Overhevelen loopt voor geen meter, veel moeten aanzuigen. Infectiegevaar?

Gestart door Lord McAle, 08-03-2014 01:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Lord McAle

Hoi,

Ik heb vanavond een biertje gebrouwen (Dog Fish Head 60 Minute IPA clone, http://www.homebrewtalk.com/f69/dogfish-head-60-minute-clone-ag-extract-25709/). Op zich ging alles prima, maar toen kwam het hevelen. Ik zuig altijd even met de mond aan en dan loopt ie mooi door mijn platenspeler heen. Echter om de een of andere duistere reden liep het voor geen meter. Ik verwacht dat de gebruikte hopbloemen het probleem zijn geweest, die wellicht de inox buis (met zo'n dopje aan het eind) geblokkeerd hebben zodat hij niet bleef lopen. Daardoor heb ik dus een half uur staan klooien en heb ik wel 10x opnieuw aan moeten zuigen. Is er nu een groot risico op infectie? Vorige keer heb ik ook met de mond aangezogen, maar slechts 1x. Prima biertje geworden. Maar ik had nu toch zoiets van als dat maar goed gaat...

groeten
Lord McAle

Niels B.

Aan welke kant van de platen"speler?" zuig je aan? De warme of de koude kant?

Ik denk zelf dat het risico niet veel groter is door het vaker aanzuigen.

woutcorridor

Ik heb zelf ook eens problemen gehad met het overhevelen.
Dit was tijdens de vergisting. Ik had geen infecties   :D.
Er is maar één manier om erachter komen en dat is wachten.

Hai

Stukje alu folie om de slang doen voor het aanzuigen, de mond komt dan niet in contact met de slang

Jacques

Dit onderwerp is wel vaker aan de orde geweest. En steeds is de conclusie dat het risico wel meevalt.

Maar er is wel een verschil in die topics ten opzichte van dit topic. Het ging daarbij steeds om jongbier. Dat wil zeggen dat de pH gedaald is en dat er alcohol en koolzuur gevormd is. Hierdoor is de kans op infecties een stuk kleiner. Bij wort dat nog niet vergist is moet je meer oppassen. Of je een infectie te pakken hebt? Tsja, de tijd zal het laten zien.

Lord McAle

Hoi,

Bedankt voor alle reacties. We wachten maar gewoon af. Hij staat inmiddels wel te gisten als een tierelier!

Wat is trouwens precies het resultaat van een infectie? Hoe proef ik of er sprake is van infectie?

Groeten

Jacques

Citaat van: Lord McAle op 09-03-2014  22:33 uWat is trouwens precies het resultaat van een infectie? Hoe proef ik of er sprake is van infectie?

Meestal een wat zurige smaak van het bier. Maar als je pech hebt kunnen er allerlei hele rare afwijkende smaken in je bier komen zoals boterachtig, rubberachtig, nootachtig, fenolisch of gewoon vies...

Lord McAle

Hoi,

Mijn bier staat al 2 weken te gisten, hij bubbelt nog steeds af en toe. Gisteren maar eens een SG meting gedaan, hij is van 1.070 start SG nu naar 1.021 gegaan. Hij moet naar 1.018 volgens recept. Volgens het recept zou ik er vandaag de koud hop bij kunnen gooien en dan nog een week laten staan. Mijn vraag is zal ik er nu de hop al bij doen of beter nog een paar dagen wachten tot SG 1.018 is?

Ik heb ook even geroken en geproefd: Ik proef (gelukkig) geen van de smaken die Jacques hierboven aangeeft, maar ik kan er ook nog niks van zeggen of deze lekker wordt of niet :-) (bij het vorige brouwsel had ik dat gevoel wel.). Nou ja. we zullen zien!

Groeten
Lord McALe

Jacques

Citaat van: Lord McAle op 21-03-2014  08:23 uMijn bier staat al 2 weken te gisten, hij bubbelt nog steeds af en toe. Gisteren maar eens een SG meting gedaan, hij is van 1.070 start SG nu naar 1.021 gegaan. Hij moet naar 1.018 volgens recept. Volgens het recept zou ik er vandaag de koud hop bij kunnen gooien en dan nog een week laten staan. Mijn vraag is zal ik er nu de hop al bij doen of beter nog een paar dagen wachten tot SG 1.018 is?

Of jouw bier op precies op 1018 gaat uitkomen is maar de vraag. Het eind SG is van heel veel factoren afhankelijk. Hoeveelheid vitale gist, vergistingstemperatuur, temperatuurschommelingen, al dan niet overhevelen en nog wat zaken meer om maar wat te noemen. Gewoon het waterslot en het SG in de gaten houden. Het zou zo maar kunnen zijn dat iets hoger of lager uit komt.

Ik neem aan dat de vergisting nu heel rustig is. Als dat het geval is kun je de hop toevoegen. Wanneer er nog redelijk veel activiteit waar te nemen is kun je beter nog een paar dagen wachten.

Oscar

Citaat van: Lord McAle op 21-03-2014  08:23 uHij moet naar 1.018 volgens recept.

En weet de gist dat ook?  ;)   Zolang er nog regelmatige koolzuurproductie is, is ie nog niet uitvergist. De dryhop kun je zeker al wel toevoegen, maar de garantie van een week heb je niet, dus kan zomaar nog 2 weken duren. Je vergisting loopt niet erg snel zo te zien...

Lord McAle

Hallo,

Zojuist nog even een meting gedaan, nu is het SG 1.014. Lager zelfs dan 'gepland'.
Ik heb er de koudhop bijgedaan in 2 hopzakjes. Nu nog een week laten staan en dan bottelen, ben zeer benieuwd hoe dit bier uitpakt!

Het jongbier ziet er nu zo uit:

De schuimlaag is inmiddels verdwenen. Nog een keer geproefd en gelukkig (nog) geen smaken waargenomen zoals Jacques hier boven beschrijft. We zullen zien  ;D

Jacques

Citaat van: Lord McAle op 23-03-2014  12:16 uDe schuimlaag is inmiddels verdwenen. Nog een keer geproefd en gelukkig (nog) geen smaken waargenomen zoals Jacques hier boven beschrijft. We zullen zien  ;D

Het is opvallend dat er maar zelden een infectie in het bier komt door het met de mond aanzuigen van een slang. Gelukkig mag ik wel zeggen.

En ja het eind SG... Het is eerder een uitzondering dan regel dat je precies uitkomt op het SG van een recept.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.