Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Snelheid van het filteren en spoelen

Gestart door ZwartGoud, 05-02-2014 10:55 u

Vorige topic - Volgende topic

ZwartGoud

Beste brouwers,

Ik vraag mij al een tijdje af welke overwegingen er zijn rondom de snelheid van het spoelen.
Ik heb het een en ander gelezen op het forum, en heb zelf ook wat geëxperimenteerd.
In het boek van Adrie staat dat het filteren en spoelen ongeveer 30 minuten tot een uur in beslag zou moeten nemen, met water van 78 graden. Deze snelheid haal ik gemakkelijk, eerder nog sneller. Ik zou in 20 minuten kunnen spoelen als ik de kraan helemaal open zet. Anderen schrijven juist dat het spoelen 1 tot 1,5 uur in beslag neemt, en dit een hoger rendement zou opleveren. Dit heb ik ook wel eens gedaan, is wel lekker relaxed.
Sommigen spoelen met water van +90 graden omdat dit de snelheid van het spoelen zou verhogen.
Ik heb zelf nog niet gemerkt dat een lagere temperatuur de snelheid van het spoelen zou verlagen. Wel is spoelwater opwarmen weer een extra handeling die ook extra energie vereist.
Volgens mij zijn er dus verschillende mogelijkheden.

Mijn vraag is: Hoe spoelen jullie, en wat zijn de overwegingen om te spoelen op die manier?  :brouwen:

Groet,

JJ

StiegXL

Dag JJ,

ik laat de toplaag van de bostel droogvallen en spoel dan met water van zo'n 85 graden. Ik zorg dan dat de bostel weer net onder water staat en laat hem weer droogvallen, etc, net zo lang tot al het spoelwater is opgebruikt. Op die manier heb ik het idee dat echt alle suikers worden onttrokken aan het beslag. Hoe lang dat dan duurt is wat mij betreft niet zo spannend. Het gaat me tenslotte om het rendement. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Henk

LRFokken

Er zijn mensen die helemaal niet spoelen. Ja, wellicht wat minder rendement, maar heeft rendement nou echt met de kwaliteit van je bier te maken? Het levert je wat minder op, kost je dus wat meer ingrediënten, maar je bier wordt er kwalitatief niet slechter op.

Hoppenbrouwers

Te snel spoelen is ook niet goed. Als ik de tijd heb spoel ik zo lang mogelijk. Eerste de bostel droog laten vallen en dan kan het water erbij. Dat varieerd van 78 tot 98 graden.

ciesvandekwis

Spoelen gaat bij mij in 3 x, telkens laat ik die 15' trekken. Water  (aangezuurd tot 5,2 - 5) aan 90° en laatste 78° maischstap overslaan.

Drents Hopbier

Citaat van: ZwartGoud op 05-02-2014  10:55 uBeste brouwers,

Ik vraag mij al een tijdje af welke overwegingen er zijn rondom de snelheid van het spoelen.
Ik heb het een en ander gelezen op het forum, en heb zelf ook wat geëxperimenteerd.
In het boek van Adrie staat dat het filteren en spoelen ongeveer 30 minuten tot een uur in beslag zou moeten nemen, met water van 78 graden. Deze snelheid haal ik gemakkelijk, eerder nog sneller. Ik zou in 20 minuten kunnen spoelen als ik de kraan helemaal open zet. Anderen schrijven juist dat het spoelen 1 tot 1,5 uur in beslag neemt, en dit een hoger rendement zou opleveren. Dit heb ik ook wel eens gedaan, is wel lekker relaxed.
Sommigen spoelen met water van +90 graden omdat dit de snelheid van het spoelen zou verhogen.
Ik heb zelf nog niet gemerkt dat een lagere temperatuur de snelheid van het spoelen zou verlagen. Wel is spoelwater opwarmen weer een extra handeling die ook extra energie vereist.
Volgens mij zijn er dus verschillende mogelijkheden.

Mijn vraag is: Hoe spoelen jullie, en wat zijn de overwegingen om te spoelen op die manier?

Als je een refractometer hebt, zet dan eens het aantal liters wort uit tegen de graden Brix. Eerst loopt de lijn horizontaal. Als de lijn naar beneden gaat moet deze zo steil mogeljjk zijn.

Hopbier

JanEric

Citaat van: Hoppenbrouwers op 05-02-2014  11:18 u. Eerste de bostel droog laten vallen en dan kan het water erbij.

