Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pils te lang op het vat?

Gestart door Hoppenbrouwers, 16-08-2014 15:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Door omstandigheden heb ik weinig meer aan mijn brouwhobby kunnen doen de laatste 7 weken. Het laatste wat ik gedaan heb was een Pils brouwen en deze staat tot op de dag van vandaag nog in de gistkast.
Ik vroeg me nu af of ik dit bier beter in de gootsteen kan gooien of dat het nog te bottelen valt. Wat kan er in deze tijd gebeurt zijn?

Om het bier nog enigszins te redden heb ik, nadat de hoofdvergisting klaar was, de temperatuur van 12°C terug gezet naar 6°C en daar staat hij nu altijd nog op.

De regel 'bottelen want weggooien kan altijd nog' gaat voor mij niet op in dezen omdat ik zó weinig tijd heb op dit moment dat een paar uur in bottelen steken niet uitkomt als de kans bestaat dat het niet te drinken is...

Iemand ervaring met dit soort zaken? Voor mij namelijk ook voor het eerst dat ik dit meemaak.

William

Als je nog ergens een paar kilo vruchten hebt liggen zou ik die er in gooien en win je weer wat tijd en het wordt nog lekkerder ook. Pils is een goede basis voor vruchtenbieren.

Als je trouwens niet teveel kopruimte hebt kan het bier best nog wel een maandje blijven staan.

bierfan

Ik zou m eerst eens proeven. Als het echt niet te drinken zou zijn, zou het nu al te merken zijn lijkt me.

Oscar

Citaat van: Hoppenbrouwers op 16-08-2014  15:57 uDe regel 'bottelen want weggooien kan altijd nog' gaat voor mij niet op in dezen omdat ik zó weinig tijd heb op dit moment dat een paar uur in bottelen steken niet uitkomt als de kans bestaat dat het niet te drinken is...

Tsja, als je het zo stelt...  :-\ :-\ En je kon echt niet bedenken om eerst even een monster te nemen en te proeven? Dan heb je meteen een referentie om in deze discussie te gooien... :biersmile:

Ik zou meteen bottelen als ik jou was... :)  Dan maar 2 uur minder slaap  ;D ;D

RobinB

Ik zou hem gewoon proeven en bottelen.
Heb vroeger ook wel bieren 6 weken gelagerd, bleef prima.
Ook gezien de temperatuur zou ik me geen zorgen maken. :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 16-08-2014  16:02 uAls je nog ergens een paar kilo vruchten hebt liggen zou ik die er in gooien en win je weer wat tijd en het wordt nog lekkerder ook. Pils is een goede basis voor vruchtenbieren.

Als je trouwens niet teveel kopruimte hebt kan het bier best nog wel een maandje blijven staan.
Ik heb hem urtyp style gehopt. Is het dan nog steeds geschikt?
Citaat van: RobinB op 16-08-2014  16:40 uIk zou hem gewoon proeven en bottelen.
Heb vroeger ook wel bieren 6 weken gelagerd, bleef prima.
Ook gezien de temperatuur zou ik me geen zorgen maken. :)
Maar dit betreft in principe nog steeds de hoodfgisting he. Dus alle gist zit er nog op.

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 16-08-2014  20:50 uIk heb hem urtyp style gehopt. Is het dan nog steeds geschikt?

Maar dit betreft in principe nog steeds de hoodfgisting he. Dus alle gist zit er nog op.

Sterk bitter en dan droog door de fruitgisten zou wel eens té kunnen worden.

Als je geen zin hebt om nu te bottelen eventueel wel van de gist afhalen in een fles met weinig kopruimte?

Oscar

Je kunt wachten, wachten...en tijd steken in het forum... Maar als je nu die tijd steekt in ff bottelen. Dan ben je er ook vanaf en heb je binnenkort lekker bier op fles... :biersmile: :brouwen:

Jacques

Omdat je het bier op 6 ºC hebt gezet denk ik dat het met de autolyse meevalt. Volgens mij was dat een goede actie.  :duimop: Hoe lager de temperatuur des te minder last heb je van autolyse. Daarom ben ik ook niet zo'n liefhebber van temperatuur oplopende nagistingen.

