Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting veel te vroeg gestopt, gist dood?

Gestart door dutch food geek, 20-02-2013 12:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Dorstige Alexander

Citaat van: casa di kuki op 21-02-2013  11:59 uOf wat ik ook wel eens heb gedacht: maakt het volume nog wat uit? Stel dat je 5 liter vergist in een vat van 100 liter, wordt de druk dan wel groot genoeg om het waterslot aan de praat te krijgen? Het gas heeft dan namelijk toch aardig wat ruimte en zoveel gas produceert die 5 liter ook niet.

Weet iemand hoe dat zit?

5 liter op 100 liter lijkt me wel een extreem voorbeeld. Maar ikzelf brouw altijd zo'n 20-35 l en de hoofdvergisting verloopt in een vat van 50 l. Dat geeft voldoende kopruimte, moest ik met een serieus schuimende gist zitten.

Daarna gaat alles in een mandfles die zo vol mogelijk moet zijn: 20-25-34 l, afhankelijk van het volume.
Nagisting en lagering verlopen best in een zo vol mogelijk vat.

heijligers

Citaat van: casa di kuki op 21-02-2013  11:59 uAls het waterslot eerst borrelde en daarna niet meer, dan lijkt je vat inderdaad niet lek toch? Is inderdaad raar.
...
Weet iemand hoe dat zit?
Citaat van: heijligers op 21-02-2013  09:58 uDie willen vaak lekken. Het kan zijn dat hij bij stevige vergisting (veel koolzuurprodcutie) wel bubbelt en daarnaast lekt. Als de vergisting dan niet meer zo hard gaat kan het zijn de alle koolzuur via het lek weg kan en het waterslot dus niet meer bubbelt.

hansHalberstadt

Blijkbaar is de methode om de gisting te volgen met bellenproductie niet bij alle vaten de meest handige, vooral niet als er iets lekt.
Misschien een overweging om over te stappen op een dun siliconenslangetje met wat RVS moertjes onderaan ter verzwaring door het deksel via klein gaatje en dan met de refractometer de gisting volgen? (injectiespuitje en dan 2 x 2 ml aftappen, 1e weggooien, 2e filteren en meten) werkt bij mij zeer goed en simpel.
HansH 

dutch food geek

Citaat van: hansHalberstadt op 21-02-2013  13:14 uBlijkbaar is de methode om de gisting te volgen met bellenproductie niet bij alle vaten de meest handige, vooral niet als er iets lekt.
Misschien een overweging om over te stappen op een dun siliconenslangetje met wat RVS moertjes onderaan ter verzwaring door het deksel via klein gaatje en dan met de refractometer de gisting volgen? (injectiespuitje en dan 2 x 2 ml aftappen, 1e weggooien, 2e filteren en meten) werkt bij mij zeer goed en simpel.
HansH

Dit snap ik denk ik even niet helemaal?
Hoe bedoel je dit?

heijligers

Citaat van: hansHalberstadt op 21-02-2013  13:14 uBlijkbaar is de methode om de gisting te volgen met bellenproductie niet bij alle vaten de meest handige, vooral niet als er iets lekt.
Ik volg mijn vergisting (naast de bellen in het waterslot) op basis van de frequentie dat mijn koeling of verwarming in mijn gistkast aanslaat. Dat geeft een heel duidelijk beeld van het verloop en je ziet meteen wanneer de hoofdvergisting over zijn top heen is.

dutch food geek

Citaat van: heijligers op 21-02-2013  13:32 uIk volg mijn vergisting (naast de bellen in het waterslot) op basis van de frequentie dat mijn koeling of verwarming in mijn gistkast aanslaat. Dat geeft een heel duidelijk beeld van het verloop en je ziet meteen wanneer de hoofdvergisting over zijn top heen is.

Maar ik heb nog geen gistkast, anders zou dat wel een mooi idee zijn. Ben rustig begonnen.
Voor een volgend brouwsel zal ik eens een test met ductape en dit vat doen. Kijken of ik hem dicht kan krijgen ;)

Dan zit ik alleen nog met mijn vraag van een dichtheid van 1020. Dan is de hoofdvergisting toch nog niet afgelopen?
Ik laat hem denk ik sowieso tot zondag of zo staan zoals hij nu staat, daarna hevel ik hem over naar een schoon vat om te lageren.
Is vergelijkbare emmer van Brouwmarkt...
Dan kan ik dan ook mijn wort filteren, ik moest het wort ongefilterd vergisten, dus alle hoppellets enz enz zitten er nu nog in...

tjleet

Als je nog steeds denk dat je gist dood is zou ik een beetje jong bier overhevelen/aftappen en daar nog eens gist aan toe voegen. Goed warm wegzetten en dan kijken of het SG is gedaald.
Uiteraard vooraf en achteraf SG meting verrichten.

