Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Duivels brouwverslag met Thibolleke

Gestart door thibolleke, 10-09-2007 16:50 u

Vorige topic - Volgende topic

thibolleke

Gegroet forummers,

Ik heb een tijdje terug eens een topic gestart waar ik aan de hand van filmpjes een brouwverslag ging posten.
Die filmpjes zijn er uiteindelijk helemaal niet meer van gekomen.
Om het een beetje goed te maken heb ik op 31-08-07 een brouwdag gehad en daarvan wat filmpjes zelf gemaakt.
Deze ga ik nu wél met jullie delen.

Over het recept is lang gepiekerd. Ik wou met dit bier zogezegd aan de wedstrijd op hobbybrouwdag deel nemen. Omdat ik mijn bier helemaal niet verzonden kreeg voor die wedstrijd kon ik niet deelnemen. Hierdoor hoefde ik dan weer niet op tijd te brouwen.
Al lang zat er in mijn achterhoofd het idee of het mogelijk was een pikant bier te brouwen. Voor een duivelsbier, zou het dan ook wel een leuk idee geweest zijn.
Maar toen zag ik op dit forum dat er al iemand met paprika's een bier ging brouwen, het zou dus stom zijn om ook ziets te doen.

Mijn uiteindelijk recept (voor 25L duivelsbier):

berekend EBC: 24
             EBU: 30 
             start SG: 1071
             SG na hoofdvergisting: 1008

Mout:                        Hop:
82% pale                   magnum  12% alf  25gr 90 min 
05% aroma 50            Saaz      3.4% alf  20gr 10 min
03% cara red
10% bruine kandij

Gist:
3L starter Wyeast 1214

Maisch: 30L
60 min op 65°C

Als extra'tje heb ik citroengras 90 minuten laten meekoken.
Citroengras zou een firsse smaak met een pikante toets aan een gerecht geven.
Het leek me het proberen bij een bier wel waard.

Het eerste filmje even om te testen:

Groet
Thibolleke

Oscar

Leuk eerste filmpje...en zeer inspirerende muziek  >:D

thibolleke

Ok het werkt, hier gaan we dan.

Het was vrijdag morgend. 's avonds was het bierfestival in Brussel waar ik naartoe ging en zaterdag had ik ergens vroeg in de ochtend een trein naar Bordeaux te halen.
De dag beloofde dus hectisch te worden.

Tijdens het proper maken van de installatie kwam ik tot het besef dat mijn zwaailicht het niet meer deed.
Er was een contact afgebroken, dit half te hebben hersteld deed het zwaailicht het terug. (foto posten lukt voor het moment niet)

Het opwarmen van het maischwater:

thibolleke

Ja die muziek word er niet minder op hoor ;)

Het storten van de mout:

Het maischen:

Het filteren en spoelen:

stoker

Lekker educatief  :duimop:
Is de muziek in dat eerste filmpje dr. lectroluv, ergens live? En als dat fout is, wat is het dan? Ik ken het zeker.

thibolleke

Dr. Lektroluv, live at rock Werchter. Ik was er zelf niet, dus heb ik me de cd aangeschaft.

Oscar

Leuke filmpjes hoor, maar met dat zwaailicht en die muziek moest ik even Denken aan een scene uit Silence of the lambs denken, zeker op dat filmpje waar in een keer Clarice Starling komt binnen lopen  :D :D

den_organolept

Geweldig

Ik vind dat iedere brouwinstallatie van nu af aan uitgerust moet zijn met een  :rundum: !!

Mmmm... ik weet alleen niet waar ik m op zou moeten schroeven,
Met een riempje op mijn hoofd is wel mooi denk ik  :pan:

thibolleke

Verder heb ik niet de tijd genomen filmjes te maken.
Eigenlijk ging het zo, na het koken moest ik zowaar vertrekken naar het bierfestival. Ik heb alles snel in mijn gistvat gepompd en ben dan (zonder dus te koelen) snel met de auto vertrokken naar het station.
Het opkuisen ed was dus voor later.....

Na het bierfestival kwam ik thuis, wat een uur of 12 moest geweest zijn. Ik zag het dan niet meer zitten om tussen die smeerboel nog te gaan koelen.
Ik heb alles opgekuisd en ben ik in mijn bed gekropen.
's morgen vroeg voor ik vertrok naar de TGV heb ik nog snel aan mijn moeder uitgelegd wanneer ze de gist er mocht bij doen, en hoe ze een SG meting moest uitvoeren.
Nu ik terug thuis ben (9 dagen weg geweest) heb ik het SG gemeten, die stond tegen de 1008. Tijd om te lageren dus. (het waterslot staat nog op licht actief)
9 dagen hoofdvergisting is inderdaad wat te lang, als er wat autolyse te proeven valt weet ik ineens hoe dat komt.
Ik heb het bier ook eens geproefd: het smaakte; het frisse van het citroengras valt erg op naast de alcoholische smaak. Het pikante is de derde hoofdsmaak die wat geprononceerd word door de alcoholsmaak.

Groeten
Thibolleke

Caspar

Leuke filmpjes Thibol, hoop niet dat het langzame afkoelen bijsmaakjes gaat geven ;).

thibolleke

Het is tijd om de handel te bottelen! SG is 1008 gebleven. Dit leverd een 9% alcoholisch bier op met een SVG van 88,7%.
Ik heb natuurlijk ook weer eens geproefd. De echte citroengras smaak is er zowat af. Het bier is er wel pikanter op geworden  :hoera:
Maar het blijft subtiel genoeg. Nu afwachten wat het in de fles doet. Ik hoop de het pikante zo blijft, dat zou perfect zijn.

Groeten
Thibolleke

thibolleke

Dit bier heeft er een trage hergisting fles achter zitten, twee weken had ie nodig.
Toch blijft er weinig koolzuurdruk op zitten, dat moet ik toch nog eens nagaan in mijn recept.

Geur is nog gistig, de smaak is al naar de goede richting. Ik moest er een pattent op nemen zei een vriend van mij ;D
Toch is het pikante niet meer wat het geweest was. Volgens mij gaat er niet veel pikants meer aan zijn binnen een twee maandjes.
Er mogen volgende keer gerust wat meer citroengras stengels in.

Groeten
Thibolleke

Vergelijkbare Topics (7)

34163

Reacties: 0
Gelezen: 1607

27781

Reacties: 4
Gelezen: 2607

44888

Reacties: 23
Gelezen: 1280

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.