Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting blijven steken op 1034

Gestart door Broeder Tuk, 03-01-2011 12:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Broeder Tuk

De smaak is opzich niet verkeerd hoor. En het smaakt net alsof er meer alcohol in zit als wat de berekeningen aangeven. Hij proeft als een dikke 8 procent terwijl er maar 7,2 in zou moeten zitten.

SeekingBeer

Ja dan moet ie maar op de fles.
Wel jammer dat eind SG zo hoog is maar als het goed smaakt dan zit er waarschijnlijk toch niet veel vergistbare suikers meer in...

RobinB

Ik ben van mening dat dit wat te vroeg is, vooral gezien je activiteit had, maar het zij zo.
De methode van Adrie had je kunnen vinden in het draadje over de verboden vrucht sensatie ofzoiets.

Nog ff uit nieuwsgierigheid: hoeveel gram/zakjes gist had je in eerste instantie toegevoegd?

Broeder Tuk

Broeder Tuk

Citaat van: RobinB op 09-01-2011  22:54 uIk ben van mening dat dit wat te vroeg is, vooral gezien je activiteit had, maar het zij zo.
De methode van Adrie had je kunnen vinden in het draadje over de verboden vrucht sensatie ofzoiets.

Nog ff uit nieuwsgierigheid: hoeveel gram/zakjes gist had je in eerste instantie toegevoegd?

Bedankt in ieder geval voor dat draadje miss dat ik het alsnog probeer......

pieterwannes

Ik heb zelf 2 bieren moeten wegkappen. Had 2 bieren van boven de tien procent (een blonde Westmalle en een Chimay bleu kloon). Deze zijn respectievelijk van een dichtheid van 1110 naar 1070 gegaan en van 1107 naar 1060. In mijn ogen niet meer te redden aangezien ik ook al wat geprobeerd had om het te doen zakken. Ik heb trouwens 3 liter giststarter hiervoor gebruikt. Hier is met een smackpack gewerkt en met een duvelgist respectievelijk.

Vergistingstemperatuur altijd tussen 20 en 25.

Wat kan hieraan gedaan worden om dit in de toekomst te vermijden. Welke gistsoort kan ik best opkweken om dergelijke bieren tot een goed einde te brengen?

RobinB

Citaat van: Broeder Tuk op 09-01-2011  23:07 u2

Dat had genoeg moeten zijn. Waarschijnlijk dan toch de kou.
Volgende keer beter!
:duimop:

Broeder Tuk

Zou het kunnen dat ik meer onvergistbare suikers heb gemaischt, door niet uit te maischen op 78 graden, want ik ben meteen gaan spoelen? Waar ook het 1 en anders mis ging, dus dat heeft ook nog eens langer geduurd als anders.
Als ik de artikelen van Adrie lees dan zou ik denken dat de vergistbaarheid juist toeneemt als je niet uitmaischt op 78 graden, dus ik begrijp het niet helemaal.

Adrie

Citaat van: Broeder Tuk op 19-01-2011  08:07 uZou het kunnen dat ik meer onvergistbare suikers heb gemaischt, door niet uit te maischen op 78 graden, want ik ben meteen gaan spoelen? Waar ook het 1 en anders mis ging, dus dat heeft ook nog eens langer geduurd als anders.
Als ik de artikelen van Adrie lees dan zou ik denken dat de vergistbaarheid juist toeneemt als je niet uitmaischt op 78 graden, dus ik begrijp het niet helemaal.

Dat kun je simpel toetsen: smaakt het bier zoet? Zo ja, dan zijn het voornamelijk vergistbare suikers die niet vergist zijn. Dat duidt op een probleem bij de vergisting. Onvergistbare suikers (dextrinen) smaken niet of slechts licht zoet. Dus als je bier niet of nauwelijks zoet smaakt, duidt dat op een grote hoeveelheid onvergistbare suikers.

Voordat iemand begint te piepen: natuurlijk kunnen ook esters voor een zoete indruk van het bier geven en natuurlijk kan een zoete smaak gemaskeerd worden door bitterheid. Dat weet ik. Maar uit de smaak van het bier kun je veel afleiden.

Broeder Tuk

Citaat van: Adrie op 19-01-2011  09:50 uDat kun je simpel toetsen: smaakt het bier zoet? Zo ja, dan zijn het voornamelijk vergistbare suikers die niet vergist zijn. Dat duidt op een probleem bij de vergisting. Onvergistbare suikers (dextrinen) smaken niet of slechts licht zoet. Dus als je bier niet of nauwelijks zoet smaakt, duidt dat op een grote hoeveelheid onvergistbare suikers.

Voordat iemand begint te piepen: natuurlijk kunnen ook esters voor een zoete indruk van het bier geven en natuurlijk kan een zoete smaak gemaskeerd worden door bitterheid. Dat weet ik. Maar uit de smaak van het bier kun je veel afleiden.
Ik ben nog niet zo'n fijnproever, als je mij vraagt hoe die smaakt dan zou ik zeggen goed. Ik kan niet proeven dat ie nog een punt of 10 hoort te zakken. En dit is ook een ontzettend bitter bier dus dat zou het 1 en ander inderdaad kunnen maskeren. Volgens Gartez is die 87 EBU.

Heb laatst toch nog weer extra gist toegevoegd en warm weggezet. Ik geloof dat ie nu rond de 1030 zit.
Ik hoop maar dat de gist alle extra gistvoeding  heeft opgepeuzeld, want daar maak ik me nu zorgen over, dat die smaak in het bier blijft zitten.

:degroeten:

Bastiaan

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.