Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bieren met bruikbare opkweek gist

Gestart door goom, 09-02-2008 11:54 u

Vorige topic - Volgende topic

goom

Mijn eerste bier met zelf opgekweekte gist uit de fles staat.
Moet zeggen dat het gisten als een speer gaat.

Nu wil ik daar verder mee gaan.

Ik wil nog witbier, tripel en weissenbier gist uit de fles opkweken.

Wie kan mij aangeven welke merken ik daarvoor zou kunnen gebruiken?

Heeft Wittekerke of Korenwolf witbier nog levend gist in de fles of is het bier gepasteuriseerd?

Eduard

Voor tripel kun je oa Westmalle Dubbel gebruiken. Weizenbier (Weißbier): Maisels, Weihenstephan. Witbier weet ik zo niet.

thibolleke

Citaat van: goom op 09-02-2008  11:54 uHeeft wittekerke of korenwolf witbier nog levend gist in de fles of is het bier gepasturiseerd?

Misschien maar een klein stom detail. Maar of een bier gepasteuriseerd is of niet heeft niets te maken of het nog opkweekbaar is.
Alle bieren die gebotteld zijn met gist kan je opkweken, de bieren die gefilterd en geforceerd gecarboniseerd zijn kan je niet opkweken.

Groeten
Thibolleke

Eduard

Ik denk dat je het bij het verkeerde eind hebt, Thibolleke. Indien de fles gepasteuriseerd is is het bier (met gistbodem) zo heet geworden dat alle gist gestorven is. Andere brouwers voegen al dode gist toe aan hun bier (enkele hefeweizenbrouwers doen dit). In beide gevallen heb je bier met een gistdepot dat niet opkweekbaar meer is.

Een ander voorkomend iets is dat enkele brouwers het bier met een andere gist navullen. Hoegaarden zou dit o.a. doen. Dan heb je dus bier met levende gist voor navergisting, maar deze gist kan dan van een heel andere stam zijn dan de gist die het bier zijn onmiskenbare geur en smaak geeft.

Henielma

Korenwolf witbier heb ik een paar keer proberen op te kweken maar het is toen beide keren niet gelukt.

MO

Dat is vreemd want tijdens de laatste Excursie naar Gulpener (in januari) vertelde ze daar dat ze energie besparen omdat ze geen van hun bieren pasteuriseren.

goom

Ben echt benieuwd welke andere bieren er voor geschikt zijn.

Edgar

Weizenbieren worden naar verluidt nogal eens van ondergist voorzien voor de hergisting. Tenzij je van een bier zeker weet dat het met de hoofdgist is gebotteld, zou ik daarvan niet opkweken om een Weizen te brouwen. Beter de Wyeast 3068.

Gulpener pasteuriseert inderdaad niet, dacht ik ook.  :weetniet:

Witbier zou ik ook niet weten. Probleem is ook dat dit soort kennis snel veroudert. De brouwerijen zitten niet stil en veranderen nogal eens hun procedures.

jelle

Hallo

Ik heb deze week gist uit een erdinger weizen opgekweekt.
Dit ging naar mijn idee goed met de vertrouwde weizen geur in de giststarter.

Groet jelle

Henielma

Citaat van: MO op 09-02-2008  16:08 uDat is vreemd want tijdens de laatste Excursie naar Gulpener (in januari) vertelde ze daar dat ze energie besparen omdat ze geen van hun bieren pasteuriseren.

Ik zal het over een tijdje nog eens proberen om op te kweken met Korenwolf. Ik heb nu nog een Wyeast 3944 in de koelkast liggen die ga ik eerst gebruiken.

goom

Ik ga ook Korenwolf proberen.
Weet iemand hoe het zit met Wittekerke?

Jacques

Dit forum heeft een verbeterde zoekfunctie. Door deze te gebruiken vond ik deze draad.

Volgens mij kom je daar verder mee.

Marcel

Onlangs heb ik een blond bier gebrouwen met een opgekweekte Witkap pater Stimulo. Mooie heldere vergisting. vergistingsgraad 83%.

Vergelijkbare Topics (7)

19790

Reacties: 5
Gelezen: 3463

8652

Reacties: 19
Gelezen: 6709

30895

Reacties: 30
Gelezen: 12977

41865

Reacties: 95
Gelezen: 11336

13712

Reacties: 65
Gelezen: 24921

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.