Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

(Blik) Bier erg bitter en sterk alcoholisch....

Gestart door Markenrick, 26-09-2012 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Markenrick

Mijn eerste bier is ondertussen al aardig geproefd en ik ben er niet helemaal over te spreken dus misschien wat hulp nodig...

Blikken 2x (Brewferm Tripel) en 1 kg suiker, voor de rest gewoon het standaard verhaal, 2 zakjes Brewferm gist, 18 l gemaakt. Wel eindigde dit project met een hoog SG aan het eind (1035) en wilde beslist niet lager, ...de helft maar weggedaan, en de rest dus toch maar gebotteld met 6 g suiker /ltr. erbij, en moet zeggen dat alle flessen nog heel zijn....
Voor wat beteft de kleur is het mooi, schuimt ook prima, maar is erg bitter, en bijna niet te drinken omdat het erg alcoholisch smaakt zeg maar... En ook aardig sterk is.

Je zou denken dat het juist het tegenover gestelde zou moeten smaken; zoet, en weinig alcohol...

Iemand enig idee wat hier nu aan de hand is..

Gerb

Hoeveel liter kan je (volgens gebruiksaanwijzing) maken met 2 blikken en wat is dan de opgegeven dichtheid? Heb je de dichtheid voor het vergisten gemeten?

Wanneer je een erg hoge begindichtheid hebt (zeg 1100), zal de einddichtheid ook hoog zijn en heb je veel alcohol. Dus ik denk dat je te weinig water hebt gebruikt.

Meten is weten!

Markenrick

Met 2 blikken moet je "normaal" 18 l maken. Het begin SG was ook hoog ja..Dus wat je zegt: te weinig water....OK.

Christian1990

Wat is je begin SG?
Verder is het ook wel belangrijk om te weten hoeveel gram er in een zakje gist zat, zit er bijvoorbeeld ±11,5 gram in een zakje, had je maar een zakje hoeven toevoegen.

Het kan nu zijn (door de smaakomschrijving die je geeft) dat je gist ook bezig is geweest met het vormen van de 'hogealcoholen' deze geven een krachtige alcohol smaak en zorgen voor een flinke kater de dag later.

Vervolgens is de vraag wanneer je het hebt gebotteld. Het bier moet op fles (of fust of vat e.d.) vaak ook nog een paar weken tot rust komen om de smaak te balanceren. Ik had zelf een probleem met een Koningsbock, nadat het een maand langer op fles stond was de smaak helemaal uitgebalanceerd..

Mocht het echt niet te redden zijn kun je er altijd whisky van maken ;-)

Markenrick

Ja.. beetje bitter maar OK...

Begin SG was rond de 1100 .En ja, er zijn twee zakjes gist in gegaan... Dat zou het natuurlijk ook kunnen zijn. Teveel gist...
Ja het "biertje" is aardig sterk...

Christian1990

Ik las net op de website van Brewferm: 'Een hemels abdijbier: goudkleurig, zacht maar sterk, volmoutige smaak, licht gekruid en goed gehopt.' (citaat)

Er staat bij dat het goed gehopt is, nu is de vraag, wat is goed gehopt, zelf ben ik fan van IPA's waar veel hop in verwerkt is op hopsinjoren e.d. maar ik snap best dat veel mensen dit niet lekker vinden. Vraag eens aan een ander hoe de smaak is. Misschien vind deze persoon hem wel lekker maar is voor jou de hoeveelheid op toch te veel.
Dit brengt ons ook meteen bij het nadeel van een blik bier, hier kun je weinig factoren aan veranderen.

Ook staat op de website van Brewferm dat het begin SG: 1.075 zou moeten zijn, zelf gaf je aan dat je vrij hoog (1.100) uit kwam dit is nogal een verschil ik heb even berekend dat je met begin SG 1.100 naar eind SG 1.035 + 6 g suiker uit komt op ± 9 vol% alcohol

Als je er wat water bij gedaan had en het SG op 1.075 gezet had zou het (volgens het boekje) uitkomen op 1.017 en had je 8 vol. % alcohol. Hierbij is het bier minder zoet (dus wat 'droger') als dat het momenteel is en dan is je bitterheid ook weer anders (voor je gevoel) maar hoe dit precies werkt moet je even na vragen bij een ervaren brouwer.