En anders gewoon nog eens meten, is het SG niet gedaald en denk je dat de gist niet dood is? (Evt lageren en) dan bottelen

Dorstige Alexander

Gist gaat echt niet zomaar dood hé.

hansHalberstadt

Citaat van: dutch food geek op 21-02-2013  13:19 uDit snap ik denk ik even niet helemaal?
Hoe bedoel je dit?

Zie bijvoorbeeld
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12014.0.html
HansH

Jacques

Citaat van: Dorstige Alexander op 21-02-2013  14:33 uGist gaat echt niet zomaar dood hé.

Inderdaad. Het duurt echt een paar maanden en langer voordat het over grote deel van de gist dood is. Wat wel gebeurt is dat de gist inteert op zijn reserves en minder makkelijk zich kan vermenigvuldigen. Maar zelf uit flesjes van een paar jaar oud is het mogelijk gist op te kweken.

Voor wat betreft het lekdicht zijn van gistvaten verwijs ik naar http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:controle_gistvat

Het waterslot in de gaten houden is de meest eenvoudige wijze om de vergisting te volgen. Daar heb je geen aanvullende apparatuur voor nodig. Een beginnende brouwer heeft die gewoon niet.

Voor wat betreft de vergisting hebben we nog steeds meer informatie nodig.
Wat was je begin SG? Hoeveel gist heb je toegevoegd? Welke gist heb je toegevoegd. Hoe oud was de verpakking?

dutch food geek

Citaat van: Jacques op 21-02-2013  22:18 uVoor wat betreft de vergisting hebben we nog steeds meer informatie nodig.
Wat was je begin SG? Hoeveel gist heb je toegevoegd? Welke gist heb je toegevoegd. Hoe oud was de verpakking.

Citaat van: dutch food geek op 20-02-2013  13:04 uIk heb 10 liter gebrouwd
1 zakje gist, 11 g Lallemand Winsor biergist.

Begin SG was 1046, wat lager dan ik verwacht had, maar dan nog, maar 1 volle dag vergisting?

Citaat van: dutch food geek op 20-02-2013  20:59 uHeb net mijn huidige SG gemeten... 1022...  Dus al wel een stuk gedaald, maar nog lang niet genoeg :(
Toch heb ik het gevoel dat er erg weinig gebeurd nu.
Staat nu bij een constante temp van ong 20 graden.

Leeftijd van het gist weet ik niet. Zal niet heel oud zijn aangezien ik het gist een week ervoor bij Brouwmarkt gekocht heb.

Jacques

Hmm, die gegevens waren inderdaad al door je gegeven...

Het lijkt er op dat je een gestokte vergisting te pakken hebt. Vreemd want je hebt geen al te zware wort en voldoende gist toegevoegd.
Wat je zou kunnen doen is een beetje gistvoeding toevoegen. Dat wil soms wel helpen.

dutch food geek

Jacques

Citaat van: dutch food geek op 21-02-2013  23:19 uGistvoeding... Als in suiker?

Nee. Mineralen, vitamines en stikstofverbindingen. Gistvoeding is als zodanig gewoon te koop bij onze leveranciers.

ciesvandekwis

Dit bijvoorbeeld:

http://www.Brouwland.com/shop/product.asp?cfid=28&id=3098&xin=1&src=gistvoeding&dt=24

Wat ook eventueel kan is wat oude slurry, of bakkersgist of andere 10' koken in wat suikerwater + druppeltje olijfolie, laten afkoelen en toevoegen. Dode gist bevat ook de meeste mineralen.

Dorstige Alexander

Citaat van: ciesvandekwis op 22-02-2013  09:09 uDode gist bevat ook de meeste mineralen.

