Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe maak ik een "zacht" bier

Gestart door Robert1968, 14-11-2011 15:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Robert1968

Ik heb al diverse volmout bieren gebrouwen en had valt me op dat het ene bier veel zachter/milder van smaak is dan het andere bier. Alle smaken in het bier lijken daarbij beter in balans. De vraag is waar dit nu aan ligt: moutsoort, gistsoort, hopsoort?, zouten aan water toegevoegd, maisch- of gistcondities, duur van lagering/hergisting? Of aan alles een beetje. Ik heb geen idee.

Zijn er wellicht algemene tips om een "zachter" bier te krijgen?

Groet.

Ronald_

Citaat van: Robert de Boer op 14-11-2011  15:28 uIk heb al diverse volmout bieren gebrouwen en had valt me op dat het ene bier veel zachter/milder van smaak is dan het andere bier. Alle smaken in het bier lijken daarbij beter in balans. De vraag is waar dit nu aan ligt: moutsoort, gistsoort, hopsoort?, zouten aan water toegevoegd, maisch- of gistcondities, duur van lagering/hergisting? Of aan alles een beetje. Ik heb geen idee.

Zijn er wellicht algemene tips om een "zachter" bier te krijgen?

Groet.

Ik denk dat wat jij bedoeld voornamelijk komt als je bier brouwt waarbij de ingredienten heel goed op elkaar zijn afgestemd. Geen extreme bieren, grote hopgisten, hoge alcoholpercentages, veel donkere mout etc..

Edgar

Er zijn meerdere manieren waarop een bier 'niet-zacht' kan zijn. Dat maakt je vraag lastig te beantwoorden.

Feit is dat naarmate je het brouwproces en de vergisting beter controleert, de bieren in het algemeen fijner, en misschien zachter worden. Bijvoorbeeld de scherpe smaak van hogere alcoholen kan je voorkomen door temperatuurgecontroleerd te vergisten.
De harde bitterheid die hop soms kan geven kan je voorkomen door de pH van je bier tijdens het koken te beheersen. Samentrekkendheid -ook een vorm van hardheid misschien- is ook te controleren door maisch- een kook-pH en bijvoorbeeld ook door op tijd te stoppen met -of helemaal niet te- spoelen.

Ingrediënten en de balans daartussen doen ook een hoop. Teveel gebrande mouten -een typische beginnersfout in een poging de kleur van een commerciëel bier te bereiken zonder kleurstoffen- geven een gebrande smaak die je misschien ook 'hard' kunt noemen.
Water: ja en nee. Goed aangezuurde maisch en spoelwater zal in het algemeen geen harde smaak geven, ook hard water niet, met uitzondering misschien van pils met zeer veel hopmassa. Een hoog sulfaatgehalte echter kan dat weer wel. Chlorides kunnen dan weer een zachte, volle smaaksensatie geven, net als een kleine hoeveelheid diacetyl.

Geduld doet ook een hoop. Direct na de hergisting is een bier meestal nog niet in balans. Inderdaad kan lagering in die zin ook helpen, hoewel er velen zijn die dat onzin vinden en zeggen dat je net zo goed kunt lageren in de fles. Ook dan kost het in elk geval enige tijd.

Ik noem nu maar een paar dingen maar ik laat me graag verbeteren/aanvullen door mensen die er echt verstand van hebben.

Om erachter te komen waarom je eigen bieren naar jouw smaak te hard smaken is het zinnig om eens samen met anderen te brouwen of je methode goed te onderzoeken om er een lijn in te proberen ontdekken. Een follow-up in een besproken recept kan dan nuttig zijn bijvoorbeeld.

goom

Wat dacht je van je persoonlijke smaak en beleving daarbij.
Wat voor de een zacht is hoeft dat voor een ander niet te zijn.

janjansen

Edgar, dat is een hoop nuttige gebundelde informatie die je daar geeft.
Dank daarvoor.

12345

En ik sluit me graag aan bij de vorige spreker!

Johannes

Wat Edgar zegt klopt als een bus (uiteraard  ;) )Ik ben nog wel benieuwd wat Robert precies bedoelt. Robert, kun je aan de hand van commerciele voorbeelden aangeven wat je bedoelt?