Krijg je zo niet meer kans op oxidatie in je bier?
Mij is geleerd (o.a. uit de wiki bier brouwen op deze site) dat je altijd een laagje water op je bostel moet laten staan.
Ik spoel overigens door 3 -4 keer spoelwater toe te voegen, aangezuurd tot < 6 pH en met een temperatuur die boven de 78 graden ligt.
Bevalt me goed tot nu toe

Rikkert

Citaat van: JanEric op 05-02-2014 &nbsp;11:50 uKrijg je zo niet meer kans op oxidatie in je bier?
Mij is geleerd (o.a. uit de wiki bier brouwen op deze site) dat je altijd een laagje water op je bostel moet laten staan.
Ik spoel overigens door 3 -4 keer spoelwater toe te voegen, aangezuurd tot < 6 pH en met een temperatuur die boven de 78 graden ligt.
Bevalt me goed tot nu toe
Tijdens het maisschen is oxidatie volgens mij niet het probleem, tenslotte ga je daarna nog koken en voor het gisten zelfs eventueel nog beluchten. Dat laagje moet op je bostel blijven staan zodat het filter niet dichtslaat. Toch?

Rickske

Citaat van: Rikkert op 05-02-2014 &nbsp;12:42 uTijdens het maisschen is oxidatie volgens mij niet het probleem, tenslotte ga je daarna nog koken en voor het gisten zelfs eventueel nog beluchten. Dat laagje moet op je bostel blijven staan zodat het filter niet dichtslaat. Toch?

Zoals ik heb begrijp is niet het oxideren van de vloeistof het gevaar. Hete vloeistoffen nemen niet zo gemakkelijk zuurstof op. Maar de te spoelen granen (bostel) kunnen wel oxideren met negative smaak als gevolg.

Hoppenbrouwers

Je bostel gaat vroeg of laat toch een keer droog vallen dus daar doe je niets aan. Ik heb nog nooit geoxideerd bier gehad (als er niet op doelde). Overigens laat ik de bostel ook maar 1 keer (net) droog vallen en dan gaat alle spoel er bij mij op. Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je wort niet gaat vermengen met water want dat haalt een beetje het effect van het spoelen weg.

seed7

Citeergeoxideerd bier

Flavor Stability in Beer with Dr Charlie Bamforth – BeerSmith Podcast:
vanaf ongeveer een minuut of 14.

Ingo

Etn82

Citaat van: Drents Hopbier op 05-02-2014 &nbsp;11:26 uAls je een refractometer hebt, zet dan eens het aantal liters wort uit tegen de graden Brix. Eerst loopt de lijn horizontaal. Als de lijn naar beneden gaat moet deze zo steil mogeljjk zijn.

Waarom moet dat? Zou je de achterliggende gedachte/reden willen toelichten?

William

Citaat van: Drents Hopbier op 05-02-2014 &nbsp;11:26 uAls je een refractometer hebt, zet dan eens het aantal liters wort uit tegen de graden Brix. Eerst loopt de lijn horizontaal. Als de lijn naar beneden gaat moet deze zo steil mogeljjk zijn.

Citaat van: Etn82 op 05-02-2014 &nbsp;17:59 uWaarom moet dat? Zou je de achterliggende gedachte/reden willen toelichten?

Ik denk dat je dan de minste menging van spoelwater met wort uit het bostel hebt en dus zoveel mogelijk verdringing van wort door water.

Als je super snel spoelt zul je zien dat % Brix snel daalt en daarna langzaam naar een lagere waarde gaat.,

Eric v B

Opstelling van afgelopen zondag.

Eric v B

Detail van sproeipijpje.

De bostel heb ik bijna droog laten vallen en dan het sproeipijpje zo laten sproeien dat de bostel net onder water stond. Water temperatuur was 90 ºC

hansHalberstadt

Zolang de lijn horizontaal loopt heeft het spoelwater nog niet het filter bereikt. als daarna de lijn heel stijl loopt betekent dit alleen maar dat de suiker niet in staat is om snel in het langsstromende spoelwater op te lossen. als je langzamer sploelt zal dit wel lukken en loopt de curve minder stijl. Ik zie ook niet wat het voordeel zou moeten zijn van een stijle curve. Het is wel een feit als je minder snel spoelt dat je minder spoelwater nodig hebt om alle suiker uit te spoelen, maar ook dat is niet een doel op zich.
volgens mij kun je zo hard spoelen zodat je geen kanaalvorming krijgt, dus regelmatig uitspoelen over het hele filterbed. Bij mij is dat bij ca 1.5 uur spoelen altijd het geval. Bij licht (SG) beslag kan het sneller.
HansH

Jacques

Sinds ik een Braumeister heb gaat bij mij het spoelen anders dan in het verleden. Doordat de moutkorf zich boven de vloeistof bevindt kan ik de snelheid niet meer regelen. Het spoelen gaat snel, heel snel. Gaat wel ten koste van het rendement maar dat vind ik als hobbybrouwer niet zo belangrijk. Dat is meer een punt van aandacht als je commercieel bier brouwt.

Roelof

Citaat van: Jacques op 05-02-2014 &nbsp;23:16 uSinds ik een Braumeister heb gaat bij mij het spoelen anders dan in het verleden. Doordat de moutkorf zich boven de vloeistof bevindt kan ik de snelheid niet meer regelen. Het spoelen gaat snel, heel snel. Gaat wel ten koste van het rendement maar dat vind ik als hobbybrouwer niet zo belangrijk. Dat is meer een punt van aandacht als je commercieel bier brouwt.
Tevreden over de Braumeister Jacques?

