Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting blijven steken op 1034

Gestart door Broeder Tuk, 03-01-2011 12:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Broeder Tuk

Hallo brouwers

Ik heb laatst de amarillobigfoot gebrouwen. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10744.msg131524.html#msg131524

Ik heb deze gebrouwd, voor de 3e keer of zo. Maar nu is de vergisting blijven steken op 1034 terwijl ik ook al een keer 1017 heb gehaald. Nou vraag ik me af of ik hier genoegen mee moet nemen en als ik ga bottelen hoeveel suiker ik er aan toe moet voegen, aangezien er nogal wat rest suikers in zitten.

Voordat ik hem heb overgeheveld in de mandfles was ie nog vrij actief. Maar in de mandfles nauwelijks meer. Vermoedelijk is er actieve gist in het gistvat blijven zitten.

Hij is van 1088 naar 1034 gegaan.

Moet ik nou gaan bottelen of nieuwe gist bestellen en er bij gooien?

gr Bastiaan

Muldermans

1034, dat is nog iets teveel van het goede naar mijn idee. Heb je de fles al geschud? Champagnegist schijnt ook wel eens te helpen om een vergisting vlot te trekken.

Broeder Tuk

Ik heb nog van allerlei gisten in huis maar niet meer de us-05 waar ik hem al mee vergist heb. Ik probeer nu zelfs nog de gewassen gist van dit brouwsel weer op gang te krijgen maar dat schiet niet echt op.

Jacques

Het toevoegen van gist heeft meestal niet veel nut. Wat je wel kan proberen is wat gistvoeding toe te voegen. Kook de voeding met wat suiker en voeg deze toe (mag vrij warm).

Broeder Tuk

Citaat van: Jacques op 03-01-2011  13:07 uHet toevoegen van gist heeft meestal niet veel nut. Wat je wel kan proberen is wat gistvoeding toe te voegen. Kook de voeding met wat suiker en voeg deze toe (mag vrij warm).

Dat had ik al gedaan om mijn giststarter weer op gang te krijgen. Ik had hem gekookt met mijn rest wort van 7 brix. 5 gram op een halve liter is dat genoeg?

Hopmans

Daarna zou je evt over kunnen hevelen.
Dat kan soms ook wat helpen.

Erick

Ik zou eerst nog eens overhevelen en als dat niet werkt er een zakje champagnegist bij doen, die vreet alle restsuikers wel op, de smaak van de US-05 gaat daardoor niet verloren, die heeft zijn specifieke karakter allang afgegeven, champagnegist is verder heel neutraal qua smaak. Succes!

Oxhead

Champagnegist kan slecht tot geen maltose vergisten dus dit heeft geen zin.
Wat wel werkt is het bier op een andere gistkoek of actieve giststarter hevelen. :degroeten:

Broeder Tuk

Citaat van: Oxhead op 03-01-2011  13:58 uChampagnegist kan slecht tot geen maltose vergisten dus dit heeft geen zin.
Wat wel werkt is het bier op een andere gistkoek of actieve giststarter hevelen. :degroeten:

Het is nog even afwachten of ik de giststarter aan de praat krijg.

Maar heb de gistvoeding ondertussen wel toegevoegd aan het bier, zal later vanmiddag gaan over hevelen.

Wat is maltose dan? Kun je dan nooit je bier met champage gist vergisten?

RobinB

Maltose kan hij wel vergisten, maltotriose niet.
Je kan een bier dus inderdaad slechts matig met Champagnegist vergisten. Hergisting op fles bijvoorbeeld is wel een aardige optie

Dit is overigens ook wel een dik bier, bij mij eindigde hij op 1024 (net als het origineel).

Broeder Tuk

Ik heb een zakje us-05 weten te bemachtigen bij die natuurwinkel aan het zuiderdiep en sta op het punt om die er bij in te gooien. Ben al de hele week gist aan het opkweken (met heel veel plezier, krijg het nu een beetje in de vingers) maar vertrouw het niet zo heel erg omdat ik het al zo vaak in handen heb gehad.
Maar zal ik dat hele zakje er dan bij gooien met behulp van een giststarter? Het gaat om 37 liter die nog 10 a 15 puntjes moet zakken. Zal een heel zakje te veel zijn? Anders verlies ik weer een paar liter in mijn gistkoek.