Robert1968

CiteerIk ben nog wel benieuwd wat Robert precies bedoelt. Robert, kun je aan de hand van commerciële voorbeelden aangeven wat je bedoelt?
Jazeker, ik heb krap 2 maanden een Dubbelbock gebrouwen, ondergistend met de 2206 Bavarian Lager. Prima smakend bier, maar vergelijk ik deze met bv. een Brand Dubbelbock dan is de Brand veel zachter/ronder van smaak (ik vind het lastig dit anders te omschrijven). Het kan best zijn dat mijn Dubbelbock nog wat aan de jonge kant is en de scherpe kantjes minder zullen gaan worden. Ook voeg ik vaak CaCl2 aan het brouwwater toe om het bier een zachtere smaak te geven zoals Edgar al aangeeft. pH corrigeer ik altijd naar 5.4 met melkzuur.
Echter dit doe ik bijna aan al mijn bieren en ze smaken niet allen even zacht. Er zullen ongetijfeld een hoop (andere) aspecten zijn die hierbij een rol spelen en ik begrijp dat mijn vraag niet zo eenvoudig is te beantwoorden.

Oscar

Citaat van: Robert de Boer op 14-11-2011  21:43 uEr zullen ongetijfeld een hoop (andere) aspecten zijn die hierbij een rol spelen en ik begrijp dat mijn vraag niet zo eenvoudig is te beantwoorden.

Inderdaad, en waar jij naar vraagt is gewoon balans in je bier, en dat blijft moeilijk. Je kunt in ieder geval geen regel bedenken waar een recept/brouwmethode aan moet voldoen om dit te bereiken. Wel zijn er enkele richtlijnen, maar ook die geven geen garantie.
Je komt hier weer op het orkest verhaal, als er eentje een halve toon naast zit, klopt het geheel al niet meer...

Edgar

Ik ben het niet helemaal eens met Oscar dat het 'gewoon balans' is, noch dat dat moeilijk blijft. Harde smaak kan gewoon wijzen op wat je brouwfouten zou kunnen noemen en die zijn vaak gemakkelijk te voorkomen.

Ik heb ook gemerkt dat door me in grote lijnen te houden aan stijlkenmerken (gistkeuze, recept, etc) en de praktijken die ik hierboven beschrijf, een bier vaak vanzelf in balans komt. Gebalanceerde bieren brouwen in zeg maar de 'vrije stijl' -misschien doelt Oscar daarop- is inderdaad veel moeilijker. Ik raad beginnende brouwers dan ook van harte aan om eens één stijl te kiezen en daarbinnen lichtjes te variëren. En uitgaan van beproefde en liefst eenvoudige recepten. De simpelste recepten leveren maar al te vaak de beste bieren op.

Goom maakt eigenlijk wel een goed punt dat ik nog helemaal niet noemde: smaak. Het door anderen laten proeven van je bier kan veel inzicht geven. Onlangs nog hier op 't forum, wie was 't? Ed geloof ik. Klaagde over een harde nabitter en kreeg van een andere proever van datzelfde bier de duimen omhoog.

Adrie

Zacht is toch meer een mondgevoel dan een smaak. Mij doet zacht/niet zacht denken aan tanninen. Een wrang, samentrekkend gevoel in de mond. Commerciële bieren hebben daar minder last van omdat deze vaak gefilterd worden. Tannine-eiwitcomplexen worden dan uit het bier gehaald.

Mijn ervaring is dat bieren zachter worden als zij een tijdje gerijpt hebben. Dit komt dan voornamelijk doordat die tannine-eiwitcomplexen bezonken zijn. Omdat dit heel kleine deeltjes zijn, kan dat wel even duren.

Jacques

Mijn ervaring is dat je zachte bieren krijgt als je de bostel niet te veel spoelt, weinig hop gebruikt, een gist gebruikt die een lagere vergistingsgraad heeft en een lage vergistingstemperatuur aanhoudt. Dat laatste is om de hoeveelheid esters te beperken. Ethylacetaat kan een iets scherp bijtend mondgevoel geven.

En het spreekt voor zich dat de hoeveelheid gebrande mouten beperkt moet zijn. Caramouten daarentegen dragen bij aan een ronde en zachte smaak.

Verder helpt calciumchloride om een rondere smaak te krijgen zoals al eerder genoemd is.

Je kunt dus niet één factor aanwijzen waardoor een wat zachtere smaak krijgt. De smaak van je bier beheersen blijft een complexe aangelegenheid.

Vergelijkbare Topics (7)

14303

Reacties: 9
Gelezen: 3272

36709

Reacties: 6
Gelezen: 1507

29346

Reacties: 13
Gelezen: 4478

3571

Reacties: 18
Gelezen: 23343

38776

Reacties: 1
Gelezen: 1231

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.