Kannibalisme is dan ook de beste manier om aan het meest voedzame voedsel te geraken: uw eigen soortgenoten.
Dat is voor ons niet anders: mensenvlees bevat nét al die eiwitten en mineralen in de juiste hoeveelheden zoals wij die nodig hebben. Maar als dusdanig wel nog niet te krijgen bij de slager  :nut:

Maakt dat nu veel verschil, die gistvoeding? Ik heb dat nog nooit gebruikt moet ik zeggen, en zonder lukt het ook aardig. Ik maak wel altijd een starter ofwel gebruik ik slurry van een vorig brouwsel (altijd van de hoofdvergisting).

dutch food geek

Citaat van: ciesvandekwis op 22-02-2013  09:09 uDit bijvoorbeeld:

http://www.Brouwland.com/shop/product.asp?cfid=28&id=3098&xin=1&src=gistvoeding&dt=24

Wat ook eventueel kan is wat oude slurry, of bakkersgist of andere 10' koken in wat suikerwater + druppeltje olijfolie, laten afkoelen en toevoegen. Dode gist bevat ook de meeste mineralen.

Dit zou ik wel eens kunnen proberen.
Anders gewoon wat nieuwe gist erin en kijken wat er gebeurd zat ik ook al te denken.
Voordat ik nu gistvoeding in huis heb ben ik weer een paar dagen verder.

hansm

Citaat van: dutch food geek op 21-02-2013  13:52 uDan kan ik dan ook mijn wort filteren, ik moest het wort ongefilterd vergisten, dus alle hoppellets enz enz zitten er nu nog in.

:weetniet: Waarom kon jij je wort niet filteren? Zo moeilijk is dat toch niet?

Niet alleen de hoppelletresten zitten er nu nog in, maar ook alle uitgevlokte eiwitten. Dat is niet bevorderlijk voor de frisheid van je bier, maar misschien slibben de celwanden van de gist ook wel dicht met al die eiwitten. Zou een verklaring kunnen zijn voor je verstokte vergisting.

dutch food geek

Citaat van: hansm op 22-02-2013  10:44 u:weetniet: Waarom kon jij je wort niet filteren? Zo moeilijk is dat toch niet?

Niet alleen de hoppalletresten zitten er nu nog in, maar ook alle uitgevlokte eiwitten. Dat is niet bevorderlijk voor de frisheid van je bier, maar misschien slibben de celwanden van de gist ook wel dicht met al die eiwitten. Zou een verklaring kunnen zijn voor je verstokte vergisting.

Ik kon het wel, maar de beschrijving die bij het bierpakket werd geleverd zei expliciet dat ik de ongefilterde wort in de emmer moest doen...
Ik heb het Arsegan White House Honey Ale pakket gebruikt (mini-maisch)
Ik hield me voor het eerst in mijn leven aan een recept...

Jacques

Citaat van: Dorstige Alexander op 22-02-2013  09:27 uMaakt dat nu veel verschil, die gistvoeding? Ik heb dat nog nooit gebruikt moet ik zeggen, en zonder lukt het ook aardig. Ik maak wel altijd een starter ofwel gebruik ik slurry van een vorig brouwsel (altijd van de hoofdvergisting).

Of het wat uitmaakt gistvoeding?
Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8363.msg96420.html#msg96420

dutch food geek

Mijn andere emmer gecheckt en die is helemaal dicht  ^-^ ^-^

Dus ik heb mijn bier toch overgehevelt naar die andere emmer en die afgesloten.
Hij staat nu te lageren!
Het lijkt dus allemaal goed te komen.

Ik zal van de week even een echte test uitvoeren met mijn eerste emmer. Ik denk trouwens dat die ook gewoon dicht is.
Had het deskel iets ingedrukt (met een gewicht) en na 1 minuut kon ik geen waarneembaar verschil zien met het moment dat ik het gewicht erop legde.

Nu dus lageren. Wel op kamertemp, weet namelijk niet waar ik hem anders neer moet zetten...
Op zolder fluctueert de temperatuur namelijk als een gek...

hobbybob

Hier op het forum staan legio voorbeelden hoe een JAVAL filter te maken (zelfs ik kon het met mijn 2 linkerhanden) of anders na het koelen het wort door kaasdoek filteren.

Daar wordt je bier zeker beter van.

Vergelijkbare Topics (7)

4070

Reacties: 26
Gelezen: 9883

41267

Reacties: 8
Gelezen: 3026

31622

Gestart door Dunshine

Reacties: 6
Gelezen: 2509

22573

Reacties: 8
Gelezen: 2567

20392

Reacties: 10
Gelezen: 3869

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.