Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Temperatuurschema vergisting

Gestart door Heinenik, 07-04-2014 23:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Heinenik

Zo trots als een pauw ben ik met mijn gecontroleerde vergisting! Hij werkt perfect en heb zelfs het brouwen uitgesteld totdat hij zou werken... Zondag een witbier gebrouwen voor de zomer en hij staat nu te vergisten bij 20,5 graden celsius.

Goed, ik heb nu dus eindelijk een gistkast waar ik de temperatuur perfect kan regelen. Maar welke temperaturen moet ik nu aanhouden? Ik weet uit boeken en dit forum dat rond de 20 graden celsius de gistcellen zich heel fijn voelen. Het staat ook op het zakje Brewferm Blanche. Maar nu heb ik zo'n kast en zet ik hem gewoon op 20 graden tijdens de hoofdvergisting en navergisting? En dan wat kouder om te lageren (niet echt nodig bij witbier toch?).

Ik heb ergens op dit forum ook gelezen dat je bij lagere temperaturen kunt beginnen en de temperatuur steeds een beetje laat oplopen. Dit zou nadelige nevensmaken van de gist verminderen.

Maar wat is nou een goed schema om aan te houden? En is dat bij elk (bovengistend) bier hetzelfde? Ik wil nog een paar bieren brouwen met recepten die ik al eerder heb gebrouwen (en nog flesjes van heb staan) om verschil te kunnen proeven. Dan wil ik me ook gaan wagen aan de ondergisters. Waar dien ik dan rekening mee te houden?

Vragen, vragen... Gelukkig weet ik zeker dat ik middels dit forum vele goede antwoorden zal krijgen.

Groeten Hein

Oscar

De temperatuur voor een gist  en/of vergisting is afhankelijk wat jij wilt van een bier/gist. Wil je clean bier...dan wat kouder vergisten (17 of 18°C) de gulden middenweg 19-20°C wel je iets fruitiger, wat meer aroma's van de gist dan 21-23 of zelfs 24°C. Brouw je een saison ? Lekker op 28-30°C....

Maar er zijn nog zoveel meer goede antwoorden... Maar bovenstaand kun je grofweg aanhouden. Een en ander hangt toch af van je zelf. De gist heeft zelf altijd een range waarin deze vergist kan worden... :)

Heinenik

Dank je wel voor je reactie Oscar.

En hoe zit het met wijzigen van de temperatuur tijdens het vergisten?

Ik wil graag meer leren over dit onderwerp. Waar kan ik meer informatie vinden?

Oscar

Citaat van: Heinenik op 08-04-2014  11:02 uEn hoe zit het met wijzigen van de temperatuur tijdens het vergisten?

Zie ik het nut niet van in. Maar als je er mee wilt spelen, gewoon doen!

Citaat van: Heinenik op 08-04-2014  11:02 uIk wil graag meer leren over dit onderwerp. Waar kan ik meer informatie vinden?

Zoekfunctie  ;)  en link

wilbertd

Citaat van: Oscar op 08-04-2014  11:23 uZie ik het nut niet van in. Maar als je er mee wilt spelen, gewoon doen!

Ik dacht dat algemeen werd aangenomen dat, door het laten oplopen van de temperatuur met een halve tot een hele graad per dag (tot de max. temp voor dat gist) nadat de hoofdvergisting is afgelopen, je het voor het gist makkelijk maakt om de moeilijker vergistbare suikers te verteren en het bier daardoor ook verder doorgist.

Oscar

Citaat van: wilbertd op 08-04-2014  11:32 uIk dacht dat algemeen werd aangenomen dat, door het laten oplopen van de temperatuur met een halve tot een hele graad per dag (tot de max. temp voor dat gist) nadat de hoofdvergisting is afgelopen, je het voor het gist makkelijk maakt om de moeilijker vergistbare suikers te verteren en het bier daardoor ook verder doorgist.

