Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Akcohol vergunning voor koningsdag?

Gestart door Winnie, 28-05-2020 15:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Winnie

Hebben mensen hier ervaring met een speciale ontheffing/vergunning om je zelf gebrouwen bier te verkopen op koningsdag? Je mag normaal gesproken buite geen bier verkopen, maar je kan speciale vergunningen ervoor krijgen.

Normaal gesproken is dat voor een normale kroeg om commercieel bier buiten te verkopen.

Maar heeft iemand er hier ervaring mee om een stal op te zetten om je bier wat je zelf gebrouwen hebt te verkopen op koningsdag via zo'n ontheffing?

Het is een hele stap om je eigen commerciële brouwerij op te zetten, en dan moet je vaak ook nog beginnen met een cafe op een centrale plek om bekend te worden.. Maar een stalling op koningsdag is een stuk laagdrempeliger.

Het is wel afhankelijk van hoe happig de lokale gemeente is op dit soort dingen natuurlijk.

Haagse Wouter

Maar is dat niet iets heel anders?
Een kroeg verkoopt een product waar accijns op is afgedragen. Dan zou je dus twee keer een ontheffing moeten hebben?
Een van de douane dat je geen accijns af hoeft te dragen of dat je tijdelijk accijns afdraagt maar niet hoeft te voldoen aan overige regels.
En dan nog een aparte ontheffing van de gemeente voor het verkoop ervan buitenhuis?

PiWi

Als je het als thuisbrouwer 'officieel' wilt doen en het netjes volgens de regeltjes, dan gaat je dat hoogstwaarschijnlijk niet lukken. Naast de benodigde vergunning waar je op doelt moet je ook voldoen aan de drank- en horecawet waarin o.a. staat je een slijtersvergunning nodig hebt om alcohol te mogen verkopen. Ook moet je aan HACCP voldoen en dat is voor een thuisbrouwer haast niet mogelijk.

CeesM

Zet je stalletje in je tuin of eigen terrein en laat je bierproevers de tuin in komen. Kan je altijd nog zeggen dat het je vrienden zijn en daar mag je je zelfgebrouwen bier op laten drinken. Onkostenvergoeding voor een vriendendienst hoef je ook niet aan de belasting door te geven.

beun

Je kan ook een broodje of een bakje pinda's verkopen en het biertje er gratis bij geven.

Heuvinger brouwerij

Jaren terug was er op de markt in Den Bosch iemand die glazen verkocht met inhoud.
Je kon de glazen weer tegen statiegeld inleveren...

Jacques

Citaat van: CeesM op 28-05-2020  17:33 uZet je stalletje in je tuin of eigen terrein en laat je bierproevers de tuin in komen. Kan je altijd nog zeggen dat het je vrienden zijn en daar mag je je zelfgebrouwen bier op laten drinken. Onkostenvergoeding voor een vriendendienst hoef je ook niet aan de belasting door te geven.

Dat is wel een zeer ruime uitleg van "eigen gebruik"...

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/andere_belastingen/accijnsgoederen_of_verbruiksbelastinggoederen_maken_in_nederland_2/zelf_accijnsgoederen_maken

seed7

Citaat van: Winnie op 28-05-2020  15:14 uHebben mensen hier ervaring met een speciale ontheffing/vergunning om je zelf gebrouwen bier te verkopen op koningsdag?

Neen.

(Het wordt in principe gezien als een markt en op de markt is de verkoop van alcohol niet toegestaan)

Ingo

Oscar

Citaat van: Winnie op 28-05-2020  15:14 uHebben mensen hier ervaring met een speciale ontheffing/vergunning om je zelf gebrouwen bier te verkopen op koningsdag?

Je hebt een hobby... Ga die zooi nou niet verkopen op straat...je hebt geen AGP (dus je draagt geen accijns af) en hebt geen HACCP plan (dus je product is niet aantoonbaar voedselveilig) ...en ...kom op je brouwt een paar kratjes per brouwsel.. Met mijn homebrews ben ik per 3 kratten bier al 11-12 manuren bezig met arbeid. Als ik dan ook nog de ingrediënten mee reken, kom ik op een kostprijs van  €2,95 per flesje. Dan moet daar nog een marge overheen, laten we zeggen x 1,7 =  (ongeveer) € 5,02 inclusief BTW per flesje (die btw moet je dan weer afdraqen aan de meneer van de belasting). En dan heb ik nog niet eens de accijns mee gerekend en de administratie die er bij komt... :nut:

Dus houd die hobby gewoon als hobby..en drink dat bier lekker zelf op met je vrienden...maar ga het niet verkopen... Je schiet er niets mee op...

