Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Probleem bij vergisting

Gestart door VEMP, 05-04-2010 15:52 u

Vorige topic - Volgende topic

VEMP

Mijn quadrupel staat te vergisten, maar het is een bende. Er blijft schuim en smurrie uit stromen. Het lijkt een soort deeg wat er uit komt. Wat is dat? Hoe kan ik dat stoppen? Alles plakt  :'(

Oscar

Citaat van: VEMP op 05-04-2010  15:52 uHet lijkt een soort deeg wat er uit komt. Wat is dat?

Gist...een teken dat je vergisting goed op gang is gekomen.... :brouwen:

Citaat van: VEMP op 05-04-2010  15:52 uHoe kan ik dat stoppen? Alles plakt  :'(

Een blow-off maken, oftewel een slang van uit het gat voor je waterslot welke eindigd in een laagje water (in een flinke emmer)  ;)

VEMP

Goede tip, ga ik meteen proberen!

Albertus

Citaat van: VEMP op 05-04-2010  15:52 uMijn quadrupel staat te vergisten, maar het is een bende. Er blijft schuim en smurrie uit stromen. Het lijkt een soort deeg wat er uit komt. Wat is dat? Hoe kan ik dat stoppen? Alles plakt  :'(

Het is niet te stoppen. Een paar keer heb ik dit gehad en daarna heb ik een 60 liter gistvat gekocht.
Het beste is er een teiltje onder te zetten en na afloop de zaak te reinigen.

Bert

VEMP

Nou, de slang zit er in. Ben benieuwd of ik het waterslot weer netjes krijg. Ook de slang zal hierna wel zijn schoonheid verloren hebben. Maar het is niet anders.

Oscar

Voor de volgende keer meer head-space reserveren.... :brouwen:

VEMP

Yep, maar daar zat de blond nog in die nog niet klaar was voor bottelen. Maar ik moet zeggen dat ik dit nog niet eerder heb gezien, wel schuim, maar niet die smurrie.

Albertus

Citaat van: VEMP op 05-04-2010  16:18 uYep, maar daar zat de blond nog in die nog niet klaar was voor bottelen. Maar ik moet zeggen dat ik dit nog niet eerder heb gezien, wel schuim, maar niet die smurrie.

Het verschilt van gist tot gist. Wyeast waarschuwt bij sommige gisten met "This strain is a true top cropping yeast requiring full fermenter headspace". Het ergste was een gist die de deksel van mijn gistemmer (daarom nooit meer die emmer) afdrukte ondanks 12 kg loodblokken die er op lagen.

Bert

RobinB

Waarom überhaupt loodblokken op het deksel leggen?
 :weetniet:

Albertus

Citaat van: RobinB op 05-04-2010  16:47 uWaarom überhaupt loodblokken op het deksel leggen?
 :weetniet:

In mijn onschuld dacht ik de deksel daardoor dicht te houden en de overmaat aan schuim via een blow-off naar een emmertje te kunnen leiden. Maar de slang was waarschijnlijk te dun en de deksel is er af gerukt en 4 cm opgetild.

Bert

Oscar

Citaat van: Albertus op 05-04-2010  16:56 uen de deksel is er af gerukt en 4 cm opgetild.

Dat was een sterke gist dan.... :o :o

Erick

Dat klinkt als iets voor de'mythbusters'  ;D

RobinB

Och, ik geloof het zo wel!
Die gist kan een enorme druk opbouwen (in ieder geval >6 bar).
Als je die (potentiële) druk berekent over het oppervlak van het deksel, weet je hoeveel kg ze omhoog kunnen drukken ;)

Albertus

Citaat van: RobinB op 05-04-2010  19:01 uOch, ik geloof het zo wel!
Die gist kan een enorme druk opbouwen (in ieder geval >6 bar).
Als je die (potentiële) druk berekent over het oppervlak van het deksel, weet je hoeveel kg ze omhoog kunnen drukken ;)

Je zou verwachten dat het schuim wel door de kleine opening van het waterslot wordt gedrukt. Dat gebeurt kennelijk niet (of alleen lokaal) en alle kracht komt op het deksel. De doorsnede van het deksel is 36 cm, dus 0,01 bar is al genoeg om de 12 kg lood op te tillen. Iets er bij om de klemrand los te maken en het deksel drijft op het schuim.
Ik heb me er gewoon op verkeken.

Bert

Vergelijkbare Topics (7)

35778

Reacties: 10
Gelezen: 1813

25549

Reacties: 6
Gelezen: 2626

7035

Reacties: 25
Gelezen: 9993

44109

Reacties: 1
Gelezen: 494

37841

Reacties: 104
Gelezen: 21477

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.