Jacques

Citaat van: Roelof op 05-02-2014 &nbsp;23:22 uTevreden over de Braumeister Jacques?

Ja, maar voor de ervaringen met de Braumeister hebben we een ander topic...

Roelof

Citaat van: Jacques op 05-02-2014 &nbsp;23:24 uJa, maar voor de ervaringen met de Braumeister hebben we een ander topic...
Sorry.
Ik bedoel natuurlijk excuus.  ;)

dennisbier

Ik maisch met een rondpompsysteem. Aan het einde is het meteen helder en goed voor de aftap.
Dan nog wat spoelwater over de bostel om het suikerwater uit te spoelen en dan ben ik er ver klaar mee.
Er is nog een ander topic over, maar eerst maischen en dan nog 1.5 uur spoelen.....
Als je zoals in het ander topic geen eindmaischstap doet, is het 1.5 uur extra maischen.   ( = meer rendement?)

Maar met spoelen is het spoelwater verdelen over de bostel en afpompen. Daarna over een katoen filterdoek.
Praktisch geen tijd aan deze stap besteed. 

Eigenlijk idem als met die braumeister dus.
Ik druk ook wel eens de bostel in elkaar, wort afpompen en klaar.  Het scheelt wat rendement, dat wel.

John

Ff een zijweg inslaan: ik heb een HERMS. Bij mij duurt het spoelen na het rondpompen bij maischen hooguit 10 minuten. Zou het beter zijn om dat langer te laten duren?

ZwartGoud

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Volgens mij ben ik iets wijzer geworden. De snelheid van het spoelen heeft niet zozeer te maken met hoe ver je je kraan openzet, maar meer met de tijd die je het spoelwater geeft om de suikers op te nemen. Natuurlijk moet je wel zorgen dat je filterbed intact blijft, dus niet té snel laten uitstromen. Maar als je het spoelwater in delen toevoegt, steeds een pauze nemen en het water de tijd geven in het filterbed zodat de suikers kunnen oplossen.
En als je dus met heter water spoelt lossen deze suikers sneller op in het water.

Klopt dit?

Wordt de keuze om heter spoelwater te gebruiken alleen beïnvloed door de tijd? Of win je er ook nog iets anders mee?

Bedankt!

Drents Hopbier

Citaat van: hansHalberstadt op 05-02-2014 &nbsp;21:01 uZolang de lijn horizontaal loopt heeft het spoelwater nog niet het filter bereikt. als daarna de lijn heel stijl loopt betekent dit alleen maar dat de suiker niet in staat is om snel in het langsstromende spoelwater op te lossen. als je langzamer sploelt zal dit wel lukken en loopt de curve minder stijl. Ik zie ook niet wat het voordeel zou moeten zijn van een stijle curve. Het is wel een feit als je minder snel spoelt dat je minder spoelwater nodig hebt om alle suiker uit te spoelen, maar ook dat is niet een doel op zich.
volgens mij kun je zo hard spoelen zodat je geen kanaalvorming krijgt, dus regelmatig uitspoelen over het hele filterbed. Bij mij is dat bij ca 1.5 uur spoelen altijd het geval. Bij licht (SG) beslag kan het sneller.

Bij mijn metingen bleek dat een steile curve betekende dat de suiker(s) goed meegenomen werden. Het spoelwater werd in porties van 2 liter op het filter gebracht. Om te zien of alle suiker meegenomen werd, liet ik, nadat het uitgespoelde wort ca. 3,5 °Bx had (wort met minder dan 3,5 °Bx gebruik ik niet), de uitstroomsnelheid verminderen. Als de Bx-waarde van het uitstromende wort daarna omhoog ging, wist ik dat ik te snel gespoeld had.

Hopbier

Jacques

Citaat van: ZwartGoud op 06-02-2014 &nbsp;16:54 uEn als je dus met heter water spoelt lossen deze suikers sneller op in het water.

Klopt dit?

Wordt de keuze om heter spoelwater te gebruiken alleen beïnvloed door de tijd? Of win je er ook nog iets anders mee?

Omdat de suikeroplossing/wort minder viskeus is bij hogere temperaturen verloopt het filteren en het verdunnen/oplossen van de suiker sneller.

Snel spoelen betekent minder uitloging van ongewenste stoffen uit kafdeeltjes. Daar staat weer tegenover dat de uitloging weer bevorderd wordt door de hogere temperatuur. In mijn beleving pakt het allemaal goed uit. In ieder geval kenmerken mijn bieren zich niet door een hoog gehalte aan looistoffen.

Vergelijkbare Topics (7)

35847

Reacties: 15
Gelezen: 4586

9036

Reacties: 15
Gelezen: 5150

29225

Reacties: 2
Gelezen: 1688

31-07-2015 14:22 u
door homoeccentricus
17215

Gestart door Fons

Reacties: 0
Gelezen: 2423

44233

Reacties: 12
Gelezen: 1890

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.