Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Snelle vergisting Wyeast Belgian White

Gestart door Nils, 29-05-2011 10:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Nils

Afgelopen vrijdag heb ik een Brewferm Mr White pakket gemaakt voor 20 liter witbier. Nu kwam ik op een te laag SG uit, 1042 ipv 1055.
Vervolgens heb ik het gistvat in mijn gistkast gezet en de TC10 ingesteld op 23 ºC .
De gist die ik heb gebruikt is de Wyeast Belgian White waar ik een giststarter van had gemaakt van 1 liter. Op de brouwdag heb ik deze afgegoten en weer opgestart met een halve liter moutextract-oplossing. Wat me opviel bij het maken van de giststarter was dat het Wyeast=pakje al 2 uur na smacken bol stond.
Nu heb ik vrijdag, eind van de middag, het 30 liter-vat in de gistkast gezet en zaterdagmorgen bubbelde het water zelfs gedeeltelijk uit het waterslot en er stond een schuimlaag in het vat tot aan de deksel (dit kon ik vanaf de buitenkant zien, het vat is dus niet open geweest). Nu kijk ik vanmorgen (zondag) weer en er is nu niets van activitiet meer te bekennen in het waterslot.
Kan het zijn dat de hoofdvergisting nu al voorbij is? Zo snel heb ik het in ieder geval nog niet meegemaakt.
Ik weet dat ik het zou kunnen meten maar ik heb nog geen refractometer en vind het zonde om al te veel van dit hopenlijk smakelijke bier op te offeren.  :)

Gerb

Het kan de het grootste gedeelte van de vergisting al voorbij is. Zeker bij 23 graden. Ik zou je wel aanraden om het bier nog een dag of 4 te laten staan als je niet gaat hevelen om te lageren. Na deze 6 dagen zou ik de temperatuur wel verlagen tot een graad of 17-18. En je hebt gelijk: een meting met een hydrometer kan uitkomst bieden.

J.R. Brouwer

Dag Nils,

Zelf net begonnen met bierbrouwen en had dezelfde ervaring Ik dacht het mezelf gemakkelijk te maken door gebruik te maken van de vloeibare gist van Wyeast 3787 Trappist HG.
Het moest 10 liter dubbel abdijbier worden. De begin SG was 1.160. De gisting verliep heel erg goed maar na 1 dag stopte deze nagenoeg op een langzaam bloepen na. Dit terwijl ik 10 dagen een gisting in de mandfles had verwacht. Twee keer nog een giststarter gemaakt maar de gisting in de fles kwam niet op gang. Toen ik na 7 dagen de sg meette was deze 1.012. Dus eigelijk klaar om te bottelen. Heb ik dan ook maar gedaan. Leuk om hier te lezen dat het dus echt heel erg snel kan als de temperatuur wat hoger buiten is.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.