Bottelen met bottelgist na verstokte vergisting en iets te hoog SG?

Gestart door kooijtje, 04-01-2021 19:05 u

Vorige topic - Volgende topic

kooijtje

Bij het brouwen van een quadrupel waarschijnlijk iets te weinig (korrel)gist geënt. In eerste instantie mooie hoofdgisting op gang gekomen (S-05 gist). Na een dag of 4 nauwelijks nog activiteit en omdat er heel veel gist onder in de fles zat en het supertroebel was overgeheveld naar een andere fles. Sindsdien (3 dagen geleden) totaal niks meer. Geen enkel bubbeltje. SG is gedaald van 1098 naar 1032, maar moet volgens recept naar 1024. Ik heb nog geprobeerd op gang te brengen met een restje B-256 (Abbaye) korrelgist in een startertje van appelsap (gesteriliseerd, dagje op gang laten komen). Maar kansloos natuurlijk.

Nu zat ik te denken: kan ik niet gaan bottelen met een beetje bottelgist en zonder toegevoegde suiker? Twee vliegen in één klap: 1. Hergisting komt op gang zodat er toch koolzuur in komt en 2. Overtollig suiker wordt vergist.

Zou dit kunnen werken? Of gaat dit niet werken ivm te weinig voeding voor de bottelgist?

biking rebel

Zoals bij elk soortgelijk topic (de zoekfunctie helpt je wellicht beter dan een nieuwe topic, velen gingen je voor met dit probleem): wat was je maischschema? Hoeveelheid in gistvat? Hoeveel gist toegevoegd? Etc

Roelof

Als je met een refractometer het eind Sg hebt gemeten moet je wel even een omrekentabel gebruiken anders heb je geen juiste waarde.

Heyudude

Een hydrometer geeft een betrouwbaar resultaat in het geval er alcohol is aangemaakt ondanks de mooie omrekenen tools met de refractometer. Zelf ervaren ;)

Jacques

Citaat van: kooijtje op 04-01-2021  19:05 uBij het brouwen van een quadrupel waarschijnlijk iets te weinig (korrel)gist geënt. In eerste instantie mooie hoofdgisting op gang gekomen (S-05 gist). Na een dag of 4 nauwelijks nog activiteit en omdat er heel veel gist onder in de fles zat en het supertroebel was overgeheveld naar een andere fles. Sindsdien (3 dagen geleden) totaal niks meer. Geen enkel bubbeltje. SG is gedaald van 1098 naar 1032, maar moet volgens recept naar 1024. Ik heb nog geprobeerd op gang te brengen met een restje B-256 (Abbaye) korrelgist in een startertje van appelsap (gesteriliseerd, dagje op gang laten komen). Maar kansloos natuurlijk.

Nu zat ik te denken: kan ik niet gaan bottelen met een beetje bottelgist en zonder toegevoegde suiker? Twee vliegen in één klap: 1. Hergisting komt op gang zodat er toch koolzuur in komt en 2. Overtollig suiker wordt vergist.

Zou dit kunnen werken? Of gaat dit niet werken ivm te weinig voeding voor de bottelgist?

Het is heel waarschijnlijk dat je geen gestokte vergisting hebt maar dat het bier helemaal is uitgegist. Gist kan namelijk niet een recept lezen...

Neem een monster van je bier, voeg en overmaat aan gist toe. Zet het monster warm weg (liefst tussen de 25 en 30 ºC). Zwenk regelmatig met het monster. Bepaal het SG na 4 à 5 dagen. Als het SG niet gedaald is kun je met een gerust hart bottelen met 7 tot 8 g bottelsuiker per liter.

kooijtje

Citaat van: biking rebel op 04-01-2021  20:09 uZoals bij elk soortgelijk topic (de zoekfunctie helpt je wellicht beter dan een nieuwe topic, velen gingen je voor met dit probleem): wat was je maischschema? Hoeveelheid in gistvat? Hoeveel gist toegevoegd? Etc

De zoekfunctie leverde mij niks op in dit geval... Op Engelstalige websites en fora vond ik een post met veel pros en contras (https://www.homebrewtalk.com/threads/bottling-yeast-and-high-final-gravity.575534/). Daar gingen sommigen ervan uit dat de laatste suikers moeilijk vergistbaar zouden zijn en je alsnog bottelsuiker moest toevoegen voor hergisting (met of zonder bottelgist).

De overige zaken die jij vraagt leken mij niet relevant. Uitgangssituatie voor mijn vraag is: geen actieve (?) gist aanwezig in een bier met te hoog SG om te bottelen normaal gesproken. Kan ik die hoge restsuikers gebruiken als voeding voor bottelgist om zo alsnog hergisting te krijgen + daling SG?
Bij nader inzien... zou het kunnen dat te lang op hoge temp maischen gezorgd heeft voor relatief veel onvergistbare suikers...? 🤨

kooijtje

Citaat van: Jacques op 04-01-2021  23:13 uHet is heel waarschijnlijk dat je geen gestokte vergisting hebt maar dat het bier helemaal is uitgegist. Gist kan namelijk niet een recept lezen...

Neem een monster van je bier, voeg en overmaat aan gist toe. Zet het monster warm weg (liefst tussen de 25 en 30 ºC). Zwenk regelmatig met het monster. Bepaal het SG na 4 à 5 dagen. Als het SG niet gedaald is kun je met een gerust hart bottelen met 7 tot 8 g bottelsuiker per liter.

Dankjewel Jacques, ga ik proberen! 👍🏼 Maar jij denkt dus dat er wellicht nog genoeg vitale gistcellen zijn voor hergisting?

