Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Fout gemaakt met spoelwater?

Gestart door 0180, 08-10-2011 19:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0180

Gister mijn eerste ervaring opgedaan met een mout pakket van Brouwland, het moest 20 ltr. Gabriel worden (tripel)

Er gingen een aantal zaken fout, die uiteraard leerzaam zijn voor een volgende keer en ik hoop op wat waardevolle aanwijzigingen.

1. Het bleek dat mijn digitale voedsel thermometer niet zo geschikt bleek, deze gaf een veels te hoge waarden aan. Hierdoor ben ik dus verder gegaan met de aanduiding op mijn elektrische brouwketel  :( Hiervoor ga ik een nieuwe aanschaffen.
2. Het filteren met mijn zelf gemaakte hevelfilter ging niet optimaal, deze liep regelmatig leeg. Met de start had ik 22 ltr. brouwwater gebruikt, volgens de handleiding. Vervolgens heb ik gespoeld met zo'n 4 ltr. water. Niet gedacht om jodium te kopen om hier een test mee te doenen uiteraard niet in huis!
3. Na het koken en koelen, kwam ik uit op amper 14 ltr. in mijn gistvat. Had ik met meer water moeten spoelen? Het is mij niet duidelijk wat een normale hoeveelheid spoelwater is.

Het eind SG is 1074 terwijl dit volgens de handleiding 1090 had moeten zijn.

Inmiddels staat het brouwsel lekker te pruttelen en ik ben benieuwd of het wat gaat worden.

dennis

Hmm, uit jouw verhaal wordt me nog niet helemaal duidelijk waar het precies misgegaan is. De omzetting van zetmeel naar suiker is misschien niet optimaal gebeurd omdat je thermometer niet jofel was. Dat zou verklaren dat je maar 1074 hebt ipv 1090.
En ergens is er iets raars gebeurd met je hoeveelheden wort. Als je met 22 l bent gestart had ik toch wel iets meer verwacht. Misschien moet je nog eens goed naar je ontwerp van je hevel filter kijken. Ik heb er niet veel verstand van maar van wat ik gehoord heb zou je het uiteinde, aan de buitenkant van ketel, niet te hoog moeten laten eindigen. Als een aansluiting niet helemaal luchtdicht is dan sluipen er bellen naar binnen en stopt het hevel.

Het bier is nog zeker niet mislukt, het is alleen een ander biertype geworden ;)

toon van den broek

Volgens mij is het nog steeds een tripel hoor met SG 1074. Eventueel kan je nog wat kristalsuiker toevoegen als je per se een zwaarder bier wilt hebben.
Verder vind ik 4 liter spoelwater wel weinig, hoewel er natuurlijk ook veel hobbybrouwers zijn die weinig tot niet spoelen.
Maar dit kost i.i.g wat rendement. Ook zal je versuikering wellicht niet optimaal geweest zijn met een afwijkende thermometer.
Zelf maisch ik altijd nog een 20 tot 30 minuten op 75-76 graden af om zeker te zijn dat alles versuikerd is. Je ziet dan ook goed dat het wort dan mooi helder en ook dunner wordt boven de bostel als je even niet roert.
Je bier gaat vast goed smaken.

Groeten, Toon.

Henielma

Citaat van: 0180 op 08-10-2011  19:52 u1. Het bleek dat mijn digitale voedsel thermometer niet zo geschikt bleek, deze gaf een veels te hoge waarden aan. Hierdoor ben ik dus verder gegaan met de aanduiding op mijn elektrische brouwketel  :( Hiervoor ga ik een nieuwe aanschaffen.

Hoe weet je dat de digitale voedsel thermometer de verkeerde waarde aangaf. Kan het ook de onnauwkeurigheid van de elektrische brouwketel thermometer of thermostaat zijn die de verkeerde waarde aangaf?

0180

Citaat van: dennis op 08-10-2011  20:09 uMisschien moet je nog eens goed naar je ontwerp van je hevel filter kijken. Als een aansluiting niet helemaal luchtdicht is dan sluipen er bellen naar binnen en stopt het hevel.

Ik heb mijn hevelfilter met snelkoppelingen gemaakt, dit vanwege het gemak met schoonmaken. Het zou best kunnen dat er één niet goed vastzat.

