Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting veel te vroeg gestopt, gist dood?

Gestart door dutch food geek, 20-02-2013 12:26 u

Vorige topic - Volgende topic

dutch food geek

Beste mensen,

ik heb dus mijn eerste bier gebrouwen. Daarna het vergistingsvat naar boven gezeuld, kon het beneden nergens kwijt namelijk.
Na een uur of twee stond het vat vrolijk te bubbelen :D
Zaterdag had ik gebrouwen en zondag stond mijn vat nog vrolijk te bubbelen :D
Maandagavond toen ik thuis kwam merkte ik alleen tot mijn schrik dat er geen millimeter bubbel meer was  :'(
Dus ik op de thermometer kijken... Ruk! 16 graden, dat is te weinig!

Dus heb ik mijn vat verplaatst naar een plek met een constantere temperatuur, continue tussen 19 en 21 graden.
Daar staat ie nu al een tijdje, maar er gebeurt helemaal niets, geen bubbels, geen schuim.
Er ligt wel een soort van dunne witte koek op de bodem van het vat en een paar kleine witte vlokjes bovenop. Maar geen bubbels door het waterslot.

Mijn vraag is: Wat nu, kan ik dit bier weggooien?
Nieuw gist erbij?
Gewoon wachten en het zou goed moeten komen?
Ik weet het niet!
HELP!

Dutch Food Geek

Adrie

Hoeveel heb je gebrouwen? Hoeveel gist heb je toegevoegd en welke gist? Wat was het begin SG van het bier? Heb je het SG nu gemeten, zo ja, wat is het, zo nee, doe dat dan even.

dutch food geek

Ik zal vanavond even meten, want natuurlijk meten is weten.
Ik heb 10 liter gebrouwd
1 zakje gist, 11 g Lallemand Winsor biergist.

Begin SG was 1046, wat lager dan ik verwacht had, maar dan nog, maar 1 volle dag vergisting?

Adrie

Citaat van: dutch food geek op 20-02-2013  13:04 uIk zal vanavond even meten, want natuurlijk meten is weten.
Ik heb 10 liter gebrouwd
1 zakje gist, 11 gr Lallemand Winsor biergist.

Begin SG was 1046, wat lager dan ik verwacht had, maar dan nog, maar 1 volle dag vergisting?

Het bier zou heel goed uitgegist kunnen zijn, hoor. Je hebt behoorlijk veel gist toegevoegd (1 g/l is voor een bovengister veel) en hebt een laag begin SG. Windsor vergist behoorlijk snel, is mijn ervaring. Mijn inschatting is, dat ie klaar is.

dutch food geek

Dat zou wel erg rap zijn.
Voor klaar zou ik met mijn SG toch rond de 1005-1010 uit moeten komen?

Zou ik als hij inderdaad klaar is het bier gewoon kunnen laten staan in het vergistingsvat tot het weekend?
Eerder heb ik niet echt tijd om over te hevel om te lageren...
Bottelen wil ik later pas doen, eerst lageren...

Ronald_

Je hoeft niet te hevelen voor de lagering met een bier dat een laag alcoholpercentage heeft.

Gewoon nog 2 weken koud zetten, niet meer bewegen en over 2 weken heerlijk, helder "Dutch Food Geek" afvullen.

heijligers

Citaat van: Ronald_ op 20-02-2013  14:28 uheerlijk, helder "Dutch Food Geek"
Klinkt niet echt smakelijk.

Doe maar een Heerlijk, Helder, HeijligGerst  8)   :biersmile:

dutch food geek

Oké

Dus vanavond even meten en dan afhankelijk van het SG kom ik weer bij jullie terug.
Anders kan ik gaan lageren...
Koud wegzetten. Hoe koud is koud?

dutch food geek

Citaat van: Ronald_ op 20-02-2013  14:28 uHeerlijk, helder "Dutch Food Geek" afvullen.

Dat zal het niet worden denk ik. Moet nog even over de naam nadenken...
Is mijn eerste brouwsel, dus de naam boeit niet zo heel veel ;)

Adrie

Citaat van: dutch food geek op 20-02-2013  15:21 uOké

Dus vanavond even meten en dan afhankelijk van het SG kom ik weer bij jullie terug.
Anders kan ik gaan lageren...
koud wegzetten. hoe koud is koud?

