Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat te doen met de bostel

Gestart door Marco zwaan, 14-04-2012 10:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Marco zwaan

Ik heb nu verschillende keren gebrouwen en ik vroeg mij af of er nog meer te doen is met de bostel, nadat je gefilterd hebt natuurlijk, dan weggooien.

koffie

Brood baken (lijkt mij persoonlijk niets), aan de dieren geven, aan een kinderboerderij geven, composteren.
Ik geef het zelf aan de konijnen, maar dat is niet meer dan een klein voerbakje vol, daar schiet ik dus niets mee op ;)

BierHenk

Naar de kinderboerderij voor de kippen oid?
Op het forum zijn er meerderen die zich dit hebben afgevraagd,
een enkeling heeft er brood mee gebakken, met wisselend succes...

Bij mij gaat het de groenbak in.

Johannes

Citaat van: BierHenk op 14-04-2012  10:20 uNaar de kinderboerderij voor de kippen oid?
Op het forum zijn er meerderen die zich dit hebben afgevraagd,

Klopt: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2200.0/all.html

John

Voeren aan mijn zoontje. Zo heb ik geen jodium meer nodig om te kijken of het zetmeel omgezet is; hoe zoeter het is hoe liever hij het heeft.

Geintje natuurlijk; hij wilde erg graag proeven. Heeft het niet allemaal opgegeten   :)

Brouwer in de klei

Bij de bakkerij van abdij de koningshoeve (Latrappe) bakken ze er brood van. maar er kan maar een gedeelte van de bostel in het brood anders flopt het. Wellicht kunnen ze jou een recept doorsturen.

kleine Minstreel

Ik bak er altijd brood van maar dat is dan zo`n 250 to 350 gram voor twee broden. De rest gaat naar de eenden die bij mij voor in de singel zitten. Inmiddels worden die versterkt met een horde aan waterhoentjes en binnen een paar uur is alles  opgesoupeerd.
 Voorheen bracht ik het naar de kinderboerderij maar de beheerder daar wilde steeds meer biertjes hebben als compensatie dus daar ben ik maar mee gestopt.
Ook schijnt het dat champignon kwekers het als voedings bodem kunnen gebruiken.

Henielma

Gewoon in de groene bak met die bostel en klaar.

John

Bij mij in het dorp moet je per aangeleverde afvalbak betalen: is wel een reden om een andere manier te vinden om er vanaf te komen. Daarnaast gaat het zo stinken in die groenbak.

René K

Citaat van: John op 11-09-2013  22:14 uBij mij in het dorp moet je per aangeleverde afvalbak betalen: is wel een reden om een andere manier te vinden om er vanaf te komen. Daarnaast gaat het zo stinken in die groenbak.
En waar beland de bostel bij jou? Behalve die paar happen voor je zoontje dan ;D.
Bij mij gaat ie mooi de bak in.

bierfan

Gewoon achter in de tuin, tussen de boompjes.

hansHalberstadt

Briketten van maken en drogen voor in de kachel?
HansH

Brouwer in de klei

Misschien wil je lokale bakker zich wel aan een experiment wagen? Je kunt het vragen...

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 11-09-2013  23:55 uBriketten van maken en drogen voor in de kachel?
HansH

Op bostelbriketten gerookt mout, niet slecht :)

Maar op zich lijkt het me wel wat, zou het werken?

Ingo

RobinB

Als het droog is wel, waarom ook niet? :)

hansHalberstadt

Citaat van: RobinB op 12-09-2013  13:59 uAls het droog is wel, waarom ook niet? :)
Op dezelfde manier drogen als turf denk ik?  Kun je straks nog koken op de bostel van de vorige keer. Dat is wel heel efficiënt energiegebruik.

Bas_Pierik

Afleveren bij de locale boer. Veel boeren kopen bierborstel bij de grote brouwerijen door de grote hoeveelheid eiwit. De hoeveelheid die een hobbybrouwer aanlevert is natuurlijk nooit genoeg, maar het geeft je zelf wel een good feeling. Als de boer het niet wil hebben kan het altijd nog bij hem in de mestsilo/composthoop

visserkevis

Ik heb het als experiment pas aan de koeien achter de tuin gevoerd. Die bleken het errrrrg lekker te vinden. De volgende keer wacht ik alleen wel ff tot het handwarm is, want de koeien bleven gewoon dooreten terwijl het nog best heet was.

Oscar

Ik zat laatst aan het volgende (nobele) idee te denken. Geen idee of het haalbaar is...