Citaat van: Henielma op 08-10-2011  21:35 uHoe weet je dat de digitale voedsel thermometer de verkeerde waarde aangaf. Kan het ook de onnauwkeurigheid van de elektrische brouwketel thermometer of thermostaat zijn die de verkeerde waarde aangaf?

De thermometer liep ineens heel snel op, bij controle in koud water bleek dat de aangegeven temperatuur niet omlaag ging.

Ik heb inmiddels wat artikelen over spoelwater gelezen en begrijp dat dit inderdaad wel wat hoger mag wezen. Ik begrijp dat er gemiddeld per kg mout een liter water verloren gaat?

Henielma

Mogelijk is er water, waterdamp of wort in de sensor gekomen.

De sensor verwarmen kan helpen om dit vocht weer uit de sensor te laten gaan.

hansm

Citaat van: 0180 op 08-10-2011  19:52 u2. Het filteren met mijn zelf gemaakte hevelfilter ging niet optimaal, deze liep regelmatig leeg. Met de start had ik 22 ltr. brouwwater gebruikt, volgens de handleiding. Vervolgens heb ik gespoeld met zo'n 4 ltr. water. Niet gedacht om jodium te kopen om hier een test mee te doenen uiteraard niet in huis!
3. Na het koken en koelen, kwam ik uit op amper 14 ltr. in mijn gistvat. Had ik met meer water moeten spoelen? Het is mij niet duidelijk wat een normale hoeveelheid spoelwater is.
ls staat het brouwsel lekker te pruttelen en ik ben benieuwd of het wat gaat worden.

Je hebt in totaal 22+4 liter water gebruikt, dat is dus 26 liter. Stel je hebt een kilo of 6 mout, daarin blijft ongeveer 6 liter water achter. Bij begin koken dus 20 liter ongeveer.

Tijdens het koken van een hoeveelheid in die ordegrootte verdampt ongeveer 20%. Hou je over na het koken 0,8 * 20 = 16 liter. Na het koken heb je nog een paar liter verlies (blijft achter in de ketel en in de hop) ==> 14 liter klopt aardig.

Volgende meer spoelwater gebruiken en misschien wat dunner maischen (als je maischketel groot genoeg is).

Heb je de uitloop van de hevelfilter lager dan de bodem van de pan? Normaal als het eenmaal loopt stopt het niet meer.

0180

Citaat van: hansm op 09-10-2011  09:52 uVolgende meer spoelwater gebruiken en misschien wat dunner maischen (als je maischketel groot genoeg is).

Heb je de uitloop van de hevelfilter lager dan de bodem van de pan? Normaal als het eenmaal loopt stopt het niet meer.

Klinkt allemaal logisch en komt aardig overeen met mijn ervaringen.
Maischen met kan met iets meer water zal ik volgende keer zeker doen, lijkt me dan ook iets makkelijker filteren met een dunner beslag?

Mijn hevelfilter heeft inderdaad een uitloop lager dan de bodem van de pan, hier verdenk ik toch echt een van de snelkoppelingen.
Ik overweeg om een filterbodem te maken i.s.m. de kraan in de brouwketel, ik ben op zoek naar geschikte geperforeerde RVS plaat maar kan nog niets vinden. Nadeel hiervan is dat de kraan iets boven de bodem is geplaatst en je zo ook weer minimaal een liter verliest of zou je tegen het einde de pan voorzichting voorover kunnen hellen?

dennis

Oja, een andere vuistregel voor spoelen is doorgaan tot de dichtheid te laag wordt, ergens rond 1017-1020 is wel een mooie waarde om te stoppen.

Ja, pan even hellen kan geen kwaad. En als je tijdens het maischen af en toe de onderste liters aftapt en bovenop gooit dan komt dat je efficiëntie ten goede.

Hopmans

Je kan niet stoppen met spoelen, omdat je aan de totale hoeveelheid water moet voldoen.
Maar als je echt moet stoppen, omdat je SG beneden de 1016 dreigt te komen (kafsmaak), dan
moet het tekort aan water erbij tijdens koken.

toon van den broek

Zelf proef ik de kafsmaak eigenlijk niet zo gauw. In de meeste brouwerijen spoelt men ook veel langer door.
Wellicht omdat het rendement belangrijker is dan bij ons.

Heb het even opgezocht.
In de oudere literatuur geeft men aan dat bij bier van gemiddeld extractgehalte (12grPlato/sg1048) men doorspoelt tot 0,4-0,5 Plato (dus sg1002!)
Recentere literatuur geeft SG 1002-1006 aan.

