Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting gaat erg traag

Gestart door cyrus, 21-12-2012 15:53 u

Vorige topic - Volgende topic

cyrus

Hey hallo,

Ik heb gisteren een mooi blond biertje gebrouwen en heb hierbij voor het eerst vloeibare gist gebruikt.
Wat me opvalt is dat de vergisting erg traag verloopt/start.
Ik heb 23 liter wort met 1 pak activator 1028 london ale gemengd. De activator stond mooi bol in de verpakking na drie uurtjes
geactiveerd te zijn. De start SG is 1053 na 18 uur is er maar weinig activiteit waar te nemen. Het gist wel maar heel traag.
Nu heb ik alleen maar ervaring met korrelgist en dat gaat meestal als de brandweer. Ik las elders dat beluchten met zo'n kleine hoeveelheid niet noodzakelijk is .
Komt vloeibare gist langzamer op gang? Of ben ik gewoon ongeduldig? ;D

groet cyrus

Albertus

Vergisten zonder een starter te maken kan maar dan moet het SG niet te hoog zijn (< 1060). Beluchten is dan noodzaak (23 liter is in dit geval zeker geen kleine hoeveelheid.
Maar in deze omstandigheden gaat het wel langzaam).
Wat was je begin SG?

Bert

Caspar

Als de vergisting is aangeslagen zou ik inderdaad even geduld hebben. Niet steeds in het vat kijken en zo ;) .

De volgende keer is het toch raadzaam om een starter te maken en de gist actief toe te voegen.

cyrus

@ altertus.
Dus toch beluchten. maar daar heb ik de spullen niet voor in huis.
Dus zonder beluchten gaat ie niet lekker. Kan ik er dan een andere gist bij doen? Bijvoorbeeld Safale us 05 korrel.
Heb dit namelijk twee brouwsels eerder ook gedaan en dat was prima biertje en de vergisting kwam daarna flink op gang.
Maar ik ga eerst even geduld hebben. Ik moet het ook een kans geven.
begin SG was 1053 en is nu 1050.

@ Caspar.
Daar heb je een roermachine voor nodig toch voor een starter te maken of kan het ook zonder?
Ik dacht dat het daarvoor bedoeld was die activator om rechtstreeks toe te voegen aan het wort. Waarom anders dat activeren.

Edit, ik vergat er nog bij te vertellen dat het gistvat ineen koeling staat op 19 ÂșC.

tjleet

Regelmatig schudden met de starter is ook beluchten.

Albertus

Nu nog beluchten moet je niet doen. Wanneer de vergisting op gang is kun je rustig afwachten.
Waarschijnlijk zal het bier niet erg ver doorvergisten.
Rustig afwachtenen er van leren. Tussen een topbier en een gootsteenbier zitten een heleboel uitstekend smakende bieren.

Bert

cyrus

Bedankt voor de goede reacties.
Geleerd heb ik zeker hier van. Volgende keer gebruik ik een juiste hoeveelheid giststarter.
Dan heb ik meteen weer wat omhanden en om te leren. :D 
Maar omdat ik niet erg veel zin heb in een zoetig biertje, heb ik toch de stoute schoenen aangetrokken en er eergisteren een half zakje safale us 05 bij gedaan.
Het staat erg netjes te gisten en de SG meter geeft 1018 aan hen zit nog veel leven in het vat. Als ik het moet inschatten uit ervaring dan denk ik dat
de 1012/1010 gehaald gaat worden en dan ben ik blij. Ook heb ik even aan het jong bier gesnoept. Smaakt naar mooi bier! ;) 
Bedankt allemaal voor jullie hulp.

Vergelijkbare Topics (7)

41559

Reacties: 4
Gelezen: 1204

27844

Reacties: 9
Gelezen: 3874

16853

Reacties: 15
Gelezen: 8353

36569

Reacties: 36
Gelezen: 5295

43571

Reacties: 10
Gelezen: 1117

30286

Reacties: 24
Gelezen: 6013

22577

Reacties: 19
Gelezen: 7643

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.