Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting gestopt wat nu

Gestart door Ko, 21-08-2012 18:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: seed7 op 22-08-2012  13:03 uGeheel theoretisch zou je met allen alfa-amylase toch tot een volledig vergistbaar bier kunnen komen, mits in voldoende mate aanwezig en bij tijd van leven. Als ze maar door blijven knippen houden we vanzelf alleen maar korte stukjes over.

Theoretisch gezien wel. Feit is dat beta-amylase zeer snel zijn werk doet. En dat alfa-amylase min of meer toevalligerwijs vergistbare suikers maakt. En daardoor doet de omzetting naar alleen vergistbare suikers erg lang. Door die hele lange tijd en de thermische belasting gaat het enzym steeds langzamer zijn werk doen (het tweede plaatje laat dat zien). Het gevolg is dat je kunt wachten tot Sint Juttemi.

seed7

Nog een stapje verder, hoewel het niet meer echt on topic is. De Bretjes lusten lange ketens ik meen tot 8 lang. Als je een vol smakende "brett" zou willen maken zou je dus relatief kort en relatief koel willen maischen.

s7.

Jacques

Citaat van: seed7 op 22-08-2012  13:28 uNog een stapje verder, hoewel het niet meer echt on topic is. De Bretjes lusten lange ketens ik meen tot 8 lang. Als je een vol smakende "brett" zou willen maken zou je dus relatief kort en relatief koel willen maischen.

Probeer het eens. Aan alleen theorie heb je niet zo veel. Hoe dingen in de praktijk uitpakken is belangrijker.

Ko

Wauw wat een reacties, en informatie dit heeft me een heel eind op weg geholpen.

Citaat van: Herman op 21-08-2012  19:29 uJe onthoudt ons helaas wat essentiële info: wat was je begin-SG en hoe heb je de 5 a 6 plato gemeten? Hydrometer of Refractometer?

Het SG heb ik gemeten met de deze refractometer van Brouwland.  Vandaag heb ik gemeten en het is een heel klein beetje gedaald naar ongeveer 5,8 plato wat dus neer komt op een SG van 1020. Ik ga het daarom komende vrijdag tijdens mijn volgende brouwsessie gewoon bottelen. Het bier smaakt overigens erg lekker.

Even voor de zekerheid, bij het het maischschema van dit recept wat ik vrijdag tijdens het bottelen ga brouwen verwachten jullie  dat ik tegen dezelfde problemen aan ga lopen?

Citaat van: McMelloW op 21-08-2012  19:02 uJa, het kan ook altijd nog gedestilleerd worden.

Dat klopt, (wordt ook nog een projectje wiskey stoken)

hansm

Citaat van: Ko op 22-08-2012  21:03 uHet SG heb ik gemeten met de deze refractometer van Brouwland.  Vandaag heb ik gemeten en het is een heel klein beetje gedaald naar ongeveer 5,8 plato wat dus neer komt op een SG van 1020.

Als je 5.8 Plato afleest na de vergisting en je bent begonnen op 1053, zit je op ongeveer 1005 en niet op 1020.
De alcohol in het bier zorgt voor een andere brekingsindex!

Meet maar eens na met een gewone hydrometer  :proost:

Herman

Citaat van: Ko op 22-08-2012  21:03 uHet SG heb ik gemeten met de deze refractometer van Brouwland.  Vandaag heb ik gemeten en het is een heel klein beetje gedaald naar ongeveer 5,8 plato wat dus neer komt op een SG van 1020. Ik ga het daarom komende vrijdag tijdens mijn volgende brouwsessie gewoon bottelen. Het bier smaakt overigens erg lekker.
Kijk! hier ga je dus de mist in. Je SG is waarschijnlijker ca 1.005! Je houdt geen rekening met de verstoring van o.a. alcohol. Hier is op het forum al vaker over geschreven.

Je kunt e.e.a. ook narekenen in o.a. Promash, zelf gebruik ik vaak de tool van  Hans Halberstadt.

Herman

Je hebt dus gewoon een heel mooie vergisting gehad met een schijnbare vergistingsgraad (SVG) van 86%. Lekker bottelen maar!

Ko

Citaat van: hansm op 22-08-2012  21:12 uAls je 5.8 Plato afleest na de vergisting en je bent begonnen op 1053, zit je op ongeveer 1005 en niet op 1020.
De alcohol in het bier zorgt voor een andere brekingsindex!

