Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Extreem hoge temperatuur

Gestart door Hans VH, 15-04-2011 15:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Hans VH

Mijn saison stond al 2 weken te gisten bij 30°C in de gistkast (Wyeast saison-gist). Een paar dagen eerder was het SG=1020. Ik wilde de gistkast afzetten, maar 's anderendaags stelde ik vast dat die door een of andere stommiteit gedurende ongeveer 24u op >40°C had gestaan. Met het bier erin! Het waterslot was goed aan het bluppen, dus gisting was nog actief. Meteen teruggebracht op kamertemperatuur.

Na 2 dagen heb ik het bier afgekoeld naar 5°C en 's anderendaags gebotteld (SG 1012).

Ik ben nieuwsgierig naar het resultaat. iemand een voorspelling wat ik mag verwachten?

Gerb

Het kan goed of slecht uitpakken, dat hangt af van de hoogte van de temperatuur en de duur. Bij enkele uren 40 graden (omgevingstemperatuur) zou het goed kunnen gaan. De dichtheid is nog wel flink omlaag gegaan, dus er is wel iets gebeurd. Ik denk dat het de uiteindelijke smaak niet ten goede komt. Heb je nog verse gist bij het bottelen toegevoegd. En hoeveel suiker? 1012 betekent dat is hoogstwaarschijnlijk nog niet helemaal klaar was. Vinger aan de pols dus.

Albertus

Het zou me niet verbazen wanneer blijkt dat de Saison gist hier tegen kan en zelfs een aardige Saison oplevert. Deze gist werkt nog goed bij 35 ºC en zo heet is het bier misschien niet eens geweest.
Hou ons op de hoogte.

Bert

RobinB

Normaliter deelt S. cerevisiae niet boven 40 grC.
Of ze het overleven...? Gistjes zijn best stug...

Hoe zeker weet je dat ook het bier >40 grC is geweest en hoeveel precies?

Jacques

Citaat van: Albertus op 15-04-2011  17:07 uDeze gist werkt nog goed bij 35 ºC

Zelfs nog hoger. Bij Dupont heb ik gezien dat er vergist werd bij 37 ºC!

EBC

Mijn voorspelling is dat je bier niet is uitgegist. Ik vrees dat je te vroeg hebt gebotteld. Ik begrijp ook niet waarom je gekoeld hebt naar 5 ºC.

Hopmans

Citaat van: Jacques op 15-04-2011  23:59 uZelfs nog hoger. Bij Dupont heb ik gezien dat er vergist werd bij 37 ºC!
Misschien wel slim om ff mee te nemen met het nieuwe kloon-project.
Je hoeft dus geen maanden te wachten, die temp moet gewoon omhoog.

RobinB

Daar wordt ook rekening mee gehouden, wees gerust! :)

Jacques

Citaat van: EBC op 16-04-2011  11:22 uMijn voorspelling is dat je bier niet is uitgegist. Ik vrees dat je te vroeg hebt gebotteld. Ik begrijp ook niet waarom je gekoeld hebt naar 5 ºC.

Ook ik ben bang dat het bier niet geheel uitgegist is. Voor veel gisten zijn hoge temperaturen niet gewenst maar een paar gisten hebben die hoge temperaturen juist nodig.

rafken1958

Volgens mijn bevindingen met Wyeast 3724 (Belgian Saison) verloopt de gisting het best bij een temperatuur tussen 28 en 30° in de gistkast. Mijn 2e brouwsel met deze gist is nu 18 dagen aan het gisten - gestart aan SG 1060 zit ik nu aan 1010. Mijn eerste brouwsel met deze gist : begin SG 1060 eind SG na 21 dagen gisting 1008. Na afhevelen laat ik het bier wel 3 à 4 weken koud lageren.
Hans VH bottelt reeds na een dag of twee - vind ik zeer korte lagering - is het bier dan reeds voldoende uitgeklaard?

rafken1958

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.