Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoeveelheid aromahop met lager alfazuur berekenen

Gestart door orangeloo, 21-02-2016 09:46 u

Vorige topic - Volgende topic

orangeloo

Als er 50 gram bitterhop (90 min. mee koken) met een alfazuur van 3 % in een recept staat, en ik heb nu hop met een alfazuur van 2 % moet ik ongeveer 75 gram gebruiken om aan hetzelfde EBU te komen.
Maar wat als er in een recept nu 50 gram aromahop (10 min mee koken) met een alfazuur van 3% staat en ik heb nu hop met maar 2 %?
Gaat deze berekening dan ook op?

Serge VL

Bij mij niet, voor de aromahoppen bij een late hopgift is het oliegehalte de doorslaggevende factor, wat dus resulteert dat deze giften steeds in g/l zijn. Soms moet je dit getal in g/l wel nog wel herberekenen om dat het olie gehalte nu en dan sterk afwijkt ten gevolgen van de jaarlijkse fluctuaties en of oorsprong van de hop. De IBU's die uit deze late aroma hopgiften voortvloeien worden in mindering gebracht bij de bitterhopgift.

orangeloo

Dank voor de uitleg.  :brouwen:
Eigenlijk wel logisch, is hetzelve als koudhoppen. :nut:
Maar hoe weet ik nu het oliegehalte? Dit staat niet vermeld op de verpakking.

Serge VL

Citaat van: Orangeloo op 21-02-2016  10:11 uDank voor de uitleg.  :brouwen:
Eigenlijk wel logisch, is hetzelve als koudhoppen. :nut:
Maar hoe weet ik nu het oliegehalte? Dit staat niet vermeld op de verpakking.
Opzoeken op het WWW vb bij deze https://www.hopunion.com/hop-varieties/
Er zijn zelfs online berekeningstools voor hopolie :http://scottjanish.com/hop-oils-calulator/ (ik doe geen uitspraak over hoe correct die zijn of hoe nuttig)

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 21-02-2016  09:46 uAls er 50 gram bitterhop (90 min. mee koken) met een alfazuur van 3 % in een recept staat, en ik heb nu hop met een alfazuur van 2 % moet ik ongeveer 75 gram gebruiken om aan hetzelfde EBU te komen.
Maar wat als er in een recept nu 50 gram aromahop (10 min mee koken) met een alfazuur van 3% staat en ik heb nu hop met maar 2 %?
Gaat deze berekening dan ook op?

Ja als je alleen krijgt naar de EBU waarde. Echter hop is meer dan alleen alfazuren zoals Serge ook al schrijft. De hopoliën hebben overigens maar een heel beperkte bitterheid maar dat wil niet zeggen dat ze geen rol hebben in de beleving van de bitterheid en volmondigheid.

Vergelijkbare Topics (7)

35384

Reacties: 2
Gelezen: 1153

8730

Reacties: 8
Gelezen: 4705

19924

Reacties: 35
Gelezen: 13825

41863

Gestart door GvB84

Reacties: 3
Gelezen: 1297

18572

Reacties: 7
Gelezen: 4510

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.