Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe weet je of een brouwsel mislukt is?

Gestart door Erwin Utrecht, 21-05-2013 19:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Erwin Utrecht

Hallo,

Gisteren met een standaardpakket van de Brouwmarkt Wheat wine gebrouwen. Alles ging redelijk goed behalve het laatste. Er viel een rubberen stop in het brouwsel en viel er water via het waterslot in het brouwsel. De gisting is echter binnen enkele uren op gang gekomen en deze gaat als een malle. Is het brouwsel dan gelukt of kan je dat nog niet zeggen?

tjleet

Dat kun je nu nog niet zeggen. Wel heb je nu wat eigenaardige, extra ingrediënten in je wort/jongbier. Afhankelijk hoe hygiënisch je daarmee bent om gegaan kan het meevallen.

hansm

Als je het niet lekker vindt is het mislukt. Vind je het wel lekker, dan is het gelukt.
Simpel, toch? :proost:

RobinB

Citaat van: hansm op 21-05-2013  19:52 uAls je het niet lekker vindt is het mislukt. Vind je het wel lekker, dan is het gelukt.
Simpel, toch? :proost:

Eensch!!!

David Steeman

En oordeel ook niet te snel, het kan goed zijn dat je het aanvankelijk niet lekker vindt, maar dat dat na een paar maand rijping anders is. Ik heb eens een tripel gebrouwen die te bitter was (veel te veel curaçao), na een jaar was die erg lekker! Zo ook een licht geïnfecteerd bier dat een zeer aardig Vlaams bruinachtig bier opleverde.

Oscar

Citaat van: Erwin Utrecht op 21-05-2013  19:21 uEr viel een rubberen stop in het brouwsel en viel er water via het waterslot in het brouwsel.

Nou en? Gewoon laten gisten en bottelen... geduld en niet te gauw panieken... ;)

Gerb

Als je beide attributen van te voren hebt gereinigd en gedesinfecteerd en je de spullen niet op een vies aanrecht of zo hebt gezet, dan is er niets aan de hand.

Jacques

Citaat van: Gerb op 21-05-2013  21:42 uAls je beide attributen van te voren hebt gereinigd en gedesinfecteerd en je de spullen niet op een vies aanrecht of zo hebt gezet, dan is er niets aan de hand.

Zeker voor het water uit het waterslot hoef je niet druk te maken. En als je je handen voorafgaande aan het brouwen gewassen zijn en de stop gedesinfecteerd denk ik net als Gerb dat de schade mee kan vallen. Zeker als je voldoende actieve gist hebt toegevoegd en de vergisting snel op gang gekomen is.

krek zat

Als de gisting snel op gang gekomen is zal het probleem niet erg groot zijn. Door vergisting krijgt een infectie over het algemeen geen kans om zich te ontwikkelen. Dat wil niet zeggen dat je niet hygiënisch moet werken, maar ik zou me zeker niet ongerust maken.

jeroenvk

Zo herkenbaar... liet bij mij de thermometer in het wort vallen tijdens het koelen. dacht een slimme oplossing verzonnen te hebben door de thermometer met een wasknijper vast te zetten op de rand, werkte best goed totdat ik deze per ongeluk licht aanraakte... weer de thermometer in het wort, maar nu ook een houten wasknijper. natuurlijk vergeten deze te reinigen...

Maar uiteindelijk was alles toch goed gekomen met het biertje. tenminste, wij vonden hem thuis lekker!

Veel plezier ermee!

jeroen

Dirtbag

Bier is mislukt als je het na 5 jaar nog niet op hebt omdat het niet te pruimen is èn je hebt er niets van geleerd   :)

Althans, dat is mijn opvatting

db

Adbrouwt

Citaat van: Erwin Utrecht op 21-05-2013  19:21 uIs het brouwsel dan gelukt of kan je dat nog niet zeggen?
Enkele maanden terug ook zoiets gehad http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22316.msg337026.html#msg337026
Enkele dagen terug laatste flesje op was nog steeds prima.
Dus er is hoop en het wachten kan beginnen :nut:

Erwin Utrecht

Mmm hopen dan maar. Gisting is wel flink gestagneerd, anders dan bij van die blikken. Na 3 dagen gebeurt er af en toe iets en dan wel veel tegelijk.

Vergelijkbare Topics (7)

36350

Reacties: 18
Gelezen: 3734

26177

Reacties: 9
Gelezen: 3685

31375

Reacties: 8
Gelezen: 2343

41104

Reacties: 18
Gelezen: 2294

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.