Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelen met karamel!

Gestart door djeetn, 20-02-2011 18:59 u

Vorige topic - Volgende topic

djeetn

Ik heb het niet direct gevonden op dit forum, als het wel als eens werd aangehaald... mijn excuses!!! Ik wil mijn volgend bier (die ik nog moet brouwen) bottelen met karamel! Op zich zie ik hier niet direct een probleem optreden  :weetniet:, denken er hier een paar andere hobbybrouwers anders over???

RobinB

Zolang je het % vergistbare suikers weet en de stroop/oplossing niet te dik maakt, zie ik geen probleem.

djeetn

Dacht ik ook! Ik ga laten weten hoe het verloopt! Ik wou eerst zeker zijn of er geen te grote risico's aan vasthingen!! dankjewel  :degroeten:

Oscar

Citaat van: djeetn op 20-02-2011  22:08 uIk wou eerst zeker zijn of er geen te grote risico's aan vasthingen!!

Het grootste risico is dat je een slechte hetgisting krijgt wegens te weinig vergistbare suikers. Met welke reden wil je met karamel bottelen  :weetniet:

djeetn

Eigenlijk gewoon om te weten welke invloed het heeft op de smaak! Jij ziet bottelen met karamel niet echt zitten Oscar?

Oscar

Citaat van: djeetn op 21-02-2011  08:33 uJij ziet bottelen met karamel niet echt zitten Oscar?

Nee, qua smaak zal het effect niet zo heel groot zijn denk ik, maar het meest onzekere is de hoeveelheid vergistbare suikers. Je kunt natuurlijk een paar flesjes proberen, maar een hele batch zou ik niet doen.

pincopallino

Zo juist een bock gebotteld met geïnverteerd bruine bastaard suiker. Na de hoofdgisting 500 cl. Karamelstroop toegevoegd, duidelijk te proeven. inderdaad. Bottelen met C.Stroop lijkt mij niet zinvol.

SeekingBeer

Volgens mij proef je het nauwelijks terug als je bottle hoeveelheden karamel gaat gebruiken, wat pinco doet lijkt me een veel betere smaak te geven.

Oscar

Citaat van: SeekingBeer op 21-02-2011  18:21 uwat pinco doet lijkt me een veel betere smaak te geven.

Maar daar gaat het hier niet over... ;)  ;D

djeetn

Goed idee Oscar, ik probeer er gewoon een paar (niet de hele batch) en post mijn ervaring hier dan verder :degroeten:

pincopallino

Citaat van: Oscar op 21-02-2011  20:05 uMaar daar gaat het hier niet over... ;)  ;D

?!..volgens mij wel, zie citaat djeetn " Eigenlijk gewoon om te weten welke invloed het heeft op de smaak! "  :weetniet:

RobinB

Citaat van: pincopallino op 22-02-2011  09:48 u?!..volgens mij wel, zie citaat djeetn " Eigenlijk gewoon om te weten welke invloed het heeft op de smaak! "  :weetniet:

Wanneer je het toevoegt bij het bottelen...
Niet tijdens de nagisting. :)

pincopallino

" Wanneer je het toevoegt bij het bottelen... "  met als doelstelling een mogelijk smaakverbetering.

RobinB

Citaat van: pincopallino op 21-02-2011  13:30 uinderdaad. Bottelen met C.Stroop lijkt mij niet zinvol.

Daarom dus...

pincopallino

Daarom... geen karamel toevoegen bij het bottelen maar een aangepaste hoeveelheid na de hoofdgisting.

RobinB

En het topic is: "Bottelen met karamel!"...
:o

SeekingBeer

Ja Robin dat is het topic... Misschien moesten we dit topic maar platslaan omdat er veel kans is, vooral bij smaakvolle bieren, dat je niets van die karamel terugproeft.

De dosering lijkt mij gewoon te laag, ik drink nu bijv de allereerste fles van de bramen variant van STB IV (= Sink the Bismarck nummer vier).
Ok er zit veel hop in maar ik heb zo'n 1100 gram bramen uitgeperst en later als suikersap toegevoegd aan 15 liter bier.

Nu pas zit het er goed in qua smaak, de carbonisatie is nog lang niet goed maar zelfs het kortstondig schuim is roze/roodachtig.

Het sap heb ik niet gewogen qua volume of gewicht, maar van dat halve blokje karamel per fles ga je niet veel proeven.

pincopallino

Het topic is "bottelen met karamel " heb ik heus begrepen, maar als doelstelling een mogelijk smaak verbetering, sorry ik ben gewend om een stap verder te denken. Wil je de smaak van je bier beïnvloeden door karamelstroop/honing/fructose/appelstroop etc. via het bottelen dan is het naar mijn ervaring een verloren strijd. Wel zal het lukken als een X aroma toevoegt. ( in Naarden bij de geur -smaak fabriek veranderen water in wijn met een paar druppels aroma ), maar ja, dan komt er een stukje chemie aan te pas.

djeetn

Citaat van: SeekingBeer op 22-02-2011  22:19 uJa Robin dat is het topic... Misschien moesten we dit topic maar platslaan omdat er veel kans is, vooral bij smaakvolle bieren, dat je niets van die karamel terugproeft.

Wel moet ik even zeggen dat ik benieuwd was naar het effect op de smaak, niet dat het de bedoeling was om karamel te proeven!

djeetn

Zoals beloofd,

Gebotteld met karamel... Het bier vind ik schitterend (het bier bevindt zich in de C-klasse), maar van de karamel is geen smaakspoortje terug te vinden!! Er zit wel genoeg bruis in het bier en het schuimt voldoende! Tja... met karamel bottelen... Veel voordelen heeft het niet... Het maakt het alleen maar moeilijker.

RobinB

Mooie terugkoppeling Djeetn!
:duimop:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.