Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zeer warme vergisting

Gestart door manly, 11-07-2010 14:05 u

Vorige topic - Volgende topic

manly

Hallo

Ik ben 70 l bier aan het vergisten in een kamer waar het 20 °C is.
Het bier is zo hevig aan het gisten dat de temperatuur in het vat tot een nooit geziene 28 °C is geklommen in slechts 18 u.
Ik gebruikte heel veel gist in combinatie met een heel droog maischschema vandaar de heel snelle en exotherme vergisting.
Zou ik koelelementen in het bier gooien om de temperatuur te verlagen?

Gegroet

Manly

William

Ik denk dat je hier niet tegenaan kunt koelen. Je zou kunnen proberen om met natte doeken rond het vat en een ventilator het zaakje onder bedwang te krijgen. Ik zou niet zo gauw iets in het bier gooien.

Wat voor bier moet het worden en hoever is de vergisting al? Als het een tripel moet worden dan kan de hoge temperatuur nog aardig uitpakken. Door de hoge temperatuur is de vergisting waarschijnlijk al ver gevorderd.

manly

Hallo

Het moet een droge amberkleurige Saison worden van 7% met fijne hop smaken en wat vlierbessensiroop.
Ik ben gestart met 15,8% Brix nu is hij reeds 8,5% Brix na 18 u.
Hij is nu al op 28,2 °C.
Ik heb enkele koelelementen die ik er kan in gooien.
Om dat vat van 70 l, 8 °C te koelen heb je toch al enkele kg ijs nodig.
Een natte dweil lijkt me te traag.

Gegroet

Manly

Oscar

Citaat van: manly op 11-07-2010  14:30 uHet moet een droge amberkleurige Saison worden van 7% met fijne hop smaken en wat vlierbessensiroop.

Welke gist heb je gebruikt? Een saison gist kan wel op 28 °C vergisten hoor... dat gaat wel goed.

manly

Ik heb 3 pakjes Safbrew S-04 gebruikt en 1 pakje T-58.
Normaal ging ik Orval gist opkweken maar dat ben ik vergeten.
Vandaar de korrelgist.
Maar nu ik het bekijk zou dit genoeg gist moeten zijn voor 120l en ik heb maar 70l.
Ik heb niet belucht.
Dit doe ik niet als ik korrelgist gebruik.

Gegroet

Manly

VEMP

Dit weer is echt slecht voor de vergisting. Mijn koeling heb ik er nog niet ingebouwd en mijn Russian Imperial Stout staan op 32 graden... zo meteen weer koelelementen er op gaan leggen.

Oscar

Citaat van: VEMP op 11-07-2010  14:40 uDit weer is echt slecht voor de vergisting.

Gecontroleerde vergisting! Je kunt het niet vaak genoeg zeggen... :brouwen:

manly

De ruimte staat op 20°C dus geen probleem met het warme weer.
De gisting is gewoon exeptioneel snel hevig en exotherm.

VEMP

Citaat van: Oscar op 11-07-2010  14:41 uGecontroleerde vergisting! Je kunt het niet vaak genoeg zeggen... :brouwen:

Wordt aan gewerkt. Een koelsysteempje wordt zo snel mogelijk in mijn gistkast gebouwd.

William

Citaat van: manly op 11-07-2010  14:30 uIk ben gestart met 15,8% Brix nu is hij reeds 8,5% Brix na 18 u.

Je bent al een heel eind onderweg. De groottste warmteproductie zal voorbij zijn.

Ik zou verder niet meer ingrijpen en vooral geen risico op extra infecties veroorzaken.

RobinB

Citaat van: manly op 11-07-2010  14:05 uIk gebruikte heel veel gist in combinatie met een heel droog maischschema vandaar de heel snelle en exotherme vergisting.
Citaat van: manly op 11-07-2010  14:43 u... en exotherm.

Dat exotherm is een beetje overbodig aangezien de vergisting dat altijd zal zijn.
Ben het nog niet tegengekomen dat de condens op mijn gistvat sloeg vanwege een heftige endotherme vergisting!  :clownsmile: :gistsmile: ;)

manly

Citaat van: RobinB op 11-07-2010  17:01 uDat exotherm is een beetje overbodig aangezien de vergisting dat altijd zal zijn.
Ben het nog niet tegengekomen dat de condens op mijn gistvat sloeg vanwege een heftige endotherme vergisting!  :clownsmile: :gistsmile: ;)

Dat weet ik wel.
Dit zei ik enkel om de nadruk te leggen op het gene wat zich hier nu heel erg voordoet.
Het vat is 8,2°C opgewarmd uit zichzelf.
Ik koelde immers tot 20°C en het vat staat in een ruimte van 20°C.

Uit de reacties kan ik besluiten dat het best zou kunnen meevallen.
En vooral dat infectie veel erger is dan te warm vergisten.

RobinB

Waar ik me wel wat zorgen over maak is de mate van esterigheid dat dit bier zal geven?
Ook wel een bijzondere combi voor een saison...

Maarja, je kan er niet heel veel aan doen zo behalve hopen op het beste!

