Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hydrometer in mandfles?

Gestart door Joran, 02-02-2010 17:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Joran

Zojuist het bier van afgelopen zaterdag geheveld naar de mandfles. Start SG was 1062. SG nu was 1023. Kan ik de SG meter gewoon in de manfles laten. Dan kan ik ook goed zien wanneer het bier gebotteld kan worden. Is het goed om de SG meter dan te desinfecteren met spiritus? De Chemipro Oxi is namelijk bij mijn brouwmakker die flesjes mag gaan reinigen :)

jelle

Wanneer je de densimeter in de fles laat krijg je meetafwijkingen.
Het koolzuurgas "kleeft" er iets aan en tilt hem een beetje op, en je krijgt ook gistafzetting.

Maar wanneer je het gewoon wil proberen, ontsmetten met spiritus is prima.

Groet Jelle

NewLine

Ik zat ook net te denken om de volgende keer mijn hydrometer in de mandfles te doen bij de nagisting.

Misschien is het gemeten SG niet juist omwille van de CO2, etc... maar ik veronderstel dat het wel prima is om te zien of het SG nog daalt zonder mijn mandfles te moeten openen? Tenzij de gistafzetting na verloop van tijd een grote rol gaat spelen, maar op de mandfles zie ik geen afzetting dus dat zou dan ook niet op de hydrometer gebeuren veronderstel ik?

erikgroothuis

Citaat van: NewLine op 16-02-2011  10:38 uIk zat ook net te denken om de volgende keer mijn hydrometer in de mandfles te doen bij de nagisting.

Misschien is het gemeten SG niet juist omwille van de CO2, etc... maar ik veronderstel dat het wel prima is om te zien of het SG nog daalt zonder mijn mandfles te moeten openen? Tenzij de gistafzetting na verloop van tijd een grote rol gaat spelen, maar op de mandfles zie ik geen afzetting dus dat zou dan ook niet op de hydrometer gebeuren veronderstel ik?

Je krijg ter hoogte van het vloeistofniveau altijd een rand van hopharsen e.d.. Die zal je dus ook op je hydrometer krijgen.
Wegen vóór nagisting en tijdens het proces is misschien een optie zonder de fles te moeten openen?
Dat vereist dan wel enig rekenwerk, maar misschien is dat in BrouwVisie in te passen?

Erik :brouwen:

Adrie

Citaat van: NewLine op 16-02-2011  10:38 uIk zat ook net te denken om de volgende keer mijn hydrometer in de mandfles te doen bij de nagisting.

Misschien is het gemeten SG niet juist omwille van de CO2, etc... maar ik veronderstel dat het wel prima is om te zien of het SG nog daalt zonder mijn mandfles te moeten openen?

Dat zie je toch aan de hoeveelheid ontsnappend koolzuur door het waterslot?

NewLine

Ik gebruik van die redelijk grote 'cylindrische' watersloten en na de hoofdvergsiting kletteren die echt wel weinig (te lang om binnen een paar minuten een blub te zien) terwijl ik heb gemerkt dat mijn SG toch nog daalt (paar puntjes maar).

NewLine

Citaat van: erikgroothuis op 16-02-2011  10:54 uWegen vóór nagisting en tijdens het proces is misschien een optie zonder de fles te moeten openen?
Dat vereist dan wel enig rekenwerk, maar misschien is dat in BrouwVisie in te passen?

Verandert het gewicht significant genoeg tijdens de vergisting? De hele mandfles weegt misschien 30 kg. Zonder heel dure weegschaal lijkt het dat de gewichtsverandering dan toch een paar 100 gram of zo zou moeten zijn?

Henielma

Koolzuurgas weegt ongeveer 2 gram per liter (kamertemperatuur en druk). De bellenteller leert mij dat tijdens de vergisting van zo'n 20 liter wort er ongeveer 600 liter koolzuur ontstaat. Het is dan 1,2 kg dat de vergistingsfles lichter wordt tijdens de vergisting.

NewLine

Citaat van: Henielma op 16-02-2011  11:21 uKoolzuurgas weegt ongeveer 2 gram per liter (kamertemperatuur en druk). De bellenteller leert mij dat tijdens de vergisting van zo'n 20 liter wort er ongeveer 600 liter koolzuur ontstaat. Het is dan 1,2 kg dat de vergistingsfles lichter wordt tijdens de vergisting.

Wow, ik had geen idee dat dat over zoveel liter ging. Maar ik veronderstel dat dit inclusief de hoofdvergisting is? Enkel de nagisting is veronderstel ik een pak minder, maar misschien toch nog wel meetbaar.

