Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

En waar is mijn hop nou gebleven?

Gestart door @, 21-01-2012 19:42 u

Vorige topic - Volgende topic

@

Hoi,

Ik heb weer eens een IPA gebrouwen, en daarnet een fles open getrokken.
Tot mijn verbazing, en frustratie is het totale drooghop-aroma verdwenen. Tijdens het bottelen smaakte en rook het bier precies zoals ik het bedoeld had. Een krachtige hopgeur, en een prettihe bitterheid.
Maar dat is nu totaal weg.
Ik heb het brouwsel opgedeeld in 2 batches. De ene batch is droog gehopt met Cascade, de andere met magnum hop. De Cascade batch is erg vlak van smaak, een beetje muf zelfs. De magnum batch is net een bak met vruchten. Lychee komt er in me op als ik hem ruik en proef.

Ik dacht dat het aan het bottelen lag, want een eendere batch was ook het hoparoma kwijt,maar daar heb ik deze keer extra op gelet.
Ik snap het niet. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Voor het bottelen waren beide batches prima namelijk.

Ed.

Oscar

Tsja...wat kan een weekje rijping/hergisting op fles toch nog een hoop veranderen aan het bier he.... :)

William

Citaat van: Oscar op 21-01-2012  20:29 uTsja...wat kan een weekje rijping/hergisting op fles toch nog een hoop veranderen aan het bier he.... :)

Ook ten positieve. Vaak merk ik dat kort na de hergisting hoparoma's nog niet goed in het bier zitten maar als de koolzuur tijd krijgt om goed op te lossen dat de hoparoma's ook beter tot hun recht komen. Geduld.

Broeder Tuk

Citaat van: William op 21-01-2012  20:48 uOok ten positieve. Vaak merk ik dat kort na de hergisting hoparoma's nog niet goed in het bier zitten maar als de koolzuur tijd krijgt om goed op te lossen dat de hoparoma's ook beter tot hun recht komen. Geduld.

Ik heb het idee dat je zonder koolzuur ook geen hoparoma hebt. Die koolzuur is zo belangrijk voor de smaak he.

William

Citaat van: Broeder Tuk op 21-01-2012  22:12 uIk heb het idee dat je zonder koolzuur ook geen hoparoma hebt. Die koolzuur is zo belangrijk voor de smaak he.

Zonder koolzuur zal het hoparoma heel anders zijn. Er is nog hoop voor @.

@

Ik begrijp dus dat het weer eens aan komt op mijn beste karakter eigenschap, geduld ;D

Bedankt voor de reacties.

Gerb

Was het bier troebel toen je het bottelde of zat er veel gist in? Gist kan de hoppigheid aardig bedekken.

@

Het bier was volkomen helder tijdens het bottelen.
Ik zal het een tijdje koud we zetten, een kijken of het over een weekje beter gaat.

Vergelijkbare Topics (7)

31041

Reacties: 6
Gelezen: 2389

37856

Reacties: 3
Gelezen: 2095

15228

Gestart door RGeraads

Reacties: 13
Gelezen: 5024

43776

Reacties: 7
Gelezen: 846

23753

Gestart door duonra

Reacties: 67
Gelezen: 20542

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.