Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoofdvergisting

Gestart door carpen, 14-01-2011 17:26 u

Vorige topic - Volgende topic

carpen

Geachte brouwers,

Na een rustige tijd rond het brouwen afgelopen zondag weer aan het brouwen geslagen.
 en verdorie, een probleem met de hoofdvergisting. Deze is na 2 dagen helemaal stil gevallen.

Vraag 1: Duidt dit op een infectie, of is er aan ander probleem?
 Vraag 2: Wanneer ik dit bier bottel, is het gewoon te drinken en bijvoorbeeld alleen een laag alcoholpercentage, of wordt dit een enkeltje afvoerput?

Geeft jullie mening....

Alvast bedankt, gr Carpen

Oscar

Iets meer info is wel gewenst... Recept? Maischschema? Welke gist? Waarom denk je dat ie is stil gevallen..
Geef zoveel mogelijk info... dan kunnen we er wat zinnigs over zeggen.

Bottelen is sowieso niet verstandig, tenzij je een terreur aanslag aan het plannen bent (bommetjes)  ;D

Gerb

Een veel voorkomend 'probleem' zijn de slecht afsluitbare emmers. Als er koolzuur door vergisting wordt gevormd, zie je dit niet door het luchtslot ontsnappen. Kun je eens bij het bier kijken of er wat schuim op staat en een prikkelende geur vanaf komt? Dan zou ik nog een week wachten.

kleine Minstreel

Mijn Westmalle gist is na twee dagen ook bijna tot 1 bel per minuut stil gevallen maar dan wel van brix 20 naar 11 vergist dus meten is weten en daarna sturen cq oplossingen zoeken.

aldo

Na de eerste (onstuimige) vergisting gaat het gisten nog gewoon door.
Heb je een hydrometer? Kijk dan eerst eens wat het soortelijk gewicht is.
Pas als dit meerdere dagen gelijk blijft is het uitgegist.
Zoals oscar al zei, te vroeg bottelen geeft spuiters of bommen en dat zou zonde van al dat werk zijn!

(edit:drie man hebben al gereageerd terwijl ik eerst mijn eten opat voor te reageren :groots: prachtig actief forum blijft dit toch!)

carpen

Heren,

http://hobbybrouwen.nl/recept/marzen.html

Dit is het recept wat i.k gebrouwen heb.
 De gebruikte gist is een droge gist, van Brewferm, er staat weinig info op het zakje, Brewferm top, en verder hoe je het moet gebruiken.

Verder geen schuim op het bier, wel een prikkelende geur.

s.g is nu 1030

En inderdaad Aldo, het forum is actiever als mijn bier...

Jacques

Citaat van: Oscar op 14-01-2011  17:40 uIets meer info is wel gewenst... Recept? Maischschema? Welke gist? Waarom denk je dat ie is stil gevallen..

In aanvulling:
- hoeveel gist?
- gistvoeding gebruikt?
- het wort belucht?
- temperatuurwisselingen?

carpen

6 gram gist
 Geen gistvoeding gebruikt, verwerkt zoals op verpakking aangegeven (mengen met 50 ml handwarm water, en dan 10 min laten staan, vervolgens weer roeren en toevoegen aan wort tussen 18 en 24 graden).
Wort niet belucht.
Temperatuur waarin het gistvat staat is vast, 20 graden.

RobinB

Hoeveel liter heb je gebrouwen?
Wat was jouw begin SG?

Wel grappig, een recept uit 1989.
Lijkt me niet echt een echte Märzen op te leveren, maarja in die tijd waren er niet veel mogelijkheden.

JWVG

Uhhhmmm..... Merkwaardig recept, vooral die 33% caramelmout/aroma 150  :o. Heb je daar inderdaad aroma 150 voor gebruikt? Ik vraag me af wat dat doet voor een bier. Je hebt niet per ongeluk 33% caramout gebruikt?

:degroeten: JW.

carpen

ja, heb aromamout 150 gebruikt

Jacques

Citaat van: JWVG op 14-01-2011  20:14 uUhhhmmm..... Merkwaardig recept, vooral die 33% caramelmout/aroma 150  :o. Heb je daar inderdaad aroma 150 voor gebruikt? Ik vraag me af wat dat doet voor een bier. Je hebt niet per ongeluk 33% caramout gebruikt?

Ja, zo'n grote hoeveelheid  aromamout 150 zullen we tegenwoordig niet zo snel meer gebruiken...

Het is bekend dat donkere mouten de vergisting belemmeren. Die 33% zou zijn effect op de vergisting kunnen hebben.

JWVG

Interessant (en nog steeds on topic!) Weet je ook waarom ze die vergisting kunnen belemmeren?

Jacques

Citaat van: JWVG op 15-01-2011  12:38 uInteressant (en nog steeds on topic!) Weet je ook waarom ze die vergisting kunnen belemmeren?

Ik heb er al eerder naar verwezen in de aanloop van het Groot gedroogde gist onderzoek. (De invloed van donkere mout was bij het onderzoek ten onrechte niet meegenomen.)

Zie dit artikel.

carpen

Maar, nog even laten staan, of weggooien?

Jacques

Citaat van: carpen op 18-01-2011  22:02 uMaar, nog even laten staan, of weggooien?

Beweeg eens met je gistvat en zet het wat warmer weg. Ook kun je gistvoeding toevoegen om de gisting weer op gang te krijgen.

Laat het maar even staan en meet over een paar dagen weer het SG.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.