Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nieuwe ervaring W3522 gecombineerd met T58

Gestart door Sjoerd, 15-10-2018 15:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Besten,

Ik had 18 liter wort geënt met 2 pakken w3522, omdat hij na 24 uur nog niets deed heb ik er 2 zakjes T58 aan toegevoegd. Nu, een week later is hij teruggegist van 1076 (honing na 2 dagen gisting toegevoegd) naar 1008. Dat is een SVG van 90% met deze gisten en volgens mij is hij nog steeds bezig. Beide gisten hebben hun werk gedaan. Naar verhouding heb ik extreem veel gist toegevoegd, maar dat zie je dus wel terug in het rendement naar blijkt. Wilde ik even melden, nu hoop ik dat de combi van deze gisten ook nog resulteert in een lekker bier. Gr Sjoerd

haicoterbeek

Citaat van: Sjoerd op 15-10-2018  15:53 uBesten,

Ik had 18 liter wort geënt met 2 pakken w3522, omdat hij na 24 uur nog niets deed heb ik er 2 zakjes T58 aan toegevoegd. Nu, een week later is hij teruggegist van 1076 (honing na 2 dagen gisting toegevoegd) naar 1008. Dat is een SVG van 90% met deze gisten en volgens mij is hij nog steeds bezig. Beide gisten hebben hun werk gedaan. Naar verhouding heb ik extreem veel gist toegevoegd, maar dat zie je dus wel terug in het rendement naar blijkt. Wilde ik even melden, nu hoop ik dat de combi van deze gisten ook nog resulteert in een lekker bier. Gr Sjoerd
Voor een T58 gist met toegevoegde suiker (honing) is dit zeker geen uitzondering. De blonde biertjes die ik er mee brouw (18 L en 1 zakje gist) halen zonder toegevoegde suiker met gemak 81%.
Als je daar 10% suiker aan toevoegt komt een SVG van 90% zeker in zicht. (Ook met 1 zakje gist)

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 15-10-2018  15:53 uBesten,

Als je veel gist ent gaat de vergisting snel. Dat wil zeggen dat je een korte hoofd- en nagisting hebt. Welke vergistingsgraad je haalt is afhankelijk van individuele eigenschappen van de toegevoegde gisten.

Sjoerd

Hij zit nu 3 weken op fles, met bottelen is iets te veel gist meegekomen waardoor de flessen nu al helemaal op druk zijn. Echter is het schuim heel grof en heel snel helemaal weg. Kan dit door de honing komen die erin zit? Komt het doordat er relatief veel (oa T58) gist is meegekomen? Of heeft deze relatief zware tripel (9,5%) gewoon veel meer tijd nodig om een beetje fatsoenlijk schuim te maken?

Barmosa

Citaat van: Sjoerd op 11-11-2018  15:12 uHij zit nu 3 weken op fles, met bottelen is iets te veel gist meegekomen waardoor de flessen nu al helemaal op druk zijn. Echter is het schuim heel grof en heel snel helemaal weg. Kan dit door de honing komen die erin zit? Komt het doordat er relatief veel (oa T58) gist is meegekomen? Of heeft deze relatief zware tripel (9,5%) gewoon veel meer tijd nodig om een beetje fatsoenlijk schuim te maken?

Ben ook wel erg benieuwd naar de smaak, zit namelijk te denken of de t-58 mixen met een andere gist richting de chouffe (dat is de w3522 toch?) Kan gaan. Wat schuimkraag betreft zijn hier meerdere factoren die van invloed zijn, maisch temp, moutstort etc. Wanneer ik bottelgist gebruik heb ik na twee weken altijd wel goed, plakkend en blijvend schuim!

Vergelijkbare Topics (7)

17633

Reacties: 9
Gelezen: 2884

30939

Reacties: 2
Gelezen: 1516

21740

Reacties: 2
Gelezen: 1939

7223

Reacties: 11
Gelezen: 5815

30-09-2007 12:03 u
door den_organolept
39462

Reacties: 8
Gelezen: 1949

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.