Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist oogsten met hulp van fosforzuur

Gestart door jpt, 20-04-2011 22:22 u

Vorige topic - Volgende topic

jpt

Heeft iemand dat wel eens gedaan?
Ik heb nog een flesje commercieel Leffe bier speciaal bier staan, waar ik het gist van wil oogsten, voordat ik het op een agar bodem uitstrijk.  Bij de Brouwmarkt weten ze echter niet hoe dat in zijn werk gaat en in mijn boeken kan ik niets terugvinden over de manier van werken. Dus, om maar met de deur in huis te vallen:  Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja, hoe doe je dat, doe je dat op concentratie, of doe je dat op pH ?
Wat ik heb, is een erlenmeyer, wortextract, agar, petrisschaaltjes, entnaalden.

Oscar

Citaat van: jpt op 20-04-2011  22:22 uIk heb nog een flesje commercieel Leffe bier speciaal bier staan, waar ik het gist van wil oogsten

De titel ontgaat mij volledig. Heeft dat flesje Leffe een gistdepot? Zo nee, dan kunnen we hier wel stoppen. Zo ja, dan zul je het moeten opkweken met een beetje wort. Wat fosforzuur in dit verhaal doet ga jij ons ongetwijfeld vertellen... :)

jpt

Citaat van: Oscar op 20-04-2011  22:30 uDe titel ontgaat mij volledig. Heeft dat flesje Leffe een gistdepot? Zo nee, dan kunnen we hier wel stoppen. Zo ja, dan zul je het moeten opkweken met een beetje wort. Wat fosforzuur in dit verhaal doet ga jij ons ongetwijfeld vertellen... :)
Dan stop je lekker hier.

Laat ik het zo stellen, ik heb reden om te vermoeden dat er genoeg gistcellen in het bier leven en de gezonde wil ik er uit hebben.
Maar ik weet niet hoe.

RobinB

Volgens mij is hier sprake van een gevalletje klok - klepel.
Fosforzuur kan je gebruiken om een gistslurry mee te wassen, dit is echter een lapmiddel.
Indien je gaat uitplaten en opkweken is dat niet nodig omdat je (als het goed gaat) werkt met een reine kolonie.   

jpt

Citaat van: RobinB op 20-04-2011  22:44 uVolgens mij is hier sprake van een gevalletje klok - klepel.
Fosforzuur kan je gebruiken om een gistslurry mee te wassen, dit is echter een lapmiddel.
Indien je gaat uitplaten en opkweken is dat niet nodig omdat je (als het goed gaat) werkt met een reine kolonie.
Nou ja, ik heb er inderdaad niet veel ervaring mee.
Hoe zou je slurry wassen met fosforzuur??

RobinB

Daar heb ik ook geen ervaring mee, ik kweek liever op.
Volgens mij iets van een kwartier laten staan bij  een pH van 2 of zo? Er staat volgens mij wel ergens een beschrijving op het forum, moet je ff zoeken.

Relevanter punt is, dat het voor jou niet van toepassing is. Je hebt immers nog geen emmertje slurry.
Gewoon uitplaten en opkweken, zonder fosforzuur! :)

Oscar

Citaat van: jpt op 20-04-2011  22:43 uik heb reden om te vermoeden dat er genoeg gistcellen in het bier leven en de gezonde wil ik er uit hebben.
Maar ik weet niet hoe.

Opkweken. Gewoon wort toevoegen en als het gaat gisten heb je beet.....simpeler kan het niet.... :)

Jacques

Citaat van: jpt op 20-04-2011  22:45 uHoe zou je slurry wassen met fosforzuur??

Ik raad je aan te zoeken met de zoekfunctie van dit forum naar "gist wassen".

Oscar

Citaat van: Jacques op 20-04-2011  22:53 uIk raad je aan te zoeken met de zoekfunctie van dit forum naar "gist wassen".

Om gist te wassen moet je eerst gist hebben en voorzover duidelijk heeft ie alleen nog maar een flesje Leffe en een vermoeden dat daar gist in zit. Ik zou dus eerst een poging wagen om de gist op te kweken daarna kun je oogsten en wassen.

Wel werken in de juiste volgorde..... :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 20-04-2011  22:57 uWel werken in de juiste volgorde..... :brouwen:

Citaat van: jpt op 20-04-2011  22:45 uHoe zou je slurry wassen met fosforzuur??

Wel lezen Oscar! jpt wil weten hoe hij een slurry kan wassen met fosforzuur. Daar geef ik een antwoord op.

Oscar

RobinB

Goed draadje mbt de methode! :duimop:
Wat erin staat mbt muteren van de gist klopt echter niet, gist is genetisch erg stabiel.
De enige reden om je gist niet te vaak te hergebruiken is de toenemende kans op infecties. 

Oscar

Citaat van: jpt op 20-04-2011  22:22 uIk heb nog een flesje commercieel Leffe bier speciaal bier staan, waar ik het gist van wil oogsten, voordat ik het op een agar bodem uitstrijk. 

Wat ik heb, is een erlenmeyer, wortextract, agar, petrisschaaltjes, entnaalden.

Methode: flesje Leffe in de erlenmeyer -> wortextract erbij -> erlenmeyer afsluiten met waterslot -> "And now we wait"  ;D

Citaat van: jpt op 20-04-2011  22:22 uBij de Brouwmarkt weten ze echter niet hoe dat in zijn werk gaat

't wordt tijd dat ze daar geschoold personeel aannemen... ;)

jpt

Citaat van: Oscar op 20-04-2011  23:32 uMethode: flesje Leffe in de erlenmeyer -> wortextract erbij -> erlenmeyer afsluiten met waterslot -> "And now we wait"  ;D

't wordt tijd dat ze daar geschoold personeel aannemen... ;)
Misschien hebben ze daar behoefte aan een professortje  :duimop:

Ik heb mijn antwoord gevonden, dank voor de moeite, allen.

CiteerIn deel Gist van Technologie Mouterij en Brouwerij van F. Weustenraed (1986) staat dat wassen met steriel water ook kan. Een geïnfecteerde gist kan het beste met (fosfor)zuur gewassen worden. Bij pH 2,2 contacttijd 2 uur. Zeer modern (destijds) was de oxiderende wassing met ammonium- of natriumpersulfaat met een concentratie van 0,75 %. Of deze methode nog gebruikt wordt weet ik niet.
Narziss beschrijft in Technologie der Gärung een wassing van per liter dikbrijige gist zoveel 1% zwavelzuur wordt toegevoegd totdat de pH 2,0 is. Na een contacttijd van 4-6 uur wordt het zuur door wassen met steriel water verwijderd.

Beweerd wordt dat bovengist evolutief een zeer stabiele gist is, wat betekent dat deze ettelijke generaties (300 en meer) kan hergebruikt worden, tenzij inmiddels infecties zijn opgetreden. Volgens Narziss gaat west-Duitse bovengist zo'n 5-15 keer mee en weizengist 200-500 keer.

Hans

RobinB

Wat een geagiteerde reacties, jpt?
Zit je iets dwars?

Ik zie alleen maar behulpzame reacties...?

Wat ben je nu dan van plan met het fosforzuur; wat ga je nu doen?

Vergelijkbare Topics (7)

39727

Reacties: 6
Gelezen: 1715

03-09-2019 09:45 u
door Serge VL
30386

Reacties: 9
Gelezen: 3138

42192

Reacties: 13
Gelezen: 3360

33081

Reacties: 18
Gelezen: 4400

28-12-2016 17:08 u
door orangeloo
1356

Gestart door Fons

Reacties: 4
Gelezen: 9294

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.