Henielma

Dit is inderdaad inclusief hoofdvergisting.

erikgroothuis

Citaat van: Henielma op 16-02-2011  11:21 uKoolzuurgas weegt ongeveer 2 gram per liter (kamertemperatuur en druk). De bellenteller leert mij dat tijdens de vergisting van zo'n 20 liter wort er ongeveer 600 liter koolzuur ontstaat. Het is dan 1,2 kg dat de vergistingsfles lichter wordt tijdens de vergisting.

Als je gewicht tijdens de nagisting bijvoorbeeld 200 gram daalt, is dat per definitie een gewichtsdaling van 10 gram per liter, zijnde 10 SG punten  bij een brouwsel 20 liter.
Dat is goed meetbaar. E.e.a valt dan goed om te rekenen.

Rowan Huigen

Het zou mooi kunnen zijn als je adhv verzamelde gegevens, statistieken per gistsoort een prognose samen kan stellen. Je zou dan tijdens de vergisting automatsch je proces kunnen aanpassen.

Idee voor T-Control misschien.  :idea:

Gr. Rowan

NewLine

Ik zie dat er weegschalen zijn die tot +30 kg gaan met stappen van 10 g. Dat zou dan betekenen dat je met pakweg een resolutie van 0.05 SG de vergisting zou kunnen volgen. Zelfs al is het 10x minder accuraat dan nog lijkt me dat heel nauwkeurig.

Voor 45 EUR heb je blijkbaar http://www.weegschaalboer.nl/myweigh-ultraship75-pakketweegschaal-34kg5g-jaar-garantie-p-117.html

Moet dan wel een weegschaal zijn die niet bij elke meting zichzelf terug op 0 zet. Geen idee of dat met bovenstaande zo is. Zou ook nog leuk zijn als die weegschaal een soort history of log kan bijhouden.

Henielma

Citaat van: Rowan Huigen op 16-02-2011  14:30 uHet zou mooi kunnen zijn als je adhv verzamelde gegevens, statistieken per gistsoort een prognose samen kan stellen. Je zou dan tijdens de vergisting automatsch je proces kunnen aanpassen.

Idee voor T-Control misschien.  :idea:

Gr. Rowan

Rowan,

Tcontrol weet het huidige SG al door de koolzuurproductie te meten met een bellenteller. Het gewicht van het jongbier voegt daar verder niets aan toe.

Ik heb wel eens zitten denken om een volgende vergistingstap te starten bij een bepaalde hoeveelheid geproduceerde koolzuur per uur. Maar ik denk dat dit toch iets is waar je als brouwer direct invloed wil hebben. Dus die feature doen we niet.

SeekingBeer

Het was zo'n simpel en charmant idee:

Citaat van: jelle op 02-02-2010  17:10 uWanneer je de densimeter in de fles laat krijg je meetafwijkingen.
Het koolzuurgas "kleeft" er iets aan en tilt hem een beetje op, en je krijgt ook gistafzetting.

Maar wanneer je het gewoon wil proberen, ontsmetten met spiritus is prima.

Groet Jelle

Dat koolzuur kleef valt misschien best nog wel mee, ik heb zo'n ouderwetse cylindrische gistingsfles, met vertikale wanden dus, en daar kleeft ook nooit koolzuur aan.
Hooguit in het begin maar later niet meer.
Maar het is natuurlijk in no time onleesbaar omdat er gistkorsten op komen.

Jacques

Citaat van: SeekingBeer op 16-02-2011  21:18 uMaar het is natuurlijk in no time onleesbaar omdat er gistkorsten op komen.

Precies! Hars- en gistafzettingen zorgen er voor dat je de hydrometer niet aflezen. Niet zo'n handig idee dus...

NewLine

Citaat van: Jacques op 16-02-2011  23:10 uPrecies! Hars- en gistafzettingen zorgen er voor dat je de hydrometer niet aflezen. Niet zo'n handig idee dus...

Bizar, tijdens de hoofdgisting heb ik deze afzettingen in mijn gistvat, maar tijdens de nagisting heb ik aan de rand van de mandfles nog nooit iets van afzetting gezien. Misschien dat ik dan te laat overhevel naar de mandfles?

Jacques

Citaat van: NewLine op 17-02-2011  00:15 uBizar, tijdens de hoofdgisting heb ik deze afzettingen in mijn gistvat, maar tijdens de nagisting heb ik aan de rand van de mandfles nog nooit iets van afzetting gezien. Misschien dat ik dan te laat overhevel naar de mandfles?

Dat ligt ook aan de gist. Sommige gisten geven dit probleem niet andere zoals Westmalle wel.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.