Caspar

Citaat van: William op 11-07-2010  15:11 uJe bent al een heel eind onderweg. De groottste warmteproductie zal voorbij zijn.

Ik zou verder niet meer ingrijpen en vooral geen risico op extra infecties veroorzaken.

En dat de meeste smaakcomponenten toch al zijn gevormd... Koelen is vooral de eerste 24 uur belangrijk, als de vergisting voor 50% voorbij is maakt het niet zo veel meer uit.

Hopmans

Citaat van: manly op 11-07-2010  14:05 uZou ik koelelementen in het bier gooien om de temperatuur te verlagen?

Nee hoor, nu krijg je juist een mooi biertje met wat esters erin.

VEMP

Citaat van: Caspar op 11-07-2010  20:02 uEn dat de meeste smaakcomponenten toch al zijn gevormd... Koelen is vooral de eerste 24 uur belangrijk, als de vergisting voor 50% voorbij is maakt het niet zo veel meer uit.

Aha, dat wist ik niet. Ik moet zeggen dat hij nu niet lekker ruikt, na een week en de laatste dagen op 30 graden.

Jacques

Ach, er zijn saisonbrouwerijen die standaard vergisten bij 30 tot 35 ºC.
Dat is wel hoog en niet alle gisten geven bij die temperaturen aangename smaken.
Aan de andere hand ben ik wel genezen van die hele lage vergistingstemperaturen. Je krijgt te cleane en lege bieren is mijn ervaring. Een estertje mag best. Dat heb ik ook ervaren aan de hand van de vele Engelse bieren die ik de laatste tijd gedronken heb.

Anton

Citaat van: Jacques op 11-07-2010  21:32 uJe krijgt te cleane en lege bieren is mijn ervaring. Een estertje mag best. Dat heb ik ook ervaren aan de hand van de vele Engelse bieren die ik de laatste tijd gedronken heb.

Helemaal mee eens. Sommige bieren moeten clean en leeg van smaak zijn, maar de meeste bieren (naar mijn smaak) niet.

SeekingBeer

Bah, nog steeds 0-0 in de finale...  :-[

Maar goed, in een geval als dit zou ik gewoon voor de natte dweil of natte badhandoeken gaan.
Je moet gewoon de warmte afvoeren en met deze hitte moet je je gistvat niet overbodig openen...

Hopmans

Citaat van: Jacques op 11-07-2010  21:32 uAch, er zijn saisonbrouwerijen die standaard vergisten bij 30 tot 35 ºC.
Dat is wel hoog en niet alle gisten geven bij die temperaturen aangename smaken.
Aan de andere hand ben ik wel genezen van die hele lage vergistingstemperaturen. Je krijgt te cleane en lege bieren is mijn ervaring. Een estertje mag best. Dat heb ik ook ervaren aan de hand van de vele Engelse bieren die ik de laatste tijd gedronken heb.
Ook mee eens.
Clean is gewoon helemaal niks.
Als je clean wilt, dan pak je maar een 7-uppie.

Zweed

Een simpele manier om extreme opwarming tegen te gaan is om je gistvat in het bad vol water te zetten. Zo verhoog je het volume water dat de gist moet opwarmen, en gezien water beter koelt dan lucht... Je begrijpt het wel. Ik weet niet hoe die gisten reageren op hoge temperaturen. Het zijn geen typische saisongisten. In het beste geval heb je een heerlijk complex biertje. In het ergste geval een hogere alcoholen-bom.

Caspar

Als ik mijn koelkast niet tot mijn beschikking heb (2 brouwsels) gebruik ik ook een cementkuip met koud water waarin ik het gistvat plaats. Werkt vaak prima..

ernie_

Citaat van: Caspar op 12-07-2010  09:35 uAls ik mijn koelkast niet tot mijn beschikking heb (2 brouwsels) gebruik ik ook een cementkuip met koud water waarin ik het gistvat plaats. Werkt vaak prima..

Ja en daar kan je dan eventueel nog koelelementen in gooien, dan hoef je ook niet in het gistvat te zijn.

rumour

Citaat van: manly op 11-07-2010  14:39 uIk heb 3 pakjes Safbrew S-04 gebruikt en 1 pakje T-58.

Ik heb mijn Saison (ook) op 29 ºC vergist met een T-58. Die vergezelt me momenteel bij dit bericht; er zitten wel wat ongewenste gistsmaakjes in zodat het geen topper zal worden, maar het is nog steeds prima te drinken. De geur tijdens vergisten die je beschrijft heb ik ook een beetje gehad, maar die kan ik bij het inschenken niet meer terugvinden.

Ik ben van plan deze nogmaals te brouwen, echter dan wel met een iets lagere temperatuur. Het komt waarschijnlijk allemaal wel goed..  :biersmile:

Hopmans

Je kunt in principe met zeer hoge temperaturen vergisten,
maar dan alleen met verse gist, en niet met korrelgist.
Duitse gisten kunnen er helemaal niet tegen.
Die gaan esters produceren met een infectie-achtige smaak.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.