Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Belang snelheid hoofdvergisting

Gestart door Bjøkne, 28-07-2009 08:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Bjøkne

Ik lees dat een snelle hoofdvergisting belangrijk is. Althans, vaak 'gejubel' op dit forum als na 3 of vier dagen al bijv. een SG 1010 is bereikt. Is minder kans op infectie bijvoorbeeld een reden dat de vergisting zo snel mogelijk moet verlopen? Of zijn er redenen aan te voeren voor liever een trage hoofdvergisting?

Vijfhoek

Citaat van: Bjøkne op 28-07-2009  08:24 uIk lees dat een snelle hoofdvergisting belangrijk is. Althans, vaak 'gejubel' op dit forum als na 3 of vier dagen al bijv. een SG 1010 is bereikt. Is minder kans op infectie bijvoorbeeld een reden dat de vergisting zo snel mogelijk moet verlopen? Of zijn er redenen aan te voeren voor liever een trage hoofdvergisting?

Met name bij mijn Weizenbrouwsels varieerde de hoofdvergisting tussen 6 dagen en drie weken. Bij de hoofdvergisting van 3 weken is de eiwit rust te lang geweest, omdat het "volmondige" totaal ontbrak.
Mijn conclusies:
  • de lengte van de hoofdvergisting is het resultaat van het maischschema.
  • de smaak van het bier beheers ik met mijn maischschema en niet met de lengte van de hoofdvergisting

Uiteraard heb ik mij de vraag gesteld hoe lang het bier in de gisttank mag blijven. Autolyse van dode gistcellen zou de smaak kunnen bederven. John Palmer http://www.howtobrew.com/ stelt dat drie weken (nog) geen probleem is. Het alternatief zou zijn het bier over te hevelen naar een andere gisttank met het risico van besmetting.

Bert

Oscar

Citaat van: Vijfhoek op 28-07-2009  08:49 uhet bier over te hevelen naar een andere gisttank met het risico van besmetting.

Dit risico is zeer gering als je weet waar je mee bezig bent. Ik hevel altijd over en heb al enkele jaren geen infecties meer. Kwestie van schoon werken :)

EBC

Niet zozeer een snelle vergisting is belangrijk, maar de juiste hoeveelheid vitale en aktieve gistcellen op de juiste temperatuur.
Als je dat hebt, zal de vergisting optimaal verlopen en dat proef je. Sommige gisten gaan snel, andere wat langzamer. Voor een gemiddelde bovengist duurt de hoofdgisting 2-4 dagen, voor ondergist 3-7 dagen. Als het langer duurt, dan doe je iets fout. Wat overigens niet wil zeggen dat het bier slecht zou zijn. Maar het zou wellicht beter gesmaakt kunnen hebben.

Wat mij betreft wordt de waarde van het maischschema zwaar overschat. Maischen kan je goed doen, of verprutsen. Veel zit daar niet tussenin. Als je het goed doet, wordt de uiteindelijke smaak van je bier nauwelijks beinvloed door het maischen.

Besteed de meeste zorg aan je gist en het reguleren van de vergistingstemperatuur. Daarnaast zijn verse grondstoffen een absolute must. Muffige mout, hop van meer dan 1 jaar oud, enzovoorts moet je gewoon niet gebruiken.

Als je schoon werkt, dan kan overhevelen helemaal geen kwaad. Nog nooit heb ik daar problemen door gehad. En autolyse is een spook, dat je met normale brouwtechnieken nooit zult tegenkomen.

Vijfhoek

Citaat van: EBC op 28-07-2009  11:42 uNiet zozeer een snelle vergisting is belangrijk, maar de juiste hoeveelheid vitale en aktieve gistcellen op de juiste temperatuur.
Als je dat hebt, zal de vergisting optimaal verlopen en dat proef je. Sommige gisten gaan snel, andere wat langzamer. Voor een gemiddelde bovengist duurt de hoofdgisting 2-4 dagen, voor ondergist 3-7 dagen. Als het langer duurt, dan doe je iets fout. Wat overigens niet wil zeggen dat het bier slecht zou zijn. Maar het zou wellicht beter gesmaakt kunnen hebben.

Wat mij betreft wordt de waarde van het maischschema zwaar overschat. Maischen kan je goed doen, of verprutsen. Veel zit daar niet tussenin. Als je het goed doet, wordt de uiteindelijke smaak van je bier nauwelijks beinvloed door het maischen.

Besteed de meeste zorg aan je gist en het reguleren van de vergistingstemperatuur. Daarnaast zijn verse grondstoffen een absolute must. Muffige mout, hop van meer dan 1 jaar oud, enzovoorts moet je gewoon niet gebruiken.

Als je schoon werkt, dan kan overhevelen helemaal geen kwaad. Nog nooit heb ik daar problemen door gehad. En autolyse is een spook, dat je met normale brouwtechnieken nooit zult tegenkomen.

Ik doe nu maar even of ik van niets weet: "Bij schoon werken kan overhevelen geen kwaad". Tegelijk is "Autolyse een spook dat je ... niet snel zult tegenkomen"
Als overhevelen niet is om vieze smaakjes door oude gist tegen te gaan, waar is het dan goed voor? Ik hevel dan ook nooit over, behalve op de fles (al mijn bier gist na op fles).

Dat het maischschema geen invloed op de smaak heeft is natuurlijk kolder. Misschien dat Oscar bedoelt: hoe je ook varieert met je maischschema, er komt altijd wel iets uit wat te drinken is.

Wat betreft de hoeveelheid benodigde gistcellen: ik maak altijd gebruik van de site van Weyeast http://www.wyeastlab.com/ om tot een goede "pitch rate" te komen. De soort gist is heel belangrijk voor de smaak van het bier en daarom gebruik ik ook geen korrelgist meer.

De temperatuur van de vergisting heeft ongetwijfeld invloed op het resultaat. Oscar legt daar nogal de nadruk op. Ik heb ook goede resultaten bereikt bij "kamertemperatuur". Betekent wel dat ik niet in de zomer kan werken.

Bert

Bjøkne

Citaat van: Vijfhoek op 28-07-2009  13:52 uAls overhevelen niet is om vieze smaakjes door oude gist tegen te gaan, waar is het dan goed voor? Ik hevel dan ook nooit over, behalve op de fles (al mijn bier gist na op fles).

Leerzaam. Maar dit is een ander onderwerp waar ik eigenlijk nog vraagtekens bij heb... hierover start ik even een nieuwe draad.

Jacques

Citaat van: EBC op 28-07-2009  11:42 uNiet zozeer een snelle vergisting is belangrijk, maar de juiste hoeveelheid vitale en aktieve gistcellen op de juiste temperatuur.

Wat mij betreft wordt de waarde van het maischschema zwaar overschat. Maischen kan je goed doen, of verprutsen. Veel zit daar niet tussenin. Als je het goed doet, wordt de uiteindelijke smaak van je bier nauwelijks beïnvloed door het maischen.

Een mooie reactie Jasper. Ik kan me er bijna helemaal in vinden.
Anders dan jij is volgens mij autolyse geen spookl. Het ligt er maar aan om hoeveel gist het gaat, hoelang het bier op de gist staat en bij welke temperatuur. Het kan heel goed dat je door jouw werkwijze nooit geen last hebt van autolyse-smaak, terwijl een ander daar wel last van kan hebben.

Kortom: gebruik voldoende actieve gist, laat het bier niet te lang warm staan op de gist en het komt allemaal goed.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.