In Enschede zitten momenteel best wel veel hobbybrouwers die regelmatig (maandelijks) brouwen en gezamenlijk best wel een redelijke hoeveelheid bostel weggooien, wat eigenlijk zonde is. En in Enschede zitten 1 of 2 kinderboerderijen die er misschien wel (gezamenlijk) interesse in hebben

Ik wil gaan onderzoeken of je de bostel op een manier wat langer kan bewaren, bijvoorbeeld in een vuilniszak afgesloten en desnoods met wat zout erbij.  (Bij de Leckere wordt het op deze manier ook bewaard).

Stel nu dat iedere hobbybrouwer in Enschede zijn bostel bewaard en via mail aan de kinderboerderij doorgeeft dat hij een hoeveelheid bostel heeft. De kinderboerderij weet dan dat er op een bepaald moment een bepaalde hoeveelheid bostel staat en zou een route kunnen rijden om dit op te halen zodat zij per rit ± 100 kg diervoeding kunnen verzamelen.

Ik denk dat er dan maandelijks een route gereden kan worden. Dit vergt natuurlijk wel medewerking van de brouwers in Enschede, wat ik nog niet onderzocht heb, maar als dit zou kunnen werken help je er wel weer een partij mee die het goed kan gebruiken...

Ditzelfde idee (Collectief bostel verzamelen) zou dan ook voor andere steden kunnen werken... :)

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 14-09-2013  20:12 uIk wil gaan onderzoeken of je de bostel op een manier wat langer kan bewaren, bijvoorbeeld in een vuilniszak afgesloten en desnoods met wat zout erbij.  (Bij de Leckere wordt het op deze manier ook bewaard).

Stel nu dat iedere hobbybrouwer in Enschede zijn bostel bewaard en via mail aan de kinderboerderij doorgeeft dat hij een hoeveelheid bostel heeft. De kinderboerderij weet dan dat er op een bepaald moment een bepaalde hoeveelheid bostel staat en zou een route kunnen rijden om dit op te halen zodat zij per rit ± 100 kg diervoeding kunnen verzamelen.
Zeker een leuk idee. Zelf merk ik dat de bostel maar zeer beperkt houdbaar is. Zout in een concentratie die bacteriegroei remt lijkt me echter niet gezond voor dieren. Als je eea afhankelijk maakt van een bewaarmethode gaat het mis als die bewaarmethode individueel niet werkt.  Ik denk dat je dan beter kunt bemiddelen tussen de brouwers en de kinderboerderij, zodat ze onderling afspraken maken waarbij de bostel binnen 1 dag na het brouwen bij de kinderboerderij afgeleverd wordt.
HansH

dennisbier

CiteerVoorheen bracht ik het naar de kinderboerderij maar de beheerder daar wilde steeds meer biertjes hebben als compensatie dus daar ben ik maar mee gestopt.
Bij het MEK in oosterhout zijn ze er gewoon blij mee, dat ze wat diervoer krijgen.
Ik heb zelf 3 kippen, maar voor hun is het teveel. Het is beperkt houdbaar.
Je kan ook een natuurlijke houtwal maken en daartussen de bostel scheppen. Samen met kippepoep en hokhoutpulp/stro ga ik dat volgend jaar enten met
een paar culinaire paddestoelen/schimmels.   :groots:
Nog flink doorbrouwen, want ik wil wel een paar vierkante meter oogst hebben. (vertikaal)

http://www.homegreen.nl/?gclid=CMe84JvKl7UCFW_KtAodL0YAgw

Mogelijkheden genoeg voor bostel m.i.

nembrionic

Citaat van: kleine Minstreel op 11-09-2013  20:38 uVoorheen bracht ik het naar de kinderboerderij maar de beheerder daar wilde steeds meer biertjes hebben als compensatie dus daar ben ik maar mee gestopt.

Wat een rare vent. Hij moet blij zijn met het voer.

tjleet

Citaat van: nembrionic op 15-09-2013  12:13 uWat een rare vent. Hij moet blij zijn met het voer.
Hij moet helemaal niets. Of het een rare vent is kan je ook niet zeggen ;)

Wanneer je het naar een (kinder)boerderij brengt, meldt er svp bij dat het niet aan paard/pony gevoerd mag worden.

Oscar

Citaat van: tjleet op 15-09-2013  12:32 umeldt er svp bij dat het niet aan paard/pony gevoerd mag worden.

Waarom niet?

RobinB

Teveel eiwit suikers ;), kunnen ze hoefbevangenheid of zo iets van krijgen. :)

Vergelijkbare Topics (7)

28645

Gestart door @

Reacties: 22
Gelezen: 12775

35325

Reacties: 5
Gelezen: 2276

8674

Reacties: 12
Gelezen: 5045

19809

Reacties: 6
Gelezen: 4309

7036

Reacties: 16
Gelezen: 7574

11-08-2007 18:31 u
door oranjeboombiertje

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.