Snelbier

Citaat van: kooijtje op 04-01-2021  19:05 u... SG is gedaald van 1098 naar 1032, maar moet volgens recept naar 1024. Ik heb nog geprobeerd op gang te brengen met een restje B-256 (Abbaye) korrelgist in een startertje van appelsap (gesteriliseerd, dagje op gang laten komen). Maar kansloos natuurlijk.
- Echte bottelgist (F2 of CBC1) vergist alleen eenvoudige suikers, en die zitten NIET meer in je bier, zijn als eerste verteerd. Bij gebruik van die bottelgisten moet je dus alsnog bottelsuiker gebruiken.
- Ander bottelgist gebruiken die wél meervoudige suikers vergist (mits nog aanwezig)? Bijna kansloos, want de BE256 die je hebt gebruikt is een taaie, en die heeft ook niets meer gedaan.
Als je wél een gist vindt (Saisongist?) die nog wat doet is het de vraag hoever die doorgist, zou een flipperkast worden. Géén aanrader..
- Opties wél te doen (daar heb je meer aan): Zie Jaque's reactie.   Is het uitvergist > Bottelen.
  Niet uitvergist > langer laten staan/uitgisten, en in later stadium desnoods wat anders verzinnen.  Bottelen met CBC1 is 1 mogelijke.
Succes, Snelbier.

kooijtje

biking rebel

Citaat van: kooijtje op 04-01-2021  23:28 uDe zoekfunctie leverde mij niks op in dit geval...
----------------
De overige zaken die jij vraagt leken mij niet relevant. Uitgangssituatie voor mijn vraag is: geen actieve (?) gist aanwezig in een bier met te hoog SG om te bottelen normaal gesproken. Kan ik die hoge restsuikers gebruiken als voeding voor bottelgist om zo alsnog hergisting te krijgen + daling SG?
Bij nader inzien... zou het kunnen dat te lang op hoge temp maischen gezorgd heeft voor relatief veel onvergistbare suikers...? 🤨

Met de zoekterm "Gestokte vergisting" in de zoekfunctie van dit forum kreeg ik 7 pagina's en bijna 350 topics... dus ik ben benieuwd waar je op gezocht hebt.
Zonder je recept te kennen en wat je hebt gedaan, hoe je hebt gemeten, waarmee je hebt gemeten, kan niemand je hier goed advies geven. Lang verhaal kort: wil je antwoord op je vragen, gebruik eerst de zoekfunctie. Kun je het dan nog niet vinden, stel dan een vraag en sowieso altijd het recept erbij in dit soort gevallen.

Andert

Citaat van: biking rebel op 05-01-2021  14:02 uMet de zoekterm "Gestokte vergisting" in de zoekfunctie van dit forum kreeg ik 7 pagina's en bijna 350 topics... dus ik ben benieuwd waar je op gezocht hebt.
Zonder je recept te kennen en wat je hebt gedaan, hoe je hebt gemeten, waarmee je hebt gemeten, kan niemand je hier goed advies geven. Lang verhaal kort: wil je antwoord op je vragen, gebruik eerst de zoekfunctie. Kun je het dan nog niet vinden, stel dan een vraag en sowieso altijd het recept erbij in dit soort gevallen.
Je moet dan natuurlijk wel als beginnend brouwer net weten dat zoiets een gestokte vergisting heet en dat dat überhaupt kan voorkomen.

biking rebel

Citaat van: Andert op 05-01-2021  14:07 uJe moet dan natuurlijk wel als beginnend brouwer net weten dat zoiets een gestokte vergisting heet en dat dat überhaupt kan voorkomen.

"Topic: Bottelen met bottelgist na verstokte vergisting en iets te hoog SG?  "

Dit is de titel van het topic: 3 pagina's gevonden met resultaten en bijna 150 topics.  :degroeten: Maar voordat ik weer offtopic ga: alle kennis die de TS nodig hebt is in dit geval te vinden door de juiste zoekterm te gebruiken. In iedere geval door al aanknopingspunten te vinden waardoor het veroorzaakt kan worden.

Andert

Citaat van: biking rebel op 05-01-2021  14:17 u"Topic: Bottelen met bottelgist na verstokte vergisting en iets te hoog SG?  "

Dit is de titel van het topic: 3 pagina's gevonden met resultaten en bijna 150 topics.  :degroeten: Maar voordat ik weer offtopic ga: alle kennis die de TS nodig hebt is in dit geval te vinden door de juiste zoekterm te gebruiken. In iedere geval door al aanknopingspunten te vinden waardoor het veroorzaakt kan worden.
Niet gezien. Excuses.

In Tapatalk zie je niet meer de gehele titel van het topic als je het hebt geopend, vandaar.

biking rebel

Citaat van: Andert op 05-01-2021  15:50 uNiet gezien. Excuses.

In Tapatalk zie je niet meer de gehele titel van het topic als je het hebt geopend, vandaar.

Geen probleem!

Jacques

Citaat van: kooijtje op 04-01-2021  23:29 uDankjewel Jacques, ga ik proberen! 👍🏼 Maar jij denkt dus dat er wellicht nog genoeg vitale gistcellen zijn voor hergisting?

De test waar ik op doel is om te controleren of je nog vergistbare suikers hebt in je jongbier.

Of het raadzaam is om bottelgist te gebruiken of niet is afhankelijk van meerdere factoren:
- de zwaarte van het bier (sommige gisten hebben een lage alcoholtolerantie);
- de duur van de hoofdgisting (als je een snelle vergisting hebt zijn er veel vitale gistcellen);
- de tijd tussen einde vergisting en bottelen (door te wachten met bottelen neemt de vitaliteit van de gist af).

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.