Meet maar eens na met een gewone hydrometer  :proost:

Ow, ok. Dat is heel goed nieuws!

Ik wist wel dat een refractometer wel wat afwijkt van een hydrometer, maar ik wist niet dat het zo veel was. Wat is de correctiefactor hierop dan eigenlijk? Of is dit alleen echt te zeggen dmv een hydrometer?

Het begin SG heb ik dan toch wel goed gemeten (12,4 plato) (hier zit nog geen alcohol in, dus daar ga ik dan wel vanuit).

hansm

Citaat van: Ko op 22-08-2012  21:20 uOw, ok. Dat is heel goed nieuws!

Ik wist wel dat een refractometer wel wat afwijkt van een hydrometer, maar ik wist niet dat het zo veel was. Wat is de correctiefactor hierop dan eigenlijk? Of is dit alleen echt te zeggen dmv een hydrometer?

Het begin SG heb ik dan toch wel goed gemeten (12,4 plato) (hier zit nog geen alcohol in, dus daar ga ik dan wel vanuit).

Ja, als er geen alcohol inzit klopt het wel.
Er is geen mooie lineaire omrekeningsfactor. Je kan het wel omrekenen met een tooltje (zoals al vermeld door Herman)

Ko

Citaat van: hansm op 22-08-2012  21:31 uJa, als er geen alcohol inzit klopt het wel.
Er is geen mooie lineaire omrekeningsfactor. Je kan het wel omrekenen met een tooltje (zoals al vermeld door Herman)

Ok, helemaal helder. Helaas (in dit geval dan) heb ik een mac en kan ik de tool niet 1,2,3 draaien. In BrouwVisie (wat ik gelukkig nu kan draaien) is dit niet mogelijk of wel?

Jacques

Citaat van: Herman op 22-08-2012  21:19 uJe hebt dus gewoon een heel mooie vergisting gehad met een schijnbare vergistingsgraad (SVG) van 86%. Lekker bottelen maar!

Ongelofelijk en dat met maar 20 minuten bij 64 ºC. Die mout moet wel heel erg goed opgelost zijn geweest.
Zo zie je maar weer dat:
a. de juiste informatie nodig is om de juiste conclusies te trekken;
b. de praktijk weer sterker is dan de theorie.

hansm

Citaat van: Jacques op 22-08-2012  21:51 uOngelofelijk en dat met maar 20 minuten bij 64 ºC. Die mout moet wel heel erg goed opgelost zijn geweest.

Maar wel 1 minuut op 78 ºC. Er is dus ook een opwarmperiode geweest en er is niet uitgemaischt. De enzymwerking is dus nog doorgegaan tot het wort na het spoelen een temperatuur van zo'n 80 ºC bereikte.

Al met al wel wat langer dan 20 minuten dus :brouwen:

Herman

Citaat van: Ko op 22-08-2012  21:44 uOk, helemaal helder. Helaas (in dit geval dan) heb ik een mac en kan ik de tool niet 1,2,3 draaien. In BrouwVisie (wat ik gelukkig nu kan draaien) is dit niet mogelijk of wel?
Ik vermoed van wel, Oscar heeft er zo ongeveer alles in gestopt dat er in kan. Ik kan me niet voorstellen dat dit er niet in zit.

Jacques

Citaat van: hansm op 22-08-2012  22:06 uMaar wel 1 minuut op 78 ºC. Er is dus ook een opwarmperiode geweest en er is niet uitgemaischt. De enzymwerking is dus nog doorgegaan tot het wort na het spoelen een temperatuur van zo'n 80 ºC bereikte.

Die 80 ºC haalt het beslag/borstel niet. Steek maar eens een thermometer in je borstel al je aan het spoelen bent.
Tegenwoordig spoel ik met water van 93 ºC en zelfs dan haal ik een paar centimeter in de bostel  de 80 ºC niet!

Het opwarmen van 64 naar 72 ºC zal zeker een positieve invloed hebben gehad op de afbraak van de zetmeelketens.
En tijdens het spoelen zal de afbraak verder zijn gegaan.

BierHenk

Citaat van: Herman op 22-08-2012  22:28 uIk vermoed van wel, Oscar heeft er zo ongeveer alles in gestopt dat er in kan. Ik kan me niet voorstellen dat dit er niet in zit.
Klopt.
Zit in het Rekencentrum.
Of hij in de pas loopt met de tool van Hans heb ik niet gecontroleerd.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.