

Grt, Bas H.

Adrie

Ha Ad,

Ik heb precies dezelfde ervaring met korrelgisten. Probeer bijvoorbeeld Westmallegist op te kweken uit fles of gebruik vloeibare gisten. Sinds wij die gebruiken zijn onze bieren een stuk minder zoet. Wij hebben indertijd geprobeerd drogere bieren te krijgen door het maischschema aan te passen, andere vergistingstemperaturen aan te houden en relatief meer kristalsuiker toe te voegen, maar niets hielp.

Maar het is niet allemaal ellende met korrelgisten. Het helpt als je minder zware bieren brouwt, een begin SG van 1095 is wel erg hoog, daar moet je wel een gist opzetten die daar tegen kan. Probeer eens een bier van 5%, dus een begindichtheid van 1048 - 1050. Zelfs met gebruik van korrelgist heb ik eens een uitstekend witbier gebrouwen dat op de ONK een derde prijs heeft gewonnen.

Groeten,

A3

MO

zoet bier = kasteel donker of Grolsch kanon of Leffe trippel of grimbergen trippel of Grolsch bokbier

droog bier = Westmalle trippel (smaakt toch zoetig vind ik) of Orval of Chimay wit of Malle Megense trippel (grapje, die is van mezelf)

gr
MO

Vergelijkbare Topics (7)

39265

Gestart door jorgvde

Reacties: 3
Gelezen: 1195

33122

Reacties: 3
Gelezen: 1212

27202

Reacties: 7
Gelezen: 2174

15416

Gestart door KennyV

Reacties: 28
Gelezen: 7982

41104

Reacties: 18
Gelezen: 2291

29349

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 22
Gelezen: 6512

24-08-2015 21:46 u
door homoeccentricus

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.