Toon

Herman

Citaat van: Hopmans op 09-10-2011  20:08 uJe kan niet stoppen met spoelen, omdat je aan de totale hoeveelheid water moet voldoen.
Jawel hoor, gewoon leidingwater toevoegen.

Zelfgebrouwen bieren die weinig spoelwater hebben gekregen, smaken me beter dan die met veel spoelwater. Mensen vragen vaak hoe ik zo'n zachte afdronk krijg, ik wijt dit toch met name aan het weinige spoelen (soms helemaal niet) dat ik gewend ben. Komt bij dat ik allergisch ben voor kafsmaak ;)

Oscar

Citaat van: Hopmans op 09-10-2011  20:08 uomdat je SG beneden de 1016 dreigt te komen (kafsmaak),

Kafsmaak heeft niet zozeer te maken met het SG van je uitloop, maar meer met de pH van je uitloop. Deze moet (volgens mij) onder de 6 blijven.... :)

0180

Gisteren een nieuwe poging ondernomen met een klein brouwsel, ik heb het hevelfilter enigzins aangepast en deze werkt nu beter.

Gisteren begonnen met 12 ltr water en 2 kilo mout.
Na het maischen en filteren hield ik ongeveer 8 liter over en na het koken en koelen nog maar een 3 liter.
De 3 liter had een hoog SG van boven de 1100, ik heb het aangelengt met water tot 7 liter en kwam toen op het beoogde SG van 1050. Is het een optie om de ketel tijdens het koken af te dekken, of is de oplossing van water toevoegen beter?

Raymond293

Citaat van: 0180 op 07-11-2011  14:03 uIs het een optie om de ketel tijdens het koken af te dekken, of is de oplossing van water toevoegen beter?

Nee, dat is geen optie. Je krijgt daardoor een "groentesmaak" aan je bier.
Meer informatie daarover hier:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=3601.msg277731;topicseen#msg277731

Edgar

Citaat van: 0180 op 07-11-2011  14:03 uIs het een optie om de ketel tijdens het koken af te dekken, of is de oplossing van water toevoegen beter?

Als je volume zo klein is, en (dus) het vermogen van de brander zo relatief hoog, kan je rustig gedeeltelijk je pan afdekken. Als je zo ver inkookt, krijg je te maken met een verlaagde hop-efficiëntie, een hoger kookpunt, meer verkleuring en dergelijke. Bijvullen kan je dus beter al tijdens het koken al doen, maar nogmaals, met het gedeeltelijk afdekken van je pan heb je echt niet onmiddellijk bloemkoolbier. Er moet wel voldoende verdamping zijn en voldoende kookbellen.

Let wel goed op overkoken.

12345

Citaat van: 0180 op 09-10-2011  18:28 uNadeel hiervan is dat de kraan iets boven de bodem is geplaatst en je zo ook weer minimaal een liter verliest of zou je tegen het einde de pan voorzichting voorover kunnen hellen?

De kraan mag gerust een paar cm boven de bodem staan. De ketel trekt dan het laatste stukje leeg door de hevelwerking.

Het hevelen gaat door, totdat het eerste gaatje in het hevelfilter boven de vloeistofspiegel uitkomt. Op dat moment loopt je filter leeg en stopt het hevelen. Als je de zaak schuin gaat houden, komen in elk geval sommige gleufjes van het hevelfilter boven de vloeistofspiegel (want die blijft horizontaal). Je hebt dan meer verlies. En je ziet er niets van want de ketel zit vol met de bostel. Niet schuin houden, dus.

Iets anders waar je op moet letten is, dat je een slang aan je kraan bevestigd die lager uitkomt dan de bodem van de pan en dat die slang vooral op het laatst in de vloeistof moet blijven. Anders gaan er luchtbellen naar boven en stopt het hevelen voortijdig.

Heb je de sensor van je electronische thermometer in zijn geheel in het beslag gestopt? Dat heb ik de eerste keer gedaan en die thermometer gaf al na een paar minuten krankzinnig hoge waarden aan en bleek compleet ter ziele. De meeste sensoren kunnen daar niet tegen en je moet ze ofwel alleen met het stalen deel in de vloeistof hangen ofwel ze in een buisje of slangetje verpakken dat van onderen dicht is.

Succes!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.