Zou best kunnen. Maar ik denk niet dat dat zo is. Als jij van wel denkt, gewoon mee spelen. Maar constant op 1 temperatuur werkt (voor mij) prima. En indien je een goede vergisting hebt zal het bier ver genoeg uitvergisten... :)

wilbertd

Citaat van: Oscar op 08-04-2014  11:42 uZou best kunnen. Maar ik denk niet dat dat zo is. Als jij van wel denkt, gewoon mee spelen.
Nah, ikzelf vergist ook alles gewoon bij 1 temperatuur  ;D
Ik gebruik mijn gistingskast enkel om grote schommelingen te voorkomen (met name om het s'nachts niet te laten afkoelen).

seed7

Voor vergistingsschema's vind ik het altijd wel interessant om te bekijken hoe er in het verleden met een bepaalde stam werd gewerkt. De saisongist stond bij wijze van spreken in de winter gewoon lekker naast de kachel in de boerderij te pruttelen.

De Engelsen hadden (hebben) de gewoonte om hun wort terug te koelen tot 14-16°C bij die temperatuur de gist er bij en vervolgens de vrije loop te geven tot een graad of 21-23. En als ze dan ook nog een double drop systeem of zo gebruikten kan het misschien ook handig zijn om bij het overhevelen een beetje extra te klotsen.

Geen idee eigenlijk hoe "eeuwen" lang (of eigenlijk ettelijke decennia) selectieve druk zich in het DNA weerspiegelen, dus of b.v. een zakje S-04 dit soort zaken daadwerkelijk nodig heeft om te schitteren of was het gewoon de stam die het beste met deze torturen overweg kon? Robin?

Ingo

Jacques

Citaat van: wilbertd op 08-04-2014  11:32 uIk dacht dat algemeen werd aangenomen dat, door het laten oplopen van de temperatuur met een halve tot een hele graad per dag (tot de max. temp voor dat gist) nadat de hoofdvergisting is afgelopen, je het voor het gist makkelijk maakt om de moeilijker vergistbare suikers te verteren en het bier daardoor ook verder doorgist.

Net als Oscar hanteer ik één temperatuur voor de hoofd-, na- en hergisting. Na de nagisting wil ik wel de temperatuur voor een paar dagen naar 0 tot 5 ºC brengen om de gist goed te laten flocculeren en een gedeelte van de eiwitten kwijt te raken. Mij bevalt dit prima. Door de temperatuur op te laten lopen bevorder je de lyse (uiteenvallen) van de gist. Het het verhogen van de temperatuur wordt inderdaad gedaan om te zorgen dat het bier helemaal uitgist. Echter als je voldoende gist gebruikt gist het bier ook goed uit.

RobinB

Citaat van: seed7 op 08-04-2014  13:37 uGeen idee eigenlijk hoe "eeuwen" lang (of eigenlijk ettelijke decennia) selectieve druk zich in het DNA weerspiegelen, dus of b.v. een zakje S-04 dit soort zaken daadwerkelijk nodig heeft om te schitteren of was het gewoon de stam die het beste met deze torturen overweg kon?

Ik denk het laatste.
Biergisten komen natuurlijk ook maar gewoon uit de natuur en zullen in de tijd geselecteerd zijn op hun eigenschappen bij "kamertemperatuur", zeker in de tijd dat de huiselijke omgeving enigszins geregeld kon worden.

Hetzelfde zie je ook bij de uitselectie van ondergisten bij het gebruik van koele vergistingen in zuid Duitsland.

Die ene saisongist die een temperatuur van ca. 30 ºC "nodig" heeft, vind ik eerder de uitzondering dan de regel, ook voor saisongisten. :)

Vergelijkbare Topics (7)

6895

Gestart door stoker

Reacties: 38
Gelezen: 11241

39265

Gestart door jorgvde

Reacties: 3
Gelezen: 1153

33122

Reacties: 3
Gelezen: 1178

27202

Reacties: 7
Gelezen: 2142

44810

Reacties: 31
Gelezen: 2508

41104

Reacties: 18
Gelezen: 2249

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.