Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dichtheid meten tijdens gisten?

Gestart door KennyV, 30-12-2009 11:29 u

Vorige topic - Volgende topic

KennyV

Hallo medebrouwers,

Afgelopen maandag mij eerste biertje gebrouwen een Golden Beverius, staat nu lekker te gisten.
Nu was mijn vraag of het mogelijk is om de dichtheid te meten tijdens het gisten? En kan ik dan het afgetapte gerstenat gewoon terug bij de rest voegen?

Alvast bedankt en gezondheid  ;D

Oscar

Citaat van: KennyV op 30-12-2009  11:29 uNu was mijn vraag of het mogelijk is om de dichtheid te meten tijdens het gisten?

Ja dat kan, maar zou ik niet te vaak doen i.v.m. infectiegevaar... gewoon laten gaan en meten tijdens overhevelen...

Citaat van: KennyV op 30-12-2009  11:29 uEn kan ik dan het afgetapte gerstenat gewoon terug bij de rest voegen?

:police: :police: :police: :police: :police: NEE !!!!! :police: :police: :police: :police: :police: :police:

JeroenCV

Citaat van: KennyV op 30-12-2009  11:29 uEn kan ik dan het afgetapte gerstenat gewoon terug bij de rest voegen?

Tuurlijk kan dat, als je van een geinfecteerd bier houdt. Anders precies wat Oscar zegt:
Citaat van: Oscar op 30-12-2009  11:32 u:police: :police: :police: :police: :police: NEE !!!!! :police: :police: :police: :police: :police: :police:

JWVG

Citaat van: Oscar op 30-12-2009  11:32 u:police: :police: :police: :police: :police: NEE !!!!! :police: :police: :police: :police: :police: :police:

Eerlijk gezegd denk ik dat dat nog wel meevalt als je hygienisch werkt - vergistend bier is een stuk minder gevoelig voor infecties dan wort omdat de gist al een enorme voorsprong heeft. Maar een goed idee is het niet. En bovendien, het is veel te leuk om het monster te drinken om de smaak ontwikkeling te volgen.

:degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: JWVG op 30-12-2009  12:07 uEerlijk gezegd denk ik dat dat nog wel meevalt als je hygienisch werkt

Uiteraard, maar als iemand die vraag hier stelt, neem ik aan dat ie nog een hoop moet leren... en dat houdt meestal ook een stukje hygiëne in... :)

Oxhead

Als je met een gistemmer werkt kan je als het schuimdek inzakt je hydrometer erin laten drijven , zodat je met wat kunst & vliegwerk het sg af kan lezen.
 :degroeten:

Albertus

Ondanks het infectiegevaar is de vraag om een tussentijdse meting zo gek nog niet. Natuurlijk, een monster teruggooien is vragen om moeilijkheden. Maar wat aftappen via een kraantje (kraantje ontsmetten met wat spiritus) moet toch kunnen.

Wanneer je pas meet wanneer je hebt overgeheveld naar mandfles kan het zijn dat je te vroeg bent.
Nadat mij dat een keer is overkomen, meet ik altijd vóór het overhevelen. Tegenwoordig niet meer via het kraantje, maar met een rvs-staafje dat ik van te voren ontsmet met spiritus. Voorzichtig één druppel ophalen voor de refractometer volstaat.

Bert

KennyV

Ik moet inderdaad nog veel leren, tis ook nog maar eerste biertje eh ;-)

Alvast bedankt voor jullie uitleg, nu weet ik weer wat meer hehe...

Groeten

wiwi

Citaat van: Albertus op 30-12-2009  17:14 uWanneer je pas meet wanneer je hebt overgeheveld naar mandfles kan het zijn dat je te vroeg bent.
Nadat mij dat een keer is overkomen, meet ik altijd vóór het overhevelen.

Mij is dat ook al overkomen dat ik te vroeg ben gaan lageren maar dat is toch niet zo dramatisch. Meestal hevel ik "te laat" maar dat het jongbier een paar dagen te lang op de gistkoek zit vind ik ook geen ramp.
Ik meet pas als ik overhevel naar de lagering omdat ik geen enkel risico op besmetting wil lopen al vind ik Berts methode met het inox staafje, de refractometer en een omrekeningstabel wel een heel veilige manier om een meting te doen.

Vergelijkbare Topics (7)

33699

Reacties: 11
Gelezen: 2687

22-04-2017 21:18 u
door orangeloo
7409

Reacties: 9
Gelezen: 4533

24700

Reacties: 40
Gelezen: 14176

2422

Reacties: 32
Gelezen: 18194

44355

Reacties: 9
Gelezen: 624

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.