Wil je het toch verkopen doe het dan officieel. Inschrijving KVK, huurbrouwen voor serieus volume, verkopen, administratie, BTW aangifte... Kijken of je het nog leuk vind... ;) :brouwen: :biersmile: (Ikke tot op heden wel...)

JanDeGraaff

Vanuit een oplossing gedacht en gepost om op te schieten:

Als Winnie nou zijn recept door een huurbrouwer zou laten brouwen, dan zijn het accijns, AGP en HACCP gedekt en kan ie zijn bier in principe gewoon verkopen (even los van de BTW afdracht indien nodig en nog afgezien van het feit of een Koningsdagmarkt als markt gezien wordt waar je geen alcohol mag verkopen).

Toch? Of denk ik nu verkeerd?

Citaat van: Oscar op 29-05-2020  23:47 uJe hebt een hobby... Ga die zooi nou niet verkopen op straat...
Een beetje flauw is het wel, om, als professioneel brouwer, het bier van een hobbybrouwer weg te zetten als 'zooi'.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik vind het alles behalve netjes van je, Oscar.

AlexR

Ik vraag me al een tijdje af hoe ze dat vorig jaar bijv. deden op het Homebrewers Festival:
https://oedipus.com/event/homebrewers-festival-2019/

Op hun website zie je dat je tokens à 2 euro moest kopen, dus in feite betaal je dan gewoon voor thuisgebrouwen bier.
Hoe deden zij dat met bijvoorbeeld de accijns?

Puck

Citaat van: AlexR op 04-06-2020  22:24 uIk vraag me al een tijdje af hoe ze dat vorig jaar bijv. deden op het Homebrewers Festival:
https://oedipus.com/event/homebrewers-festival-2019/

Op hun website zie je dat je tokens à 2 euro moest kopen, dus in feite betaal je dan gewoon voor thuisgebrouwen bier.
Hoe deden zij dat met bijvoorbeeld de accijns?

Een woord: huurbrouwen. Voorbeeld: https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/brouwerij?brouwerij_id=1682&task=display&controller=brewery&view=brewery&option=com_senb&d052a27d559c1506ae629e592d877bfa=1

AlexR

Tuurlijk, die zitten er ook tussen, alhoewel dat van 2018 was. Van de 15 deelnemende brouwerijen van 2019 waren er maar 1-2 geregistreerde brouwers dat ik kan zien.

En als ik de filmpjes en foto's van hun Facebook pagina mag geloven, is het geschonken bier toch echt veelal thuisgebrouwen..
https://www.facebook.com/events/409189906489573/?active_tab=discussion

Niet dat ik er iets op tegen heb, vind het concept van een homebrewers festival heel vet, ben gewoon benieuwd hoe Oedipus dar toentertijd heeft geregeld.

RGeraads

En zelfs als iemand geregistreerd staat als huurbrouwer mag je nog niet zomaar je bier verkopen. Het verkopen van open verpakkingen (fles, blik, glas) voor consumptie ter plaatse mag alleen via een drank en horeca vergunning. Ontheffing hiervoor dien je aan te vragen bij de gemeente en kost veel geld. De verkoop van gesloten flessen/ blikken mag alleen met een retailvergunning of vanuit een AGP.

M.a.w. voor een paar flesjes/ blikjes bier is het niet rendabel.

JanDeGraaff

Citaat van: RGeraads op 05-06-2020  15:10 uDe verkoop van gesloten flessen/ blikken mag alleen met een retailvergunning of vanuit een AGP.

De KvK zegt hierover: "Als u drank met minder dan 15% alcohol verkoopt heeft u geen drank- en horecavergunning of slijterijvergunning nodig." [bron]

RGeraads

Citaat van: JanDeGraaff op 05-06-2020  16:34 uDe KvK zegt hierover: "Als u drank met minder dan 15% alcohol verkoopt heeft u geen drank- en horecavergunning of slijterijvergunning nodig." [bron]

Dit geldt enkel als de verkoper een supermarkt, levensmiddelenwinkel, snackbar, traiteurszaak, tabakspeciaalzaak of slijterij heeft.

JanDeGraaff

Citaat van: RGeraads op 05-06-2020  16:50 uDit geldt enkel als de verkoper een supermarkt, levensmiddelenwinkel, snackbar, traiteurszaak, tabakspeciaalzaak of slijterij heeft.
Ja, maar dat zijn de voor de hand liggende zaken die licht alcoholische dranken verkopen. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat een kapper überhaupt wijn of bier gaat verkopen; noch in gesloten noch open flessen/blikken.
Als kapperszaak kun je dus niet eens een vergunning aanvragen om alcohol te verkopen, dus dat is irrelevant te vernoemen.

De stelling:
CiteerDe verkoop van gesloten flessen/ blikken mag alleen met een retailvergunning of vanuit een AGP.
klopt niet.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.