RobinB

Je kan ook Adrie's methode gebruiken?
Hierbij start je als het ware je US05 in een klein deel van je bier en giet je er wanneer het klaar is steeds een deel bij.
"Opstarten/opschalen" met het jongbier dus!
:)

Erick

Hoe warm heb je hem nu staan?
Kan je hem niet gewoon een dag of wat op 24 graden zetten?

Broeder Tuk

Citaat van: RobinB op 06-01-2011  22:48 uJe kan ook Adrie's methode gebruiken?
Hierbij start je als het ware je US05 in een klein deel van je bier en giet je er wanneer het klaar is steeds een deel bij.
"Opstarten/opschalen" met het jongbier dus!
:)

Waar kan ik die methode vinden?

Broeder Tuk

Citaat van: Erick op 06-01-2011  22:49 uHoe warm heb je hem nu staan?
Kan je hem niet gewoon een dag of wat op 24 graden zetten?

Zal nu een graad of 17 zijn maar ik kan dat niet heel makkelijk verhogen.

Erick

Ah, :)
Daar zit je probleem, probeer de temperatuur omhoog te krijgen, mik minstens op een graad of 20, maar iets meer mag ook best.

Broeder Tuk

Citaat van: Erick op 06-01-2011  23:04 uAh, :)
Daar zit je probleem, probeer de temperatuur omhoog te krijgen, mik minstens op een graad of 20, maar iets meer mag ook best.

Dat gaat lastig worden, ik heb niks waar ik een mandfles van 32 liter in kan verwarmen. Met een speciekuip misschien, maar die heb ik niet. En ik heb nog een fles van 5 liter die kan ik nooit tegelijk in een bak met water krijgen. Kan ik wel mijn aquarium thermostaat weer eens gebruiken ;D

SeekingBeer

Naar aanleiding van:

Citaat van: Broeder Tuk op 06-01-2011  22:52 uZal nu een graad of 17 zijn maar ik kan dat niet heel makkelijk verhogen.

Ik heb laatst een oude commode omgebouwd tot vergistingskast, (nog) geen gedoe met verwarmen maar gewoon in de commode en een beetje handdoeken/baby dekbedjes om de gistingsflessen.

Het resultaat is vrij spectaculair: Een litertje of 16 wort gaf toch vrijwel een leeggeblazen waterslot.

Dat was me nog niet eerder overkomen met kamertemperaturen als 14 a 15 ºC

Dus als het lukt de vergisting weer aan de praat te krijgen, goed inpakken met een klein dekbedje of iets anders dat goed isoleert.
Als het éénmaal weer gist dan produceerd het genoeg warmte van zichzelf om warm te blijven.

Succes ermee Bastiaan!

Broeder Tuk

Die mandflessen staan in een plastieken kuip waar mijn auqarium thermostaat niet in past  >:(
Maar ik heb die even vol laten lopen met warm water en zie dat het direct resultaat heeft. Er komt allemaal gist naar boven drijven.

Iedereen bedankt! :biersmile:
Zo te zien gaat het nu de goeie kant op.

SeekingBeer

Moet lukken zo te zien! Lekker warm inpakken als het weer gist en dan kan het nog best goedkomen.

Broeder Tuk

Het waterslot is nu een paar dagen actief geweest maar hij is geen enkelpuntje gezakt. Ik ben er klaar mee, ik ga hem bottelen!!!

Muldermans

Ik zou de flesjes dan eerst wel op een veilige plaats wegzetten, bierbommen zijn niet alleen gevaarlijk, het geeft ook een enorme rotzooi ;D

Broeder Tuk

Dus ik hoef geen suiker meer toe te voegen?

Hopmans

Citaat van: Broeder Tuk op 09-01-2011  20:45 uHet waterslot is nu een paardagen actief geweest maar hij is geen enkelpuntje gezakt. Ik ben er klaar mee, ik ga hem bottelen!!!

Ik heb het ook wel eens gehad.
Een Engelse Ale van 1040 naar 1020.

Ook gebotteld. Ging goed, en nog wel lekker ook.

Je kan ook mengen met een nieuw bier.

SeekingBeer

Ik las net pas dat het begin SG 1088 was, er zit dus zat alcohol in.
Jammer dat ie niet verder doorging, maar ja gewoon proeven en als het niet vies zoet is gewoon bottelen.

En je kan het altijd nog op het drinkglas mengen met een droog bier...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.