Nee, niet te koud. De gist heeft nog wel wat op te ruimen en zo. Ik zou hem nog een paar dagen bij de huidige temperatuur laten staan en daarna koeler wegzetten (graad of 15).

dutch food geek

Citaat van: Adrie op 20-02-2013  15:29 uNee,  niet te koud. De gist heeft nog wel wat op te ruimen en zo. Ik zou hem nog een paar dagen bij de huidige temperatuur laten staan en daarna koeler wegzetten (graad of 15).

TOP dank je wel!

Adrie

Citaat van: dutch food geek op 20-02-2013  15:40 uTOP dank je wel!

Graag gedaan. Verder: je tong en neus zijn je vrienden. Pas koud wegzetten als het bier OK smaakt en ruikt. Proef je nog groene appeltjes/vers gemaaid gras (acetaldehyde) of boterbabbelaars (diacetyl), dan laat je het bier nog wat langer warm staan.

dutch food geek

Heb net mijn huidige SG gemeten... 1022...  Dus al wel een stuk gedaald, maar nog lang niet genoeg :(
Toch heb ik het gevoel dat er erg weinig gebeurd nu.
Staat nu bij een constante temp van ong 20 graden.

Smaak was al wel behoorlijk! Heb natuurlijk die 100 ml die ik toch moest aftappen maar even geproefd...

Jacques

Zie je schuim op het bier? Indien dit het geval is kan het zijn dat het vat niet goed afsluit.

Maar het kan ook zijn dat de vergisting last heeft van de temperatauurdaling. Hoe lager de temperatuur des te langzamer de vergisting verloopt. En onder een temperatuur die van gist tot gist verschilt gebeurt er niet veel meer.

Zet het bier wat warmer weg als je geen of weinig schuim ziet. Waarschijnlijk gaat de vergisting dan weer aan de gang.

dutch food geek

Bier staat nu al warm. Ik zie wat kleine vlokjes schuim aan de randen van het vat. Het vat is spiksplinternieuw dus zou wel af moeten sluiten. Het waterstof borrelde ook wel gewoon...
Ik zal nog maart wachten...

heijligers

Citaat van: dutch food geek op 20-02-2013  23:59 uHet vat is spiksplinternieuw dus zou wel af moeten sluiten.
Dat zegt niks. De ervaring leert dat brouwemmers zonder afsluitringen niet altijd goed afsluiten. Ook de basic afdichtingen rond de watersloten willen nog wel eens niet goed sluiten. Maar ik kan natuurlijk niet zien welk type vat je hebt staan.

dutch food geek

Citaat van: heijligers op 21-02-2013  07:12 uMaar ik kan natuurlijk niet zien welk type vat je hebt staan.

Deze

Rare is dus dat hij het wel gewoon deed tot maandagavond...

dutch food geek

tjleet

Citaat van: dutch food geek op 21-02-2013  09:47 uMaar 1020 is nog wel te hoog toch?
Ligt wel aan je recept uiteraard. Heb je een blik gebruikt, moutextract? Wat was eventueel je maischschema.
Met een begin van 1046 stoppen op 1020 is inderdaad wel wat hoog... (rond 3,5 % alc...)

heijligers

Citaat van: dutch food geek op 21-02-2013  09:46 uDeze

Die willen vaak lekken. Het kan zijn dat hij bij stevige vergisting (veel koolzuurprodcutie) wel bubbelt en daarnaast lekt. Als de vergisting dan niet meer zo hard gaat kan het zijn de alle koolzuur via het lek weg kan en het waterslot dus niet meer bubbelt.

dutch food geek

Citaat van: heijligers op 21-02-2013  09:58 uDie willen vaak lekken.

Ow lekker dan... geeft dat geen problemen qua bederf enz enz? Hoe kan ik dit vat lekdicht krijgen? Ik heb ook nog het vat wat in het startpakket zat. Is die beter?

