Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Trage vergisting Chouffe kloon

Gestart door bertarna, 23-09-2012 11:22 u

Vorige topic - Volgende topic

hansm

Citaat van: bazje op 05-11-2012  12:48 uIk dacht er in mijn geval als volgt over:

Smack-pack geactiveerd en in keukenkastje gezet met daaronder een tl-lamp. Lekker warm, maar niet heet.
Jammer genoeg wilde het niet snel genoeg opzwellen en heb ik het eerste brouwsel met een korrelgist laten vergisten.
het tweede brouwsel trouwens ook, mede omdat het smackpack naar mijn mening nog niet voldoende was opgebold.
Na twee weken (!) heb ik vervolgens de gist zo uit het smackpack toegevoegd aan het huidige brouwsel.
Geen starter dus,
waarschijnlijk te weinig gist, die ook nog niet al te vitaal was.
Aan de temperatuur heeft het in ieder geval niet gelegen, die was bij het "opstarten" en het vergisten prima in orde.
Op deze manier wordt de vergisting dus inderdaad heel traag.

Wel neem ik aan dat de gist op dit moment vitaal en in aantal cellen, genoeg is om een volgend brouwsel op de gistkoek te kunnen zetten.
Vergist het brouwsel dan weer zo langzaam, ga ik ervan uit dat het een trage gistsoort is.

Het zou me inderdaad verbazen als dit een lekker vlot verlopende vergisting gaat worden :-\

bazje

Hahahaha,

Ja, nu ik het zo terug lees, ik ook!
Maar goed,
Het brouwsel is aan het vergisten met de gist die eigenlijk op de nominatie stond om in de gootsteen te belanden.
Ik zie dit brouwsel dan ook als giststarter.
(waar je ook nog een kratje bier aan overhoudt)
Het volgende brouwsel (23 l) wordt dan super!

bertarna

Pakje gist hoeft toch niet volledig opgezwollen te zijn ?
Ik heb het maar 1 keer gehad dat het pak echt volledig opgezwollen was, was american ale van een maandje oud volgens de verpakking.

Maar al  is het niet opgezwollen, na maximum een dag maak ik er een giststarter van en tot nu toe nog geen enkel probleem gehad

dennis

Het hoeft ook niet helemaal op te bollen, het opbollen is een indicatie voor de gist activiteit. Als je ziet dat het in een dag tijd al aardig opbolt dan weet je dat de gist redelijk actief is. Als het wat langer duurt dan weet je dat een gistsstarter ten zeerste aan te raden is.

Jacques

Citaat van: bertarna op 05-11-2012  18:20 uPakje gist hoeft toch niet volledig opgezwollen te zijn ?
Ik heb het maar 1 keer gehad dat het pak echt volledig opgezwollen was, was american ale van een maandje oud volgens de verpakking.

Maar al  is het niet opgezwollen, na maximum een dag maak ik er een giststarter van en tot nu toe nog geen enkel probleem gehad

Klopt helemaal. Het is zelfs beter om het zakje niet helemaal op te laten bollen. Als ik mij niet vergis staat dat ook ergens op de Wyeast site.
Als je het zakje helemaal laat opbollen en een tijdje laat staan loop je het risico dat de gist geen voedingstoffen meer heeft en gaat interen op zijn reservestoffen. Hierdoor kan de gist minder makkelijk zich vermenigvuldigen.

bazje

Tsjonge,
Alweer wat geleerd.
Dit was het eerste smack-pack dat niet zo uitbundig helemaal opbolde.
Alle overigen die ik ooit gebruikt heb staan meestal na een aantal (2 tot 4) dagen bijna op knappen. (zo lijkt het)

Ik denk dat de oorzaak van de trage vergisting nu wel verklaard is.

RobinB

Citaat van: bertarna op 05-11-2012  18:20 uMaar al  is het niet opgezwollen, na maximum een dag maak ik er een giststarter van en tot nu toe nog geen enkel probleem gehad

Toch zou ik wachten tot er een duidelijk teken van leven is (opzwellen) voor je begint aan de starter. Vooral met oudere pakjes (> een jaar) kan het zijn dat alle gist dood is. Dat is dan zonde van je gemaakte starter.
Iets zegt me dat je alleen nog met relatief verse pakjes hebt gewerkt?

bertarna

Citaat van: RobinB op 06-11-2012  18:37 uToch zou ik wachten tot er een duidelijk teken van leven is (opzwellen) voor je begint aan de starter. Vooral met oudere pakjes (> een jaar) kan het zijn dat alle gist dood is. Dat is dan zonde van je gemaakte starter.
Iets zegt me dat je alleen nog met relatief verse pakjes hebt gewerkt?

Pakjes zijn nooit ouder dan 4 maand bij mij.

RobinB

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.