Misschien kun zet het zichzelf nog na een rust van wat weken, anders was dit een mooi leermoment  ;)

Markenrick

Ja, dat was het zeker! Mag je zomaar ongestraft water erbij doen alsof je High gravity aan het brouwen bent om een paar puntjes beter uit te komen met je SG? Of zijn daar ook weer max. voor?

cpmb

Ik heb zelf ook de tripel gemaak, maar 1 blik en dus 9 liter.
Inderdaad was deze na ongeveer 4 weken op fles erg bitter. Maar na 8 weken was de smaak al veel meer in balans. En ik persoonlijk vond hem lekker. Ook de personen aan wie ik hem heb laten proeven vonden hem niet te bitter, maar juist mooi vol van smaak.

Hij staat nu denk ik 3 maanden op fles en moet hem binnenkort weer eens drinken. Maar ik zou de flesjes wat langer laten staan.
Hoe lang heb je de tripel nu op fles staan?
Geduld, misschien heb je nu wel een heel mooi bewaarbier gemaakt ;)

Markenrick

Dat klinkt hoopvol. Heb 'm een maandje staan nu zo'n 5 weken...

McMelloW

Citaat van: Markenrick op 26-09-2012  15:22 uDat klinkt hoopvol..Heb 'm een maandje staan nu zo'n 5 weken...
Brewferm geeft in hun handleiding 6 - 8 weken op de fles laten staan voordat je het gaat drinken. Sommige bieren worden gewoon beter door het langer te laten staan. Abdij laat ik 4-6 maanden staan en bock 3 - 4 maanden. Dus het moeilijkste van het brouwen, nog even geduld hebben.

Hai

Citaat van: Markenrick op 26-09-2012  15:22 uDat klinkt hoopvol....Heb 'm een maandje staan nu zo'n 5 weken...
Ja sterker bier moet ruim tot 3 maanden staan.

Caspar

Ik denk niet dat het bier na 3 maanden veel beter smaakt :-\ . Bitterheid trekt wel weg in de loop der tijd, maar dat is niet het grootste probleem van dit bier. Een SG van 1100 / 1035 lijkt mij niet goed drinkbaar, veel te veel restsuikers. Ik zou je adviseren om een bier met een lager SG te brouwen en maar eens te kijken hoe dit uitpakt...

Markenrick

Citaat van: Caspar op 26-09-2012  20:22 uIk denk niet dat het bier na 3 maanden veel beter smaakt :-\ . Bitterheid trekt wel weg in de loop der tijd, maar dat is niet het grootste probleem van dit bier. Een SG van 1100 / 1035 lijkt mij niet goed drinkbaar, veel te veel restsuikers. Ik zou je adviseren om een bier met een lager SG te brouwen en maar eens te kijken hoe dit uitpakt...

Maar zoet is het beslist niet!

Hai

Citaat van: Markenrick op 26-09-2012  20:27 uMaar zoet is het beslist niet!
mijn ervaring is dat als het langer rijpt het beter gaat smaken, maar 1035 is wel hoog. Laat het rijpen op minimaal 18 graden

Markenrick

Citaat van: Hai op 26-09-2012  20:42 umijn ervaring is dat als het langer rijpt het beter gaat smaken, maar 1035 is wel hoog. Laat het rijpen op minimaal 18 graden

Ik laat 't wel nog even in de huiskamer staan...Zolang de honden 't niet lekker vinden staat 't goed...

Caspar

Citaat van: Markenrick op 26-09-2012  20:27 uMaar zoet is het beslist niet!

Hoeft ook niet per se. Je hebt voldoende gist toegevoegd, dus waarschijnlijk is alles wat vergistbaar is ook daadwerkelijk vergist. Er blijven dan (onvergistbare) complexere suikers over die minder zoet smaken, maar wel behoorlijk vullend zijn. Het bier wordt hierdoor minder goed doordrinkbaar.

Ik heb zelf wel eens een bier gehad met een eind SG van 1025, je proefde het niet, maar merkte het wel na een glas... geen 2, maar 4 bruine boterhammen zeg maar ;) .

Markenrick

Ja, dat herken ik wel... Maar je kunt het niet iets gaan verdunnen met water?

Caspar

Nee, dat had je beter vooraf kunnen doen... Volgende keer beter. Iedereen gaat wel eens nat met een tripel, is mij ook overkomen hoor ;) .

Jacques

Citaat van: Hai op 26-09-2012  16:04 uJa sterker bier moet ruim tot 3 maanden staan.

Maar niet in een mandfles! Bij een extreem zwaar bier kun je na 3 tot 5 weken echt wel gaan bottelen op voorwaarde dat het bier op kamertemperatuur staat. Alle suikers zijn dan wel vergist.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.