Citaat van: heijligers op 21-02-2013  09:58 uHet kan zijn dat hij bij stevige vergisting (veel koolzuurprodcutie) wel bubbelt en daarnaast lekt. Als de vergisting dan niet meer zo hard gaat kan het zijn de alle koolzuur via het lek weg kan en het waterslot dus niet meer bubbelt.

Oké dus waarschijnlijk staat ie nog wel te gisten. Ik meet over twee dagen of zo mijn SG nog een keer. En kijk dan wel of ik ga hevelen of niet...

ciesvandekwis

Citaat van: heijligers op 21-02-2013  09:58 uDie willen vaak lekken. Het kan zijn dat hij bij stevige vergisting (veel koolzuurprodcutie) wel bubbelt en daarnaast lekt. Als de vergisting dan niet meer zo hard gaat kan het zijn de alle koolzuur via het lek weg kan en het waterslot dus niet meer bubbelt.
Doe eens de volgende test :

1.  Druk voorzichtig op het deksel van uw gistvat tot het water in het slotje naar buiten toe omhoog gaat.
   2. Eenmaal het water aan die kant naar boven gaat, het deksel voorzichtig ingedrukt houden.
   3. Als binnen de 30 seconden het peil van het waterslot weer bij het begin staat (zonder het deksel te lossen!) dan lekt uw gistvat ergens lucht. (uit Vlaams brouwforum)

casa di kuki

Citaat van: dutch food geek op 21-02-2013  09:46 uDeze

Als het waterslot eerst borrelde en daarna niet meer, dan lijkt je vat inderdaad niet lek toch? Is inderdaad raar.

Wel deel ik de mening van velen op dit forum dat die emmers niet altijd luchtdicht zijn. Ik heb een bier gebrouwen in zo'n emmer waarbij het SG mooi en constant daalde van 1060 naar 1010, precies volgens het boekje, maar toch het waterslot geen enkele keer horen borrelen. Dus die emmer moet haast wel lek zijn geweest.

Misschien gist je bier nog steeds door, maar in een lager tempo en komt er niet meer zoveel gas vrij?

Of wat ik ook wel eens heb gedacht: maakt het volume nog wat uit? Stel dat je 5 liter vergist in een vat van 100 liter, wordt de druk dan wel groot genoeg om het waterslot aan de praat te krijgen? Het gas heeft dan namelijk toch aardig wat ruimte en zoveel gas produceert die 5 liter ook niet.

Weet iemand hoe dat zit?

dutch food geek

Citaat van: ciesvandekwis op 21-02-2013  11:22 uDoe eens de volgende test :

1.  Druk voorzichtig op het deksel van uw gistvat tot het water in het slotje naar buiten toe omhoog gaat.
   2. Eenmaal het water aan die kant naar boven gaat, het deksel voorzichtig ingedrukt houden.
   3. Als binnen de 30 seconden het peil van het waterslot weer bij het begin staat (zonder het deksel te lossen!) dan lekt uw gistvat ergens lucht. (uit Vlaams brouwforum)

Zoiets wel gedaan, zonder het als test te beschouwen. Waterpeil in waterslot daalt eigenlijk onmiddelijk... Dus het vat zal wel ergens lekker :(
Rand dichttapen met ducttape?
Of gewoon zo laten en accepteren dat het waterslot niet naar behoren zal werken?

Dorstige Alexander

Mijn hoofdvergistingsvat is ook niet lekdicht. Onlangs wat te geweldig geweest bij het monteren van mijn waterslot, met een klein barstje als gevolg in het deksel.
Dat is niet zo erg, omdat ik na de hoofdvergisting toch overhevel in een mandfles. Moest ik dat niet doen, en ook bijvoorbeeld lageren op datzelfde vat, dan zou het een ander verhaal zijn.

Vergelijkbare Topics (7)

20392

Reacties: 10
Gelezen: 3870

22573

Reacties: 8
Gelezen: 2567

45191

Reacties: 4
Gelezen: 231

5762

Gestart door hoekiepoekie

Reacties: 8
Gelezen: 3173

31-01-2007 18:29 u
door oranjeboombiertje
42458

Reacties: 13
Gelezen: 1641

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.