Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist opslaan voor later met glycerine

Gestart door dennisbier, 14-01-2013 17:23 u

Vorige topic - Volgende topic

RobinB

Citaat van: seed7 op 19-01-2013  22:18 uWat ik her en der lees is het verstandig om het eerst eens 24 uur in de koelkast te zetten. Dit zou de gist er toe aanzetten eerst z'n eigen anti-vries aan te maken. Pas dan in de vriezer.

Dat hoeft niet. :)
Gist maakt ook niet z'n eigen antivries aan overigens (wel wat glycerol/glycerine, maar dat is geen antivries (glycol)). Het neemt ook een deel van de glycerine op.

Er zijn wel studies wat beter is; snel invriezen of langzaam invriezen. Daarbij is snel in seconden (lees vloeibaar stikstof) en langzaam in  0,5-1 uur. Langzaam zou dan beter zijn en dat is ook wat je krijgt in een invriesmedium en -20 vriezer. Wat dat betreft hebben we dus geluk.

koffie

Ik loop ook al een tijdje met het idee om een eigen gistbank aan te leggen.
Ik snap de vraag van seed7 wel, waarom zou je een gistbank aanleggen en opkweken als je een ideale hoeveelheid in 1 keer kunt invriezen?

Onze brouwsels zijn gemiddeld 35 liter. Wat zou er mooier zijn dan een gistbank waar je 1 sample ontdooit en op een liter statrerwort zet om vervolgens in 1 klap voldoende gist te hebben voor je brouwsel?
In een reageerbuis gaat al 10 tot 20 ml, bijna 2 keer zoveel als een spuitje (wat mij ook niet handig lijkt).

Dat dit to gevolg heeft dat je een relatief grote voorraad gist moet hebben met een hoge doorloop vind ik persoonlijk niet erg. De voorraad aanvullen kun je dan doen door de slurry te laten bezinken en te wassen.

30cl

Citaat van: RobinB op 16-01-2013  08:26 uIk vind spuitjes lastiger. 

Met spuitjes moet je weer dat mondje dichtsmelten, hopen dat het volledig dicht is en ervoor zorgen dat er een afknipbaar deel overblijft.

Ik heb bij de apotheek dopjes voor op de spuitmond gekocht. Eenvoudig vast drukken en klaar. Niks vastsmelten. Ja ze sluiten volledig af. Te koop voor iedere maat spuit! Spuit gewoon herbruikbaar.

Ga er maar van uit.. voor alles met een opening is ook een dop te vinden/krijgen..

dennisbier

Dat tuitje in een gasvlam houden voor 2 seconden en dichtknijpen met een tangetje is niet zo moeilijk, hoor.
Erg makkelijk ging dat.
Je hebt verschillende maten spuitjes, dus je kan je grootte van het sample daarmee aanpassen.

Ik kan me voorstellen, dat als je echt een grote gistbank krijgt, dat je geen ideale starters compleet gaat invriezen.
Ik heb nu 8 spuitjes Czech pils gemaakt en dat neemt niet veel ruimte in. 8 x 500 ml kost al de ruimte van 2 pizza's in de vriezer.

koffie

De vriezer is toch al bijna grotendeels voor hop en wort bestemd, dus mij maakt het niet zoveel uit :)

seed7

Ik zat eigenlijk aan een combinatie van beide te denken, per gist een aantal 2 ml buisjes plus een grote voor de "snelle actie", die je meteen weer met actuele oogst aanvult.

s7.

Drents Hopbier

Citaat van: Jaap op 19-01-2013  18:58 uDat kan een stuk goedkoper

Bij orders van en beneden € 25,00 berekenen wij U € 7,50 vracht/porto kosten plus € 2,50 administratiekosten.
De vermelde prijzen zijn exclusief BTW.

Hopbier

Jaap

Citaat van: Drents Hopbier op 20-01-2013  12:33 uBij orders van en beneden € 25,00 berekenen wij U € 7,50 vracht/porto kosten plus € 2,50 administratiekosten.
De vermelde prijzen zijn exclusief BTW.

Zelfs dan is het nog heel veel goedkoper
Per spuitje € 0,10 zonder- en € 0,20 met verzendkosten.
Bovendien worden bij spuitjes.nl ook gewoon verzendkosten berekend.

John

Ook een vraagje; Ik heb wat potten slurrie zonder glycerine in mijn brouwerij (voormalige garage) staan. Ze staan in de koelkast. Er staat daar geen verwarming constant aan dus zal wellicht de temperatuur onder 0 gekomen zijn. Zou dat heel veel kwaad kunnen? Geen idee hoever de temperatuur is gedaald.

RobinB

Zolang het vloeibaar is gebleven niet. :)

John

Starter eergisterenavond gemaakt, was vanmorgen al redelijk aktief. Zal dus wel goedkomen lijkt me. Vanavond maar weer wat wort (uit poeder) toevoegen.

John

Hoe lang moet ik de starter in koelkast zetten zodat ik op dag van brouwen jongbier van starter kan afgieten en gist kan toevoegen?

RobinB

Afhankelijk van de gist 1-2-3 dagen, maar eigenlijk is dit iets voor een nieuw topic?
Al vanaf
Citaat van: John op 21-01-2013  15:50 uzonder glycerine
;)

Vergelijkbare Topics (7)

37585

Reacties: 2
Gelezen: 1210

45544

Gestart door Enos

Reacties: 6
Gelezen: 395

18212

Reacties: 10
Gelezen: 3043

29375

Reacties: 25
Gelezen: 8854

34829

Reacties: 5
Gelezen: 2122

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.