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 16-08-2014  20:50 uMaar dit betreft in principe nog steeds de hoodfgisting he. Dus alle gist zit er nog op.
Ja, lijkt me geen probleem.
Een maand op de hoofdgist kan ook geen kwaad, dus zeker bij 6 grc verwacht ik van 6 weken ook geen problemen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Oscar op 16-08-2014  22:22 uJe kunt wachten, wachten...en tijd steken in het forum... Maar als je nu die tijd steekt in ff bottelen. Dan ben je er ook vanaf en heb je binnenkort lekker bier op fles... :biersmile: :brouwen:
Tijd steken in bottelen duurt al gauw 2 uur. Een berichtje op het forum posten kan zoals je ziet wachtend voor het verkeerslicht. Die vergelijking gaat dus niet op.
Je boodschap is duidelijk.
Citaat van: Jacques op 16-08-2014  23:38 uOmdat je het bier op 6 ºC hebt gezet denk ik dat het met de autolyse meevalt. Volgens mij was dat een goede actie.  :duimop: Hoe lager de temperatuur des te minder last heb je van autolyse. Daarom ben ik ook niet zo'n liefhebber van temperatuur oplopende nagistingen.
Dat zou mooi zijn. Hopelijk kan ik vandaag ergens een gaatje vinden waarin ik het in ieder geval van de gist af kan hevelen.

Bedankt voor de reacties.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 16-08-2014  20:50 uMaar dit betreft in principe nog steeds de hoodfgisting he. Dus alle gist zit er nog op.

Deze opmerking had ik gisteren even gemist.

Het feit dat het bier niet overgeheveld is wil niet zeggen dat er nog steeds sprake is van hoofdgisting. Hoofdgisting is een fase van het vergistingsproces dat bepaald wordt door het verloop van de gisting en de activiteit van de gistcellen. Zodra de heftige vergisting voorbij is, is er geen sprake meer van hoofdgisting onafhankelijk of je nu wel of niet overhevelt.

Dirtbag

Als je het eerst nog overhevelt naar een mandfles zou ik er denk ik nog een paar gram (20?) suiker bij indoen. Dit zorgt dan weer voor de dekentje CO2. Vervolgens na een paar dagen steenkoud zetten tot je de tijd hebt om het te flessen.

db

Hoppenbrouwers

Ik ga een poging wagen om vandaag te bottelen. Heb vooralsnog twee "lege" uren kunnen vinden...

RobinB

Hoppenbrouwers

Uiteindelijk is het me vandaag dan toch nog gelukt.
De pils zit in de fles, al is het met wat meer gist dan ik wilde (tegen het vat gestoten bij het uit de gistkast halen).
Voor het bottelen voor de zekerheid toch maar even wat geproefd voordat ik mogelijk zinloos werk ging doen. Het bier smaakte erg zacht en soepel. Helemaal niet wat ik verwacht had. Na zo'n lange tijd op de gist had ik wel wat bijsmaakjes verwacht maar niets van dat alles. Ik ben erg benieuwd hoe het uiteindelijk uitvergiste resultaat gaat smaken.
Ben ook wle benieuwd of deze pils nu wat sneller op smaak is door de langer lagertijd. Doorgaans kost het me de extra tijd op de fles om de vergistingssmaakje kwijt te raken.

Dit is me al met al dus reuze meegevallen.

RobinB

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-08-2014  21:18 uNa zo'n lange tijd op de gist had ik wel wat bijsmaakjes verwacht maar niets van dat alles. Ik ben erg benieuwd hoe het uiteindelijk uitvergiste resultaat gaat smaken.

Zoals ik al aangaf valt autolyse mee als je bij een lage temperatuur lagert.
Het op de gist laten staan bij kamertemperatuur is een andere verhaal.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.