Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergistingstemperatuur boven de 22 ºC

Gestart door jodehoop, 20-06-2012 13:58 u

Vorige topic - Volgende topic

jodehoop

Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort een nieuw biertje brouwen, echter heb ik geen kast om de vergistingstemperatuur onder controle te houden. Effe doorsparen nog en een goed plekkie zoeken om hem kwijt te kunnen.

In Spanje is de temperatuur in mijn garage zo'n 22 ºC en zal nog wel op lopen de komende maanden tot 26 a 28 ºC.
Is het nog mogelijk om bij die temperaturen te vergisten? En zo ja, welk bier en met welke gist soort raden jullie mij aan te brouwen?
Groeten,
Johan.

hansm

Je kan een saison brouwen, met Belgische saison-gist (Wyeast 3724). Die doet het het best bij hoge temperaturen (tot zelfs 35 ºC)

Gerb

Let wel op dat de Belgian Saison een hele moeilijke gist is, die erg traag kan zijn. De French Saison schijnt beter te vergisten. Heb je nergens een kelder waar je kan vergisten? Vanaf een graad of 17 kan je prima bovengisters maken.

RobinB

Bovengisters stoppen pas met vergisten boven 37 grC.
Je kán dus gewoon je bier vergisten in Spanje. ;D

Uit een mooie grafiek van Geert, bleek overigens dat het maximum aan esterproductie rond de 24 grC ligt.
Misschien dat het dus met een "normale" bovengister boven 28 grC ook wel weer meevalt? :weetniet:

Jacques

Je zou kunnen vergisten met de Chimay of Rochefort gisten. Die geven mooie bieren bij hogere temperaturen.

jodehoop

Bedankt voor de reacties!

Een hele geruststelling dat ik ook met wat hogere temperaturen kan vergisten. Dat word dus volgende week weer brouwen.
Ondertussen ga ik door met sparen voor een goede gist kast.
Proost!!!

Oscar

Citaat van: jodehoop op 21-06-2012  13:41 uOndertussen ga ik door met sparen voor een goede gist kast.

Je kunt ook koelen in een speciekuip met water... :)

Etn82

Citaat van: Oscar op 21-06-2012  13:49 uJe kunt ook koelen in een speciekuip met water... :)

Waarmee koel je dan? Wat kan je daar zoal voor gebruiken?

Oscar

Citaat van: Etn82 op 18-07-2012  17:07 uWaarmee koel je dan? Wat kan je daar zoal voor gebruiken?

Eeuh, water... ;D

Etn82

Citaat van: Oscar op 18-07-2012  18:09 uEeuh, water... ;D

Ah, lekker simpel :)

DenUil

Citaat van: Etn82 op 18-07-2012  17:07 uWaarmee koel je dan? Wat kan je daar zoal voor gebruiken?

Het verdampen van het water trekt warmte uit het vergistingsvat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Evaporative_cooler

-- edited: lidwoord vergeten... :o oeps

Vergelijkbare Topics (7)

40710

Reacties: 12
Gelezen: 1718

23901

Reacties: 12
Gelezen: 5815

6223

Reacties: 9
Gelezen: 3819

44755

Reacties: 44
Gelezen: 1659

30008

Reacties: 5
Gelezen: 1738

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.